El
Tommty: [citat] ja usch, byggahus borde bli en FAQ istället för ett forum. allt har besvarats minst 2 gånger!
Myckling: [citat] Ja, tack. Har dragit ur allt som varit anslutet. Avfuktare, torkskåp, motorvärmarkabel etc.
Walle85: En annan lösning som skulle kunna funka eftersom du har wifi på annan jfb som jag förstod det är t.ex. en raspberry pi med en waveshare ups hat. Den kan övervakas och ge information i realtid om den går på batteri eller inte. Det kräver dock att man måste göra ett enklare script som t.ex. skickar ett mejl när den går över på batteridrift. Man kopplar då in den på det uttag där du
Tommty: [citat] slutsats dragen genom definitionen av dubbelisolering. 2 isolerande lager måste finnas.
Daniel 109: Jonaserik: Nu missade du nog frågan. Cat 1 600V och Cat 2 300V innebär att den ska tåla en transient 2500V. Om man mäter på nätansluta prylar så finns det en risk att åsktransienter dyker upp. Ju längre upp på nätet man är desto högre klassning ska man ha. Det fungerar att mäta uttaget med den, men hör det när det är vackert väder. Edit: Bo kom i mellan med ett bra svar.
Avemo: Stiftet gör ju ingen skada när det sitter där. Och skulle du i framtiden vilja använda stickproppen till något annat som behöver den tredje fasen så är det ju inte säkert att du hittar stiftet om det plockats bort. Det finns ingen nackdel med att stiftet sitter kvar. Men det går att hitta ett par små långsökta nackdelar med att ta bort det.
jonaserik: Jag har i C-förrådet lampor kvar. finns 80 och 125 Watt kvicksilver, men bättre så att sätta i LED som drar mindre 50 W motsvarar 100 W
Putte 9497: [citat] Funktionen till belysningen finns kvar med denna lösning till dess att ny installation ska göras
Amrich: Tack för alla svar! Jag hämtade precis ut BT-adaptern och mycket riktigt verkar den kunna hantera ett brett spann gällande spänningen. Då fungerar alltså adaptern i första inlägget! När jag får möjlighet ska jag möta utgången på förstärkaren om det är 117v eller om det är matningsspänningen.
Eddijasson: [citat] Tack snälla allihopa för hjälpen. Jag har inget elschema hemma i centralen så därför har jag börjat slängt ihop ett eget för att det ska vara enklare när jag ska felsöka eller bryta strömmen osv. Det är riktigt kaos vart grupperna går och olika färger i typ alla rum. Så därför har jag fått utreda vad som går vart 🙂 Återigen tack snälla för hjälpen allihopa! 😁
etompau: Det finns många 12 V nätdelar som nu fungerar med lägre belastning från LED: Jag har använt en del av dessa med gott resultat: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/belysning-lampor/lamptillbehor/transformatorer/led-transformatorer/led-transformator-lagprofil-20-w-p44149 Finn i olika versioner beroende på max. belastning. Misstänker det sitter G4 halogen i armaturen, byt då dessa
Mjolnir: [citat] Får man hoppas 😅 skämt å sido, återkommer med bild när arbetet är utfört, bara som en check innan väggarna stängs 🙌
Daniel 109: Det låter ju bra, då kan man sannolikt göra det jag vill. Bara man byter inställning på den.
Putte 9497: Känner igen det där. När morsan jobba extra och farsan skulle steka pannkaka så gjorde han 5 st. cm tjocka som var brända utanpå och rann invändigt. Fort skulle det gå så han kunde gå ut i sitt kära garage sedan. Mina två bröder är väll inga mästerkockar men jag som är yngst lärde mig mycket av morsan. Vet en gång när jag och min näst äldsta brorsa var sjuka så hade han (15
Johan456: Tror jag inte tyvärr. Har du enkelisolerade ledare med 230V i samma dosa som antennen ska ledning samt antenn isolationskrav mot 230V, det gör dom nog inte. Kolla alternativ placering eller dosa bara för antennen. Undersök hur stor en extern antenn är. Dessutom har vissa såna där VVS-skåp en ursparing någonstans för en extern antenn.
AG A: [citat] Då kanske du betalar onödigt mycket pengar till Ellevio. Du kan troligen säkra ner ett snäpp.
ricebridge: Glättningskondensatorn känner jag väl till, men att det blir så kraftiga spikar att det gör skillnad?
Mickael Jensen: Tack för all hjälp! Blev två dosor så man kan sätta uttag när det e dags för byte av maskiner. Tack! mvh Jensen
etompau: Ovanligt att eluttag lämnar in så här. Du beskriver flera olika fel. Kanske ska du låta någon elektriker kolla på grejorna. Mer går inte att säga på distans och från din beskrivning.
Dilato: Even after the lowered price on the light fixtures, they cost 1590 -159 +25% VAT = 1788,75 a piece. Thats 6153,75 Kronor for thre light fixtures!
tommib: Fast jag tror att det är bättre att lämna det tomt också om man inte har hundra procent koll på gruppens dimensionering. Den som behöver informationen är kapabel att ta reda på den själv och alla andra har exakt noll nytta av uppgiften.
Pittersenn: [citat] Den har anslutningarna på samma ställen men brytaren är nyare. Men oavsett berodde det på ett glapp som satt i en annan dosa som var täckt. Så case closed, uttaget funkar nu.
mexitegel: Givet att det är en T2 röd vi ser så är kabeln självbegränsande och kan inte överhettas så någon brandfara ska det väl inte vara men den är heller inte rekommenderad för installation i träbjälklag och ska inte läggas under trägolv tjockare än 16mm… Personen som installerat är helt uppenbart inte läskunnig då den inte är installerad enligt monteringsanvisningen. Skicka ett
Putte 9497: [citat] Fick bara till det när frågan var lite luddigt ställd. Lägger man till gubb till dagis så är det ett dagis detta. So Clas i sjön
Adamel: I IKEA's nya app till Dirigera kan man välja tre lägen på hur lamporna agerar när strömmen bryts: 1. Always turn on 2. Recover after power cut 3. Use the light switch I läge 3 kan man slå på och av lamporna genom att bryta och sedan sluta kretsen med en "slow, steady motion". Har testat lite med vanliga brytare och inser att man med en återfjädrande brytare som bryter kretsen skulle
jonaserik: [citat] Ja du, då kan det bli problem, stor salthalt i dom trakterna. Det gäller då att ha många offeranoder på ett drev eller snurra. Har du då landström konstant utan skyddstrafo, så kan det vara osäkert för de delar som doppar. När du kommer dit nästa gång. Ta med dig instrumentet och mät mellan landjord och vattnet på flera ställen, Även runt din båt, det behöver inte vara