4 028 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
El till garaget
Hej
Jag skulle vilja ha lite ideér på hur man kan lösa elen i garaget.
Garaget är isolerat och ihopbyggt med huset, men det finns ingen förbindelse.
Till det gamla garaget var det framdraget en EKK 5G1.5 utanpå husväggen.
Avsäkrad med 1 x 10A. Två av ledarna gick via strömbrytare innomhus (motorvärmare samt utebelysning). En ledare hade konstant spänning.
Jag skulle även i fortsättningen vilja kunna slå på utebelysning samt motorvärmare inne från huset.
10 A i garaget är kanske i klensate laget.
Min idé är enl. följande:
Jag behåller EKK:n till garaget där den kommer in till en kopplingsdosa. Därifrån drar jag FK i vp-rör till motorvärmaruttag, utebelysning, samt belysning och ett par uttag.
För att sedan vid behov kunna få mera ström i garaget sätts ett 3-fasuttag i garaget som matsas från proppsåpet i källaren. Till detta uttag ansluter man en Byggplatscentral.
Vad tror ni om detta? Detta kankse inte är genomförbart med tanke på alla elföreskrifter.
//Johan
Jag skulle vilja ha lite ideér på hur man kan lösa elen i garaget.
Garaget är isolerat och ihopbyggt med huset, men det finns ingen förbindelse.
Till det gamla garaget var det framdraget en EKK 5G1.5 utanpå husväggen.
Avsäkrad med 1 x 10A. Två av ledarna gick via strömbrytare innomhus (motorvärmare samt utebelysning). En ledare hade konstant spänning.
Jag skulle även i fortsättningen vilja kunna slå på utebelysning samt motorvärmare inne från huset.
10 A i garaget är kanske i klensate laget.
Min idé är enl. följande:
Jag behåller EKK:n till garaget där den kommer in till en kopplingsdosa. Därifrån drar jag FK i vp-rör till motorvärmaruttag, utebelysning, samt belysning och ett par uttag.
För att sedan vid behov kunna få mera ström i garaget sätts ett 3-fasuttag i garaget som matsas från proppsåpet i källaren. Till detta uttag ansluter man en Byggplatscentral.
Vad tror ni om detta? Detta kankse inte är genomförbart med tanke på alla elföreskrifter.
//Johan
Då bygger jag vidare på mina ideér.
Är det lämpligast att dra EKK genom källaren ut till garaget för att sedan dra EKK:n
i VP-rör i garageväggen eller ska jag dra FK i rör hela vägen från proppskåpet.
Några förslag?
Finns det CEE-kontakter för infällt montage. Om kabeln dras i garageväggen så skulle det ju vara snyggast om man inte behöver dra ut kabeln ur väggen en bit från uttaget och ha denutanpåliggande fram till uttaget.
//Johan
Är det lämpligast att dra EKK genom källaren ut till garaget för att sedan dra EKK:n
i VP-rör i garageväggen eller ska jag dra FK i rör hela vägen från proppskåpet.
Några förslag?
Finns det CEE-kontakter för infällt montage. Om kabeln dras i garageväggen så skulle det ju vara snyggast om man inte behöver dra ut kabeln ur väggen en bit från uttaget och ha denutanpåliggande fram till uttaget.
//Johan
Det brukar finns en anvisning för ett hål i bottnen på uttaget, så att man kan komma in i det inifrån väggen det sitter på. Tänk på att det kan öka risken för att vatten kommer in i uttaget, om man monterar det olämpligt.
Klicka här för att svara