det kan den vara i värsta fall om nollan inte är ansluten i centralen, eftersom spisar inte brukade ha nolla...och det skulle vara felkopplat. men har man en phasen-penna och litar på den så är den bra komplement till spänningsprovaren.

pellefant skrev:
det kan den vara i värsta fall om nollan inte är ansluten i centralen, eftersom spisar inte brukade ha nolla...och det skulle vara felkopplat. men har man en phasen-penna och litar på den så är den bra komplement till spänningsprovaren.
Jo, förvisso ...men som jag skrev i inlägget längre upp så skall man verifera genom att utföra SAMTLIGA mätningar som jag nämde.
Skulle du då få 0 volt mellan exempelvis Brun och Blå samtidigt som du mäter fram 230 volt mellan Brun och Gul/Grön så är sannorlikheten stor att Blå ej är ansluten i centralen.

En Phasen-penna är bra (använder själv) men absolut inget att förlita sig på jag har nog avverkat en 10 st.
Men den är helt klart ett bra komplement.

ja den är känslig men man kan få den lite okänsligare om man håller ett finger nästan längs fram på spetsen, då brukar den inte reager för spänning i andra parter än den part man håller den mot. får köpa mej en flukefas då o prova med den

Spisen och vägguttag är nu monterat av elektriker, bara så ni vet.

• Gilla
Sosiani och 1 till
  • Laddar…
Stod du med näsan ner bakom spisen när han gjrde jobbet så du nu vet hur det va kopplat??;);)

Vill bara nämna att jag gjorde på ett annat sätt.
Vill bara först påpeka att det mätsätt som Rostig_9000i_-88 nämnde ovan är ju helt rätt.
Eftersom jag själv var så nära centralen (i min gäststuga) slog jag av huvudspänningen och drog en kort kabel från varje FK i centralen och resistansmätte mig fram till vilka kablar jag hade. Detta gjorde jag mest för att jag, pendantiskt nog, ville få de tre svarta faskablarna (som jag inte iddes dra om) på rätt fas i väggdonet.

/Magnus

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.