7 384 läst ·
21 svar
7k läst
21 svar
Koppla strömbrytare till handdukstork.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Bra. Du kanske har lite eltejp att isolera det nakna stiftet med.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Hej, har en sådan handdukstork med fast den kantig modellen med defekt strömbrytare. När jag kollat lite så ser jag att stiften är löddade istället för kabelskor. Min fråga är om det behövs några speciella kabelskor eller om det funkar med vanliga helisolerade? Mvh Andy
GK100 skrev:
Ska det ena stiftet vara tomt? Jag har 4 sladdar, 2st bruna och 1 blå och en vit. Ska alla till var sitt stift? Utan den vita inkopplad bör väl lampan på knappen lysa vid någon kombination iallafall?Magnus E K skrev:
Du kan testa dig fram. Så länge de bruna och den blå håller sig på var sin sida av den röda skiljeväggen (se bilden) så kan det inte bli kortslutning utan det som kan hända om du kopplar fel är att handdukstorken inte funkar oavsett strömbrytarläge, att signallampan inte lyser alls, lyser hela tiden eller lyser i avslaget läge istället för tillslaget. Testa först som i skissen, blir det inte rätt så skifta de bruna och/eller flytta den blå till den tomma anslutningen.
[bild]
Hoppas på hjälp av någon snäll själ därute även om tråden är gammal.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden