Byggahus.se
Hej,
Blir lite konfunderad när jag skall koppla in denna enfasmotor med Kondensator.
Det kommer ut 3 kablar (2 Gula och 1 gulgrön), på medskickad bild finns inte gulgröna jorden med men den finns och sitter skruvad i gods.
Öppnar jag kopplingsboxen ser jag att de 2 gula kablarna går till L2 resp. L3 ( L1 är tom) .
Hur skall jag koppla in min vanliga 3-ledare vart skall Nollan sitta?
 
  • Elektrisk motor med svart hölje, kabelanslutningar och monteringsplatta på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Specifikationstabell för hydraulaggregat: tillverkare, märke BananaB, mått, vikt, spänning, effekt och färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Menar du verkligen att det hänger tre sladdar från den såsom bilden visar? Då kan den inte vara CE-märkt. Var har du fått den ifrån? Vi har 230 V i Sverige sedan många år, inte 220.

Om det finns en anslutningsplint så använd den för att ansluta en kabel med dragavlastning. Fas och nolla spelar ingen roll. Plinten verkar vara felmärkt eller olämpligt vald. Kondensatorn får man anta är kopplad internt, vilket borde synas i anslutningsutrymmet.
 
Den där produkt informationen skulle ju platsa i tråden med roliga bilder!
 
R
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Menar du verkligen att det hänger tre sladdar från den såsom bilden visar? Då kan den inte vara CE-märkt. Var har du fått den ifrån? Vi har 230 V i Sverige sedan många år, inte 220.
Amazon verkar i.a.f. ha sålt den, och enligt deras info är det t.o.m. den rätt ovanliga kombinationen 220V/60HZ den ska drivas med :)

https://www.amazon.se/-/en/BananaB-Hydraulic-Power-2200W-Repair/dp/B071XGZ3Y1
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Menar du verkligen att det hänger tre sladdar från den såsom bilden visar? Då kan den inte vara CE-märkt. Var har du fått den ifrån? Vi har 230 V i Sverige sedan många år, inte 220.

Om det finns en anslutningsplint så använd den för att ansluta en kabel med dragavlastning. Fas och nolla spelar ingen roll. Plinten verkar vara felmärkt eller olämpligt vald. Kondensatorn får man anta är kopplad internt, vilket borde synas i anslutningsutrymmet.
Helt riktigt, 3 trådar ( ska ta ett kort inuti kopplingsboxen imorgon) eftersom den är inköp på Amazon och att de även säljer 110V så var min tanke att det är sk. Amerikansk 2/3 --fas ( dvs 2 faser 110V då får man ju 220v) och att dom säljer som "Single phase motor" med " falsk fas via konning...men vad händer om jag bara kopplar in nolla och jord på dessa kablar, .?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Menar du verkligen att det hänger tre sladdar från den såsom bilden visar? Då kan den inte vara CE-märkt. Var har du fått den ifrån? Vi har 230 V i Sverige sedan många år, inte 220.

Om det finns en anslutningsplint så använd den för att ansluta en kabel med dragavlastning. Fas och nolla spelar ingen roll. Plinten verkar vara felmärkt eller olämpligt vald. Kondensatorn får man anta är kopplad internt, vilket borde synas i anslutningsutrymmet.
Kondensatorn sitter inbyggd så man kan inte se vart kablarna tar vägen, skall ta ett kort inuti kopplingsboxen imorgon. Hjälper en vän i bygden som renoverat sin billyft men har aldrig sett något liknande och eftersom jag är " hobby elektriker" vill jag vara 100% säker innan jag gör något...
 
B bryggstun skrev:
Den där produkt informationen skulle ju platsa i tråden med roliga bilder!
Ja ,bra ide, ska ta bättre bild😆
 
  • Gilla
bryggstun
  • Laddar…
J jarven60 skrev:
men vad händer om jag bara kopplar in nolla och jord på dessa kablar, .?
Ingenting.
 
useless useless skrev:
Ingenting.
Jojomen, Innan jag blev inblandad så var fas och nolla inkopplade precis så, lyften fungerade hyfsat uppåt men gick som en raket nedåt...något är som sagt inte som det borde..
 
J jarven60 skrev:
Jojomen, Innan jag blev inblandad så var fas och nolla inkopplade precis så, lyften fungerade hyfsat uppåt men gick som en raket nedåt...något är som sagt inte som det borde..
Men då funkar väl motorn som det är tänkt, neråt är det förmodligen bara en ventil man öppnar, borde sitta någon justerbar strypning.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Men då funkar väl motorn som det är tänkt, neråt är det förmodligen bara en ventil man öppnar, borde sitta någon justerbar strypning.
Nja...stannar man på vägen upp så orkar den inte komma igång igen...tja, går väl inte koppla på annat sätt, blev bara väldigt konfunderad när kablarna gick till L2 och L3??
 
Det behöver inte vara så konstigt, fas via konding till L1, fas till L2, nolla till L3.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Om motorn ursprungligen är specad för 60 Hz så behöver nog värdet på kondensatorn ökas för att passa vid 50Hz, bara en tanke.
Dock brukar dedikerade 1-fasmotorer för lite högre effekt och startmoment ha två kondensatorer, en för start och en för drift.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det behöver inte vara så konstigt, fas via konding till L1, fas till L2, nolla till L3.
Ahh...nu börjar 25- öringen ramla ner.....
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Om motorn ursprungligen är specad för 60 Hz så behöver nog värdet på kondensatorn ökas för att passa vid 50Hz, bara en tanke.
Dock brukar dedikerade 1-fasmotorer för lite högre effekt och startmoment ha två kondensatorer, en för start och en för drift.
Kanske därför lyften inte verkar " helt" frisk även om den fungerar.. hm m..tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.