Tja! Tänkte jag skulle börja tidstyra min VVB och jag vet att det finns flera trådar om ämnet redan men skulle någon kunna förklara för mig hur det skulle se ut i mitt fall. Har tänkt använda en Hager esc425 och en shelly 1 plus. Tanken är att sätta en inkapsling under eller bredvid beredaren. Den matas med trefas som blir två faser till elpatronen. Kan någon förklara eller rita upp hur kopplingen med kontaktor och shelly skulle se ut så jag är helt säker.
Tack på förhand!
Tack på förhand!
Nej, det tycker jag nog att ingen bör göra. Det är en extremt simpel inkoppling. Klarar du inte att lista ut den själv så ska du inte heller koppla detta själv.
Om du tänker efter själv och ritar upp det så kan någon säkert bekräfta om du tänkt rätt.
Om du tänker efter själv och ritar upp det så kan någon säkert bekräfta om du tänkt rätt.
Inga större jobb, kontaktorn styrs av det du vill, men det är nog ingen styrning som klarar 400 V , spolen på kontaktorn ska vara för 230 V. Eftersom du tänker en låda för kontaktorn, så ta en lite större och sätt in ett mellanrelä ( arbetsrelä ) i samma kapsling och den styrs av shellyn som i sin tur drar kontaktorn. Då om det händer något med kontaktorn som att det blir kortis eller liknande så klara shellyn sig. För min egen del skulle jag aldrig gå direkt från en styrning med små kontakter, som svetsar eller brinner upp. Ett mellanrelä klarar en kortis och shellyn är intakt
F Forslind skrev:Tja! Tänkte jag skulle börja tidstyra min VVB och jag vet att det finns flera trådar om ämnet redan men skulle någon kunna förklara för mig hur det skulle se ut i mitt fall. Har tänkt använda en Hager esc425 och en shelly 1 plus. Tanken är att sätta en inkapsling under eller bredvid beredaren. Den matas med trefas som blir två faser till elpatronen. Kan någon förklara eller rita upp hur kopplingen med kontaktor och shelly skulle se ut så jag är helt säker.
Tack på förhand!
Tack för input! Den biten är jag med på och att sätta ett mellanrelä är ju smart om det skulle hända något!J jonaserik skrev:Inga större jobb, kontaktorn styrs av det du vill, men det är nog ingen styrning som klarar 400 V , spolen på kontaktorn ska vara för 230 V. Eftersom du tänker en låda för kontaktorn, så ta en lite större och sätt in ett mellanrelä ( arbetsrelä ) i samma kapsling och den styrs av shellyn som i sin tur drar kontaktorn. Då om det händer något med kontaktorn som att det blir kortis eller liknande så klara shellyn sig. För min egen del skulle jag aldrig gå direkt från en styrning med små kontakter, som svetsar eller brinner upp. Ett mellanrelä klarar en kortis och shellyn är intakt
En Shelly klarar minst 10 A och det finns som jag ser det ingen anledning alls att sätta något mellanrelä. Spolen i ett relä är visserligen en induktiv last men en väldigt liten sådan (databladet säger 3150 ohm spole så 73 mA).
Varför skulle det bli kortslutning mellan spolen och kontakterna i en kontaktor? Det känns som ett extremt långsökt fel.
Varför skulle det bli kortslutning mellan spolen och kontakterna i en kontaktor? Det känns som ett extremt långsökt fel.
Jag antar att din VVB även är omkopplingsbar till endafs drift - givetvis med lägre effekt då.F Forslind skrev:
-Har du funderat på vilket effektbehov du har på varmvattenproduktionen och effektttaxan?
(beroende på hur ditt bolag väljer att implementera det)
Jag kopplade om en VVB från tvåfas-drift till enfas-drift. Shellyn är ju även avsedd för att styra 230V och beroende på vald Shellylösning så har du då även effektmätningen ordnad. I mitt fall debiteras toppeffekt med 31kr / 62kr per kW sommar/vinter.
