El
norrbottenstorpet: Fredrik, du får nog precisera lite för att få bättre svar. Personligen har vi ingen automation i vårt hus, men det är ursprungligen från 1700-talet, så det passar kanske inte så bra. Vår huvudsakliga stil är sekeskiftet 1900. Det finns olika typer av system för att skapa automatiska styrningar på diverse funktioner i huset. Det är inte billigt och kräver en del kunskap och intresse
ottto: Längst golvkanten har jag satt 4st Led belysning ovanför badkaret har jag satt en vit ljuskjedja, på detta har jag kopplat en rörelse dekare så nar man gå in i badrumet så tänds golvlampoer och det ovan för badkaret, väldigt avkopplande känsa när man ligger i badkaret med ljukjedjan i taket och golvlampoerna lyser. Sen har jag satt 5 st 20W spotar utrspirtt i resten av bardummet som
norrbottenstorpet: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=El;action=display;num=1128341911
hempularen: Ok, Då faller mina argument mot. Fast jag misstänker att det är otillåtet snarare än "bara" olämpligt. Om det är 12V spottar, och om du skall ha en dimmer också. Så skulle du kunna fundera över att använda en knappstyrd dimmer (ex Dimax). då blir det färre trådar i rören. Du behöver då bara dra fas och tändtråd till resp. strömbrytare och du kan ha hur många som helst.
BM: Alltså bör vår idé: Från dosa i vägg i ett rum med flexslang genom golvbjälklag ner i krypgrund och upp genom golvbjälklag i ett annat rum och in i dosa där vara ok. Tack för svaret.
GoForIt: Nej, det ser mysko ut.. ::) Det kanske är lika bra att göra om allt från början. Hur skall jag ansluta mellan de båda brytarna, varav den ena alltså är en dimmer (som inte kräver nolla)? Tyvärr har vi ett hus där man inte har varit särskilt konsekvent när det gäller kabelfärg. Den grå som finns i uttag 1 borde efter att ha sett en del annan dragning i huset vara nolla. Men det drar
Kenna: ....så, nu funkar allt som det ska ;)....va tillbaka till butiken där jag köpte spotsen o hör o häpna....det va fel på hela lasset...(antagligen)...för att det va några till som hade lämnat tillbaka sina spots med tillbehör. Men nu har jag lärt mig en läxa iaf, aldrig mera köpa "No Name" produkter, utan lägga några lappar till på märken man känner igen...tror man sparar i
ampere: Utan tvekan Eljo, Elko, Merten, Gira, Berker, Jung... resten kan kvitta... Varför sätta något så viktigt som kanske ska hålla i tjugo år som inte är tipp-topp? ???
Kinslayer: Brukar använda ett perilexuttag till hällen och ett vanligt 230V uttag till ugnen (där man drar fram 2,5 kvmm FK) Rätt så vanligt att man kan koppla hällen på 2 faser och ugnen på 1... Gäller att hålla tungan rätt i munnen så man fördelar det på dom 3 faserna i centralen.
ejwbegysv: I helgen löste JFB brytaren ut när jag klippte en jordkabel som var inkopplad :)
GM_forever: Hej igen JessicaB! Det kanske var lite felformulerat av mig. Man går väl inte direkt ifrån väggmonterade uttag över fönster, däremot börjar det bli allt vanligare att sätta dem i taket rakt ovanför istället. Orsaken är förborgad för mig, men jag misstänker att det är som föregående talare sagt; det upplevs i de flesta fall som mindre synligt med uttagen i taket istället för
Scout: Hej, Pollare är inget alternativ då jag tänkte belysa infarten samt delar av gatan. Däremot så har ni fått mig att förstå att stolpar kostar ;) och eftersom jag nyligen tog ned en vanlig galvad stolpe kommer jag att använda den och byta ut belysningsarmaturen till nåt kuligare. Då har jag iallfall både betong fundament och stolpe gratis och kan satsa slantarna på en trevligare
norrbottenstorpet: [citat] Hmm, jag är inte heller någon elektriker, men jag kan säga så pass mycket att du om du ska dela upp en eller flera grupper så måste du byta ut eller snarare lägga till ledningar/tråd, på ett eller annat sätt, troligen också rördragning. Beroende på ditt hus förutsättningar är detta ju olika besvärande/möjligt/omöjligt. Men, att det går lite annat på dessa grupper som
SkaneErik: Tack för alla svaren! Som ni skriver så löser säkert jordfelsbrytaren ut ifall jag klipper kabeln eller själv får en strömgenomgång. Det är iofs inte särskillt stor risk att man får en kortslutning fas-nolla där man inte samtidigt får fas-jord, men det känns inte helt bra ändå. Menmen, jag kör på då! /Erik
Fidde: Jag kollade i en lampaffär om lamporna, jag valde att låta dem fixa två av lamporna. De andra slängde jag på tippen. Gjorde likadant med frysboxen. En kompis tipsade mig om att jag skulle låsa frysboxen först eftersom det tydligen har skett en del olyckor med barn som hoppat in i dem och låset gått i baklås. Det är en gammal tant som har använt frysboxen. Jag "lånade" ut den till
citactiva: 63A, får man fråga vad det skall vara till? Sveriges största hembränneri? ;D
citactiva: Du skrev att du har JFB, en variant är ju då att ansluta kontakten och sedan testa uttaget. Är det då felkopplat (jord och nolla förväxlade) så bryter ju JFB:n
Don_Tom: ....och när Du lokaliserat den ungefärliga centrumpunkten skall Du inte börja med den största borren.....
Lacariuz: Aha jag osm trodde att jag hade blivit blåst. Det är ju helt otroligt att dom kan ta såna priser.
GM_forever: [citat] Du menar alltså att du har en uppdelning i huvudcentralen så att matningen till huscentralen har separat nolla och jord? Då är det ju ypperligt att sätta jordfelsbrytaren där! Eftersom du redan har ett femledarsystem in i huscentralen slipper du ju jobbet med att splitta en PEN-ledare. I princip bara till att koppla in faserna och nollan på brytaren, och låta jorden gå som den
frustrerad: Förresten "Alke", visst är väl dosan bl.a. till för att skapa brandsäkerhet mot andra material. Tar man upp ett hål på baksidan mot träregeln och det hoppar gnistor inne i dosan så är det kanske inte så fiffigt mot den blottade träregeln, ...eller?! :-/
norrbottenstorpet: Tack för ditt svar. Jag har fyrledarsystem längre fram i systemet med jordkabel ut till uthus och garage, varför jag inte vill/får ändra till femledare från fasadmätarskåpet. Nu har jag också fått tag i en annan elektriker som har svarat på mina frågor. Det lutar åt precis RK 3x6+10 i VP 32. Men återigen, tack alla som tagit sig tid att skriva svar, det uppskattas. ;D
TN-Funkis: Gamla globlampor var godkända för kök, men ytterst tveksam för badrum, lamphållarna är i bakellit, resten är i förnicklat matrial utom själva lampgloben, den klarar alltså inte fuktig luft i längden typ vattenånga från dusch, då rostar skruvarna i bakellithållaren ihop helt. Om du nu absolut vill ha lampan där bör du byta ut lamphållaren till plast, byta ut de gamla ledningen
hempularen: Motorsåg skall man iofs ha respekt för, men jag brukar börja med att måtta med sågen avstängd och se till att aldrig ha den rakt ovanför huvudet, och även ge den et par "låtsaskast" när den är avstängd för att kontrollera att jag inte under någon del av snittet har den för nära kroppen. Nu skall man komma ihåg att en elvariant av motorsåg är lite mer lätthanterlig än de
TN-Funkis: Använd vp 16 rör-inte flexslang, du kör bubbel-handukstork- golvärme, då föredrar elektrikern 2 vp 16 rör+ bra med plats vid gruppcentralen för jordfelsbrytare (1 rör golvvärme-belysning-handukstork, rör 2 rekommenderas enbart för bubbelbadet som drar rejält med kräm).
GM_forever: [citat] FK är liksom de flesta vanliga kablar man använder hemma tillåtna till just 70[sup]o[/sup]C, precis som du säger. Det är PVC-isoleringen det hänger på. PEX:en tål mer, men är inget man använder i dessa sammanhang. I spotar som blir varma, t.ex. med kalljusreflektorer, kan det vara nödvändigt att använda silikongummiisolerade ledare, typ RHH. I fallet med bastun får man
daniellindholm: Jag drog upp 5 stora dubbelarmaturer i min 25kvm stora verkstad. Iofs behöver jag riktigt bra belysning till det jag jobbar med. Dessutom har jag två stora fönster. Håller du liks på med elen så är det väl bara att sätta upp i överkant med dosor. Det kostar ju inget. Sedan kan du bara sätta täcklock på de som du känner blev 'för mycket'.
snuttjulle: Var hittar du ett elverk som kan leverera 3fas 32A för 3000:- Hojta till för då får jag nog loss pengar trots tomt i kassan just nu. ;)