Hej,

Plockade precis ut en armatur från taket i förrådet för att byta ut till en annan armatur. Jag skulle vilja montera ett vanligt lamputtag med krok men blir osäker ifall jag ska ha jordat eller ojordat. Det var blå och brun kabel som satt i armatur jag plockade av. Den jordade kabel var inte ikopplad och kanske svårt att se på bilden så är den jordade kabel en ögla, ser ut inte att vara en fri kabel som jag kan koppla in. Inte vågat dra in den för att bedöma om det sitter någon fri kabel i den.

Tänker jag rätt att jag monterar en sådan: https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/lamputtag/lamputtag-utanpaliggande-med-krok-2000017396

Tack på förhand!

• Elkablar med blå och brun tråd samt en ej kopplad jordkabel i tak, redo för lamputtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MrJay
Det bästa självklart är att sätta upp en jordad och koppla in jorden, sedan om din lampa använder det är en helt annan sak

..och verifiera att jordledaren är korrekt inkopplad i andra änden.
Men doslocket ska ha en takdosa som ju saknas i taket och locket på bilden är dessutom ojordat och ska egentligen inte nyinstalleras längre.
Är övriga uttag i rummet ojordade ska de också jordas när takuttaget blir jordat.

Redigerat:
Hej,

Tack för svar!
Jag förstår att ett jordat uttag är helt klart att föredra. Men om ni förklarar detta för en nybörjare, hur gör jag det i praktiken? Jag ser defintivt en jordad sladd, kan jag bara skarva mitt i den för att få en jordad punkt till lamputtaget eller är det felaktigt? Vet ej vart ena änden av den jordad kabeln går någonstans. Detta är en nyproducerad lägenhet från 2019.

I och med att den armaturen som var monterad inte var kopplad till jord så tänkte jag att det inte borde vara någon säkerhetsrisk att köra ett ojordat lamputtag?

Fairlane
Om lägenheten är från 2019 så ska det vara jordat överallt.
Tidigare boende hade kanske en dubbelisolerad lampa ansluten där och då anslutning inte jorden (men ska vara framdragen). Att sätta ett ojordat uttag i det rummet är.ett stort fel.
Är jordledaren verkligen hel? Låter ju mer som någon satt en ubåt eller toppklämma på den och petat upp i hålet?

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
H Husramash skrev:
Tänker jag rätt att jag monterar en sådan: [länk]
Fel fel fel.
Det uttaget är ojordat = fel.
Det uttaget kräver en korrekt takdosa = fel.

Du har alternativen att:
1. Sätta en armatur som skruvas direkt i taket och den armaturens kopplingsutrymme täcker rörutloppet.
Här en bild på ett exempel på en plafond som har ett kopplingsutrymme direkt mot taket, så de 3 färgglada ledarna går direkt in dit utan att synas.
https://lampgiant.se/media/catalog/...c8/image/14539b610/vit-plafond-glas-agena.jpg

2. Sätta ett sånt här uttag över rörutloppet (man tar alltså ett hål i bakstycket på uttaget
https://stenaverktyg.se/produkt/gelia-080000792-lamputtag-utanpaliggande-2-pol-jordat/
Sen sätter du ev krok för lampa lite bredvid
Dessa i jordat utförande är helt utrotningshotade nu

3 Så därför kanske man istället måste välja motsvarande fast i det nya DCL-utförandet
https://www.clasohlson.com/se/Lamputtag-DCL-för-vägg,-utanpåliggande/p/36-7606
(här finns det en oherrans massa modeller och utföranden att välja på

4. Vill du har krok i mitten av uttaget så blir det något typ denna
https://www.clasohlson.com/se/Lamputtag-DCL-for-tak,-utanpaliggande/p/36-7604
Men var noga så det blir ett för utanpåliggande montage

Och vad du än väljer, var lite försiktig och noggrann så du inte borrar i röret med ledningarna i.
Det går ju där någonstans nära.
Om man petar in med t.ex. ett buntband, så brukar det gå att avgöra ifall det sticker iväg horisontellt strax under takets yta och åt vilket håll, eller om det går rakt in ganska djupt innan det viker av.
Eller ficklampa och kika osv.

• Gilla
Assassen och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fel fel fel.
Det uttaget är ojordat = fel.
Det uttaget kräver en korrekt takdosa = fel.

Du har alternativen att:
1. Sätta en armatur som skruvas direkt i taket och den armaturens kopplingsutrymme täcker rörutloppet.
Här en bild på ett exempel på en plafond som har ett kopplingsutrymme direkt mot taket, så de 3 färgglada ledarna går direkt in dit utan att synas.
[länk]

2. Sätta ett sånt här uttag över rörutloppet (man tar alltså ett hål i bakstycket på uttaget
[länk]
Sen sätter du ev krok för lampa lite bredvid
Dessa i jordat utförande är helt utrotningshotade nu

3 Så därför kanske man istället måste välja motsvarande fast i det nya DCL-utförandet
[länk]
(här finns det en oherrans massa modeller och utföranden att välja på

4. Vill du har krok i mitten av uttaget så blir det något typ denna
[länk]
Men var noga så det blir ett för utanpåliggande montage

Och vad du än väljer, var lite försiktig och noggrann så du inte borrar i röret med ledningarna i.
Det går ju där någonstans nära.
Om man petar in med t.ex. ett buntband, så brukar det gå att avgöra ifall det sticker iväg horisontellt strax under takets yta och åt vilket håll, eller om det går rakt in ganska djupt innan det viker av.
Eller ficklampa och kika osv.
Tusen tack för tydlighet!

För mig började funderingarna så för att den där jordade sladden inte verkar helt fri att koppla. Som sagt en ögla som är intryckt i röret. Ska jag försöka dra i den och se om den är fri i ena änden? Då tänker jag för enkelhetens en jordad plattfond får duga i detta förråd.

Fairlane
H Husramash skrev:
Ska jag försöka dra i den och se om den är fri i ena änden?
Det skulle jag göra. Jag skulle bli förvånad om den inte är det

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hus byggt 2019. Det är nästan garanti på att jordledaren är inkopplad i centralen, men det satts upp en ojordad armatur där så jorden inte behövde/kunde anslutas (dubbelisolerad, då är det OK).
Elektrikern parkerade den oanvända genom att trycka in den lite i röret, det skulle jag kanske också gjort, det beror väl lite på.

Men jag skulle kopplat in en ny armatur och var även den dubbelisolerad så skulle jag bara lagt in de två ledarna, var det en skyddsjordad armatur skulle jag koppla in jorden och avsluta med en snabb kontrollmätning (230V mot fas, 0V mot noll och kontinuitet mot noll).

Satt jag dit ett uttag, - samma metod som armatur med jordanslutning.

H Husramash skrev:
Då tänker jag för enkelhetens en jordad plattfond får duga i detta förråd.
Det behöver inte vara en jordad armatur, det går lika bra med en dubbelisolerad.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Så bekräftat nu att jordade sladden bara var inpetad som ni alla misstänkte. Så antingen 1. En armatur som är dubbelisolerad som ej kräver jordad kabel eller 2. En vanlig armatur som man kan plugga in alla tre sladdar direkt som gäller förstår jag?

• Öppen elektrisk anslutning i tak med löst hängande jordad gulgrön sladd, omgiven av blå nolla och brun fas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A
H Husramash skrev:
Så bekräftat nu att jordade sladden bara var inpetad som ni alla misstänkte. Så antingen 1. En armatur som är dubbelisolerad som ej kräver jordad kabel eller 2. En vanlig armatur som man kan plugga in alla tre sladdar direkt som gäller förstår jag?
Ja. Det är korrekt.

Toppen, tack så mycket för alla svar och hjälp!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.