Hej! Jag har en fundering kring en elinstallation i ett badrum gällande en handdukstork. Jag vet att det finns en regel när det gäller avstånd mellan dusch(blandare) och torken. Elektrikern som ska göra jobbat hävdar att det måste vara minst en meter emellan. Sen hörde jag från en annan elektriker att det är 60 cm som gäller. Man blir ju minst sagt förbryllad då man får höra olika saker. Vad är det som gäller egentligen?

Båda har fel. Det finns inget krav på avstånd till en handdukstork. Men torken ska givetvis vara avsedd för platsen, om den nu hamnar inom områdena som har krav på IPX4.

• Gilla
megen och 3 till
  • Laddar…
Avstånd i sammanhanget gäller normalt avstånd till elutag. Då gäller 120 cm till dusch (munstycke/blandare) och 60 cm till badkarskant.

Men har du en tork som ansluts fast, och som håller godkänd kapslingsklass så får den vara hur nära som helst. Så länge vi inte kommer in på absurda placeringar som nere i badkaret, eller direkt under duschmunstycket.

Ansluts den med kontakt så räcker det att uttaget är placerat utanför avståndsgränsen.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
P
Det finns visst handdukstorkar med olika klassning. Klass 1 och 2. Vad är skillnaden? Läste att klass 1 behövde sitta på minst 60cm men är inte säker.

Frågar för vi försöker planera/rita badrummet.

P
A avh67f skrev:
[länk]
Jaha och?
Men är inte alla torkare dubbelisolerade?

P PappasHammare skrev:
Jaha och?
Men är inte alla torkare dubbelisolerade?
Nej

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.