S
Superbros: Är man på jakt efter LVI så funkar Elkompaniet bra. http://www.elkompaniet.se/
13 svar · 11,7k läst
hal
hal: Tack för svaren. Jag löste det hela med ett relä som kopplar in timern/ljusrelät då larmet är aktivt och impulsrelät (som styrs från tryckknapparna) då man är hemma.
3 svar · 2,9k läst
nimhed
nimhed: Nu är det fixat även för mig. Någon hade kopplat svart som nolla och blå som fas i spisen. Lita aldrig på färgerna!
14 svar · 2,4k läst
S
SkaneErik: N P
3 svar · 2,4k läst
G
geschwint: kommer inte ihåg tråden men det har avhandlats just detta och det var mätarens fel. Den hade bangat ur... bara att söka // Edit Kolla denna: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=El;action=display;num=1117566204;start=0
1 svar · 2,8k läst
W
wille_p: Jag vill bygga in 230v 50w spot i takfotsinklädnaden som består i 22*95 spikat med 10 mm mellanrum. Bakom ligger vindpapp. Om jag avlägsnar pappen och monterar en burk så kommer det in insekter damm etc i springorna mellan brädorna. Bör jag sätta igen dessa springor? Kanske ersätta pappen med insektsnät? ::) Ja hur gör man egentligen?
0 svar · 2,6k läst
B
brevik: Hej! Har en källarvåning med ett stort rum på ca 42kvm (4,20 x 10m). I taket som är av betong sitter en underlig lösning. Det är 11st ingjutna blomrukor som är uppochnervända. I dessa sitter vanliga 40 watts lampor och det hela täcks av en runf frostad glasskiva. Jag är lite sugen på att förlänga kablarna och sätta i en rund spånskivebit eller gipsbit och sen sätta i en en
0 svar · 2,2k läst
I
ichigo: Hej! Jag har läst ibland om lägenheter/hus som har jordat uttag trots det inte är jordat och tyckt det var så dumt och inger ju falsk trygghet. Nu håller jag på att måla om köket och byta kakel också. Som vanligt blir det så att man skall ta bort alla brytare och uttag. Men döm till min förvåning att bara 1 av de 4 brytare/uttag var jordat... Även om jag vet att man måste ha jordat
0 svar · 4,0k läst
hal
hal: Hur skall faser och nollor efter jordfelsbrytare benämnas i dokumentationen? Är t ex N1, N2 och N3 ok efter JFB1, 2 resp 3? Och vad kallar jag t ex L2 i grupp 10 efter dvärgbrytaren? Gissar att detta finns beskrivet i någon standard, vad heter den?
0 svar · 2,4k läst
L
Lurvnos: Här är lite: http://www.eio.se/templates/pg_standard.asp?PN=8054
1 svar · 3,1k läst
D
Drogen: Tack, precis det jag sökte.
2 svar · 2,8k läst
Fasting65
Fasting65: Erik_D: Det svaret var bland det bästa jag hört idag. Jag får ju då användning av min trave golvgips och ardex-s48 som blivit över från tidigare projekt!
6 svar · 1,7k läst
E
Erik_D: Det är effekten och spänningsfallet som bestämmer arean. Således räcker det gott o väl med 1,5 mm2 om du kör iväg en kabel per 35 w spott.
7 svar · 2,5k läst
M
M@ZE: Det där ser ut som att vara samma som Elbutik har på sin hemmis : http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=7804&Pagenum=2
10 svar · 7,9k läst
E
El_-micke: det går fint med infällt...........behövs det finns det infällda brytare mm som har ip44
3 svar · 2,2k läst
G
Great: Nej, har ingen isolering där, o tror inte att de e så farligt att köra utan, det är en mellanvägg mellan tvättstugan och entrehallen, så det borde bli mumma de........
8 svar · 5,5k läst
D
DeBe: Att bara flytta skivan utan att behöva röra centralen eller elmätaren kan inte jag se nått hinder med att utföra utan att ha behörighet.