Ja precis den går att koppla om till enfas men frågan är om vattnet hinner att värmas upp igen under natten. Beredaren är på 300liter och vi är fem stycken i hushållet så det går ju åt en del vatten. Vissa dagar är det tre barn som ska duscha efter träning bla. Det är något jag får räkna på men det känns som att det skulle ta för lång tid på enfas. Möjligheten finns ju att tvångsköra beredaren utanför tidsschema iofs. Jag får kika på det.Sne4 skrev:
Jag antar att din VVB även är omkopplingsbar till endafs drift - givetvis med lägre effekt då.
-Har du funderat på vilket effektbehov du har på varmvattenproduktionen och effektttaxan?
(beroende på hur ditt bolag väljer att implementera det)
Jag kopplade om en VVB från tvåfas-drift till enfas-drift. Shellyn är ju även avsedd för att styra 230V och beroende på vald Shellylösning så har du då även effektmätningen ordnad. I mitt fall debiteras toppeffekt med 31kr / 62kr per kW sommar/vinter.
Tack!
Redigerat:
Dum fråga kanske men om detta ska vara till någon nytta måste du ha ett abb. med tidsbestämda tariffer.
Om du har timpris fungerar det nog för det mesta också men inte säkert (till shelly finns script som annars läser av spotpriset).
Om du har timpris fungerar det nog för det mesta också men inte säkert (till shelly finns script som annars läser av spotpriset).
Finns inga dumma frågor! Det är ju inget som har framgått i föregående poster men jag har Tibber med timpris och tanken är att beredaren ska värma efter elpriset så visst behöver det inte bli förlagt till natten enbart.snaggletooth skrev:
Redigerat:
Inte nödvändigtvis. Nätbolagen inför nu effekttariffer. Hur de gör det ser lite olika ut beroende på var du bor. DVS oavsett vad du har för elhandelsavtal så kommer du troligen att åka på någon form av effekttariff de kommande åren. Bolagen har dock valt olika modeller, så det ser lite olika ut runt om i landet.snaggletooth skrev:
https://ei.se/konsument/el/elnatsforetagens-effekttariffer
I mitt fall så spar jag 124kr per månad vintertid om jag kan sänka använd toppeffekt(de 5 högsta per dygn och månad) med 2kW - mätt över 1h. Inga elpriser inblandade - bara effektavgift till nätbolaget.
Ja men det verkar inte vara något vanligt förekommande än.Sne4 skrev:
Inte nödvändigtvis. Nätbolagen inför nu effekttariffer. Hur de gör det ser lite olika ut beroende på var du bor. DVS oavsett vad du har för elhandelsavtal så kommer du troligen att åka på någon form av effekttariff de kommande åren. Bolagen har dock valt olika modeller, så det ser lite olika ut runt om i landet.
[länk]
I mitt fall så spar jag 124kr per månad vintertid om jag kan sänka använd toppeffekt(de 5 högsta per dygn och månad) med 2kW - mätt över 1h. Inga elpriser inblandade - bara effektavgift till nätbolaget.
Renoverare
· Falun
· 171 inlägg
Ska vara infört senast 2027-01-01 av alla elnätsföretag, så det kommer.snaggletooth skrev:
https://ei.se/konsument/el/effekttariffer-effektavgift
Nu är det så att varje ev kortslutning ger en belastning på en shellys kontakter , sen om det är specad för 10 amp och ska klara en kortis, så det oavsett det billigare med ett mellanrelä. Sen hur många sådana lösningar som har klarat en kunds elektronik kan jag inte svara på, som jag utfört. Så att konsekvent bara säga att det klarar den är inte bra. Har varit med för länge i branchen för att bara ta något för givet. Nu är det BARA en enkel shelly, men var gör du när det en DUC då, som ska klara 10 amp och är inbyggd i ett invärtes sytem med kanska 6 utgångar och programerad styrning i sig för dessa och kostar 10 kkr att byta, bara för att utgång har blivit bränd. Inget bra när det händer något.tommib skrev:
En Shelly klarar minst 10 A och det finns som jag ser det ingen anledning alls att sätta något mellanrelä. Spolen i ett relä är visserligen en induktiv last men en väldigt liten sådan (databladet säger 3150 ohm spole så 73 mA).
Och vad kostar ett relä då, ca 150 kr och det tycker du är för dyrt att vara på säkra sidan om en spole eller annat som ska påverkas ger upp med en kortis som följd. Ingen ursäkt för att det BARA är en shelly.tommib skrev: