A
avh67f: Här är en bra länk till elronds rekommendationer https://elrond.se/wp-content/uploads/2021/05/Overspanningsskydd-guide-2021.pdf
10 svar · 3,5k läst
·
Dowser4711
Dowser4711: [citat] Ja,dragkablar är bra att ha. Tyvärr brukar antennkablar vara dragna i serie, så det är inte ofta man kan återanvända de rören för att dra nätverk mer än till första stället, men ibland har man tur!
6 svar · 1,2k läst
·
pacman42
pacman42: [citat] Nja, det måste ju vara samma fas. Samma gruppsäkring. Om så, då kan du göra det.
27 svar · 2,4k läst
·
A
Alexander HB: Som förtydligande: du ställde frågan specifikt för enskild firma?
335 svar · 36,9k läst
·
magnwolf
magnwolf: [citat]
6 svar · 9,2k läst
·
magnwolf
6 svar · 9,2k läst
·
E
elmont: Som sagt den dosan ska man inte hänga armaturer i utan som Fotografen skrev sätter man en krok bredvid.
11 svar · 2,2k läst
·
M
mrmlz: [citat] Har man den möjligheten så är det väl alldeles utmärkt. Kan vara svårt i källare. Dock kvarstår ju egentligen samma "felmod" i.e. du kan ha kondens som rinner längs väggen eller ett litet barn (eller vuxen) som vänder duschmunstycket mot taket och dränker det hela.
54 svar · 5,0k läst
·
D
Daniel 109: På lägre säkringsstorlekar betalar man i stället en avgift baserat på säkringstorlek. På totalen blir det sannolikt ingen större skillnad.
4 svar · 984 läst
anders07
anders07: [citat] Om det är vad som menas tror jag att den är 50mm2 aluminium... Den är dimensionerad till 63A max. enligt Ellevio.
11 svar · 1,3k läst
blackarrow
blackarrow: [citat] Du behöver inte ta i så… 🏋️‍♂️ [bild] 😃 12V DC in drygt 10kV ut.
15 svar · 1,8k läst
·
D
datja: [citat] Ta reda på vilken av de tre faserna som din häll inte använder och koppla den på ugnen. Det är den normala installationen i hus där spisen har delats upp på häll + ugn.
2 svar · 673 läst
M
Magnus567: Ja jag antar att det är det jag får fundera på
6 svar · 861 läst
B
bygges: [citat] Det är mer för formens skull. Detta gäller ett rum där det inte finns större behov av jord. Men eftersom man får blanda eurouttag med jordat uttag blir det i varje fall ett jordat uttag.
16 svar · 1,7k läst
·
tommib
tommib: VP-rör som puttas in är för övrigt ett utmärkt sätt att få in en kabel. Glöm inte dragsnöre. Jag har gjort detta ett par gånger och man tar då ett kraftigare dragsnöre (typ 2-3 mm nylonsnöre från biltema är bra) och lägger genom röret. Sen drar man tråden tillbaka på utsidan av röret så man har båda ändarna av det i ena änden av röret. Man kan med detta också styra
9 svar · 2,6k läst
M
merbanan: Kjell har grundläggande information samt illustrationer som kan vara bra som referens: https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik
17 svar · 2,8k läst
S
stugan_i_skogen: Vad sätter jag i mottagande ände/hur löser jag logiken? En elmätare som pratar modbus är ju inga konstigheter, men nån stans ska beslutet tas att bryta kontaktorn. Hmm?
10 svar · 934 läst
N
Nygge72: [citat] Tänkte så med direkt efter jag svarade före 🫣 Var lite snabb där att svara 😁
6 svar · 623 läst
·
U
Uffe A: [citat] Trodde inte att du var en person som gjorde att antagande 🤔😎😉
6 svar · 1,3k läst
·
A
ajc: [citat] Tack för all hjälp...återvinning på gamla stickkontakten gjordes och nya hällen funkar nu. Ni är grymma med alla era tips och synpunkter...respekt!
33 svar · 3,3k läst
·
A
avh67f: Bra frågor. Kolla detta med Plejdsupporten. De brukar faktiskt vara väldigt kunniga på sina grejer. Om det inte står något brukar jag skala upp just så det syns pyttelite koppar längst ut när tråden är instucken i botten. Kan passa på att tipsa om dubbel ändhylsa. Väldigt användbar produkt.
2 svar · 1,1k läst
A
avh67f: [citat] Egentligen inte mycket annat än att du behöver köpa två kapslingar istället för en och också lite mer jobb för installatören.
19 svar · 2,3k läst
·
A
Avemo: Det finns ju inte så mycket att välja på. Antingen är det fel givare till mätaren eller så sitter den monterad uppochner. Har du en multimeter så kan du mäta resistansen och kontrollera om det stämmer med den europeiska eller amerikanska standarden. Eller något annat. Det kan ju vara en felmärkt pryl också. Det är inte så att det är valbart på mätaren vilken givare den skall ha?
3 svar · 1,2k läst
Demmpa
Demmpa: [citat] UV-ljuset & värmen från (kompakt)lysröret har bränt isoleringen. Klipp kabeln där yttermanteln börjar och skala upp kabeln samt trådarna.
10 svar · 997 läst
·
J
jonaserik: Bara mäta på + - på donet , finns elelr inte fins spänning. nästa steg är om armaturerna är i serie se var spänningen har avbrott, går att koppla förbi en armatur i någon dosa kanske. Serie då dör allt om en går sin väg.
2 svar · 555 läst
·
J
Jag_kan: Jag löste det med en Sunricher Infälld Zigbee-dimmermottagare och en Zero 35 LED-transformator. https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/fjarrkontroller/smarta-dimmers/sunricher-infalld-zigbee-dimmermottagare-p51596?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw-_mvBhDwARIsAA-Q0Q4JPcUS6klE5F5JOreuB4TndxmwmDrsY703K4sMjnUsQiPjGkEFuDgaAr3qEALw_wcB
1 svar · 1,1k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ok, en perilexstickpropp är avgörande för att det ska bli behörighetsfritt, men är egentligen en sämre lösning. Men ändå är du rätt ute, det bör sitta en perilexstickpropp på din förgrening. Däremot, visst kan du ansluta apparaterna fast i dosan och du vill. Det kan vara lite praktiskt, men den fast anslutning är säkrare än uttag. Mikron kommer med stickpropp, kanske ugnen
12 svar · 2,3k läst
·
B
bygges: Bara delger att jag tillslut drog 16 mm slang hela vägen. Borrade i regel inne i vägg genom hålet för två apparatdosor med 90 graders adapter, fick ut slangen bort mot hörnet i rummet där det redan var ett urtag i liggande regel sedan byggnation. Blev någon dags arbete och ett par blodiga knogar.
15 svar · 1,7k läst
Karrock
Karrock: Luckan bakom ser precis ut som telekopplingsskåpet jag har i min källare, vilket lite talar för att det kan ha med tele att göra om det kommer konstiga kablar just ovanför.
6 svar · 616 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.