5 svar · 3,6k läst
1
18305: Tog tag i detta efter jobbet i fredags. Ritade upp på väggen vad jag behövde ta bort, fram med Hiltin, hammaren och "stämjärn". Klart på någon timme. Blev riktigt bra. Nu ska jag bara in med en dosa, lite husfix och sen är det klart. Tack för alla tips! :-* Beställde också Jungs dimmer, kronbrytare och och ram (i rostfritt) från elektroland24.de efter att ha läst här på forumet att
8 svar · 4,0k läst
L
Lurvnos: Jag rättar mig själv, innan nån annan gör det ;) Nätspänningen är nominellt 230V, och inget annat. Lidman, jag har en multimeter från Biltema ;D Inget för noggranna mätningar, bara för att kolla enkelt. Behöver jag bättre så lånar jag.
6 svar · 2,8k läst
snuttjulle
snuttjulle: Kan ju oxå kanske vara ide att säkra ner då du troligen inte behöver samma stora huvudsäkringar om du inte har kvar elpannan.
2 svar · 3,1k läst
S
sagatess: kan man på nåt annat sät se om nåt el fele? vi hade ganska roligt före tag sedan lysröret i köket gick men efter par veckor funkade det igen? vet itne vad det beronde på . jag vill verkligen ha tips råd vad kan gjöra ått deta problem ska se om hitar 250v lampor vart kan man hitat dom där bor har vi typ bara ica men om far til lstan foins både obs och wilys så ska den 19 kola där.
3 svar · 1,5k läst
G
GM_forever: [citat] Ja, den är rolig. Fast du är för sent ute...  ;) Tidigare inlägg om jfb, blocket...
47 svar · 5,9k läst
S
sverre: [citat] En isolerad näbbtång är ju inte heller fel att använda!
9 svar · 2,2k läst
pellefant
pellefant: installation med en kabel bakom en list är inte tillåtet- anledningen är tex som fallet ovan eller att någon spikar fast listen i efterhand och det kanske blir en feskortis så de börjar brinna så småningom. du kanske skulle ta dit en elektriker som kollar igenom lägenhetens installation?
11 svar · 2,2k läst
pellefant
pellefant: de är väl så att när jag som elinstallatör gör ett jobb hos någon och ser ett "elfel" så är jag skyldig att påpeka det för anlägningsinnehavaren= den som är ansvarig för att elanläggningen är ok. om han sen skiter iatt åtgärda det så är det hans problem om någon går å dör pga felet. fast ser jag uppenbart livsfarligt fel så fixar jag det eller kopplar ur grejen....
19 svar · 5,4k läst
P
ppalm: pratade med jula, dom sa att är det IP44 så är det och du kan sätta den var du vill (nästan). den konstiga placeringsanvisningen skyllde han på att den utlänska leverantören.
12 svar · 6,6k läst
Y
yxis: Beroende på hur lampan ser ut, om det går så kan du i värsta fall dela den på två halvor elektriskt, och dimma med två dimmers. Ett annat kanske mer attraktivt alternativ om det nu är tänkt att den alltid ska köras svagare är att dela den på två halvor och seriekoppla halvorna. Med enkel teori så blir effektn en fjärdedel men i praktiken kan du räkna med nästan hälften, d.v.s.
14 svar · 3,8k läst
Y
yxis: För att haka på tråden i tråden som frångår ämnet, d.v.s. vad som är allvarliga skador, så ska man inte glömma att total sönderfrusning av ett system för vattenburen värme kan kosta kanske 10-20% av hela husets värde. Risken för brand i en elpatron eller en cirkulationspump är säkerligen så otroligt mycket mindre än risken för felaktigt utlösande jordfelsbrytare
36 svar · 13,6k läst
pellefant
pellefant: det var som jag trodde, man ska inte bryta bort flärpen utan vika den in i dosan, sen fungerar den som låsning av flexslangen. som x-tra säkerhet kanske en strippa kan användas.
10 svar · 9,1k läst
S
synpunkter: Lustigt - jag gjorde exakt detta i somras. Hide-a-lite i täckskiva och fräste ur lite extra i själva skåpstommen där spotten skulle hamna. Jag tyckte dock det blev för varmt med 20 W så jag bytte till 10W.
2 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.