hej alla glade medlemare.

Köpte nyligen en värmeförflyttare från biltema av modell TR-001(T6360C) och trodde det skulle vara lätt och koppla in det efter en stund studerande av koppling schema i butiken, men till min förvånande i alla konsten's regel lyckas jag ändå inte med det, så nu vänder jag mig till er om hjälp.

bifogar med lite bilder ... Etikett med kopplingsschema för modell TR-001(T6360C) från Biltema på en värmeförflyttare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en värmeförflyttare modell TR-001 med synligt kopplingsschema och justeringsratt.
Skapa konto
Inkoppling av en värmeförflyttare med synliga kablar och en kabelklämma.
Skapa konto
Kopplingsschema för värmeförflyttare med termostat och fläkt, inklusive måttangivelser.
Skapa konto

hoppas någon vänlig själ kan leda mig till rätta.

• Gilla
dadid
  • Laddar…
tommib
Lustigt... det står ju olika i termostaten och i manualen. Har du provat att göra som manualen säger, dvs koppla fasen till värmflyttaren via 2 och 4 i termostaten?

Plint 1 ser ut att gå att använda som blindplint för att vidarekoppla nollan. Det är dock bäst att mäta.

japp, det var det första jag gjorde, och säkringen gick när jag testade det.

edit.

för att lättare och förstå vad jag gjorde, så kopplade jag brun från väggen in till 2, och brun från 4 till fläkten, blå (neutralledare) är sammankopplade.

Redigerat:
tommib
Aha. Då är det nog läge att mäta lite då.

Börja med att resistensmäta fläkten och se om den är kortsluten. Sen kan du prova att koppla fläkten direkt i ett vägguttag och se om det snurrar. Efter det är det läge att gå på termostaten. Samma mätningar där.

få nog höra med supporten imorgon, tack för du tog din tid.

V vingen01 skrev:
få nog höra med supporten imorgon, tack för du tog din tid.
Har du lyckads att fick den igång?
Sitter här med exakt samma problem...

Redigerat:
A Arms79 skrev:
Har du lyckads att fick den igång?
Sitter här med exakt samma problem...
Har fått igång min värmeflyttare det står fel i manualerna du skall koppla in inkommande fas t.e.x brun på plint 2 itermostatet, utgående eller s.k. tändtråd tex svart på plint 3 som skall gå till fläkten bortse från plint 4. nollan ska gå direkt till fläkt. hoppas ni fattade beskrivningen. Kjell

V vingen01 skrev:

Köpte nyligen en värmeförflyttare från biltema av modell TR-001(T6360C) och trodde det skulle vara lätt och koppla in det efter en stund studerande av koppling schema i butiken, men till min förvånande i alla konsten's regel lyckas jag ändå inte med det, så nu vänder jag mig till er om hjälp.

bifogar med lite bilder ...[bild][bild][bild][bild]

Nyss installerat en likadan. Beskrivningen är dålig. Skruv 2 och 3 är brytarfunktionen i termostaten. Du ska lägga termostaten som brytare/slutare på L eller N till fäkten.

K Kenneth Sjögren skrev:
Nyss installerat en likadan. Beskrivningen är dålig. Skruv 2 och 3 är brytarfunktionen i termostaten. Du ska lägga termostaten som brytare/slutare på L eller N till fäkten.
Man ska alltid bryta fasen (L) och inte nollan (N) om man inte bryter tvåpoligt och då bryter både fas och nolla samtidigt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
I
Köper inte längre elektriska prylar på biltema, det ställer inte helt sällan till med mer huvudbry än vad det är värt. Köpte en Luftmassemätare till en bil för X antal år sen, först verkade den fungera men fick lite andra symtom på bilen som felsöktes under ett år(även av verkstad). Tillslut visade det sig vara Biltemas pryl som var defekt och de vägrade såklart ta ansvar för det. Detta var inte första gången men definitivt sista gången.

T
Har precis kopplat in exakt den här varianten hemma och höll fan på att bryta ihop. Har mätt, läst tipsen i tråden om de andra plintarna .. är pinsamt nog utbildad elektriker.

Plintarna (2&4) som beskrivningen sa gav noll resultat hur jag än gjorde, kollade att nollan var hel, att jag hade fas hela vägen .. allt, mätt varenda plint. Kopplade till sist på 1&3 och såg att det fungerade men tyckte den betedde sig ”tvärtom”, dvs slog av om det blev för varmt, en väldigt dålig egenskap när man vill flytta värme.

Sista gången när jag skulle sätta tillbaka locket på termostaten så tog den i något och då ser jag en liten jävla strömbrytare där som stod på 0. När jag slog över den på 1 så fungerar fläkten exakt som tänkt (startar när värmen är ÖVER värdet istället) och plint 2&4 går att använda.

Skriver bara detta ifall någon annan också hittar hit genom en googling, se till att strömbrytaren är satt på 1 så ska den fungera att koppla enligt beskrivningen.

• Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
V vingen01 skrev:

Hej koppla inkommande på termostaten på plint 2. Utgående till fläkt plint 4. Ingen nolla på termostat. Nollan skall kopplas in direkt på plint på fläkt. Behövs kopplingsdosa vid fläkt. Lycka till

V vingen01 skrev:

T
K KjellBark skrev:
Hej koppla inkommande på termostaten på plint 2. Utgående till fläkt plint 4. Ingen nolla på termostat. Nollan skall kopplas in direkt på plint på fläkt. Behövs kopplingsdosa vid fläkt. Lycka till
Han skrev för ca 6 år sen så vi får hoppas att han lyckats, lite mitt fel kanske som svarade i samma tråd ett par år senare :)

T tunellm skrev:
Har precis kopplat in exakt den här varianten hemma och höll fan på att bryta ihop. Har mätt, läst tipsen i tråden om de andra plintarna .. är pinsamt nog utbildad elektriker.

Plintarna (2&4) som beskrivningen sa gav noll resultat hur jag än gjorde, kollade att nollan var hel, att jag hade fas hela vägen .. allt, mätt varenda plint. Kopplade till sist på 1&3 och såg att det fungerade men tyckte den betedde sig ”tvärtom”, dvs slog av om det blev för varmt, en väldigt dålig egenskap när man vill flytta värme.

Sista gången när jag skulle sätta tillbaka locket på termostaten så tog den i något och då ser jag en liten jävla strömbrytare där som stod på 0. När jag slog över den på 1 så fungerar fläkten exakt som tänkt (startar när värmen är ÖVER värdet istället) och plint 2&4 går att använda.

Skriver bara detta ifall någon annan också hittar hit genom en googling, se till att strömbrytaren är satt på 1 så ska den fungera att koppla enligt beskrivningen.
Har en exakt lika in på 2 ut på 3 om jag kopplar ut på 4 så går den när det är kallt dvs inte för varmt
Mvh Tor

• Gilla
tunellm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.