Hej, håller på att koppla min Bio i källaren och upptäckte när jag höll i elementet att det verkar vara en liten spänning därimellan. Mätte och fick 110V på mätaren. Försökte koppla bort alla sladdar men fick ändå en restspänning på c:a 20V även från elementet till bordets stålställning som mig veterligen inte vidrör något.
Mätte vid ett annat element i samma slinga men fick inte motsvarande utslag.
En hemmabio har ju en rysligt massa sladdar på samma ställe kan det vara orsaken? Kan det vara något spök med att en del apparater är från USA (110V).
Allt fungerar och strömmen verkar vara minimal. Skall jag bry mig?

Definitivt felaktig jordning någonstans, kanske mer fel också.

Hänger spänningen kvar eller är det bara små strömmar bakom? Vissa nätagg kan ge konstiga effekter men spänningen försvinner direkt vid små belastningar.

Spänningen hänger kvar. Jag har jordfelsbrytare.

Vågar jag jorda i elementet?

Är spänningen bara mot ett av elementen? Är det spänning mellan elementen?

Ingen spänning mellan det andra elementet och det här.

Ah, nu förstod jag. Även det andra elementet i ett annat rum gav 110V mot HiFin.

OK. Uppenbarligen är din ljudanläggning ojordad. Det troligaste är väl att "jorden", alltså höljen och sådant på den ligger och flyter, och att någon liten läckimpedans håller upp spänningen.
I värsta fall skulle det ju kunna vara så att impedansen inte är så hög så att det kan bli farliga strömmar.
Irriterande är det i alla fall och det bästa vore om du kunde jorda anläggningen mot skyddsjord.
Är det någon centralantenn eller något liknande inblandat? De kan ha en annan jordpotential än skyddsjorden. I sådana fall kan det bli en massa störningar om du skyddsjordar anläggningen också, så det gäller att undvika jordslingor.

Tack, jag skall försöka hitta en skyddjord i närheten så får vi se vad som händer! Tackar för ditt råd. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.