Har köpt ett hus från sent 50-tal, kablarna från taket är i varierande färger tex röd röd blå eller blå blå svart kan någon berätta för mig hur jag använder multimetrn för att lista ut vilken som är nolla resp. jord . Kan det vara så att ingen är jord fast det hänger 3 kablar från taket ? Resten av huset är inte jordat därav min undran

Med stor sannorlighet är ingen av de jord iaf.
Säkert kronkopplare kopplat dit. Alltså är det en nolla och två tändtrådar. Slå på en av brytarna och mät fram vilka två du har spänning mellan. Slå på nästa brytare och mät igen. Den som du du mätte fram spänning på vid båda denna mätningar är nolla och de andra två tändtrådar.
Detta förutsätter att ingen hempulare har gjort någon skumkoppling.

Eftersom nolla och jord går till samma punkt på transformatorn går det inte att mäta fram vad som är vad utan att koppla isär i centralen.
Har man ändå öppnat den är det lika bra att bara kolla hur trådarna är kopplade.
Observera dock att man absolut inte får köra ström i jordledaren eller koppla nollan till höljet på något eftersom avbrott eller kortslutning i sådana fall kan leda till spänningsförande höljen, så det är viktigt att koppla rätt.

dåligt formulerat av mig jag förstår inte ,slå på en av brytarna det fins bara en,de här kopplingarna är inte i samma rum och om det är som ni säger hur sätter man då upp en lampa det har fungerat innan men jag vill inte sätta upp något som fungerar om det är fel? Tror att det är orginalkopplingar och det är kedjehus jag bor i så det borde var rätt gjort iáf efter den tidens mått?

Låter konstigt att du har tre trådar om du inte har dubbelknapp. :o

Kanske eller så är det väl jord i så fall hur mäter jag det fas är inget problem men hur är det med nolla resp jord

Sticker det verkligen ut röd röd blå från ett lamputtag? Mycket otrevlig kombination eftersom röd ofta var jord på 50-60-talet.
Kan du inte mäta upp vilken tråd/trådar som är fas när strömbrytaren är på resp. av?
Då kanske någon får lite fler idéer om hur det hänger ihop.

Tror inte det är jord då lamp uttgag va en av de sista grejerna som det krävdes jord på i en hem. Mer troligt är det att det en gång har suttit kronbrytare som har bytts till enkelbrytare eller dimmer och då fått en kabel för mycke som ligger löst vid brytaren. Skruva loss brytaren och se hur det ser ut då.

Tack, kollar när jag kommer hem.

Jag håller stenhårt med snuttjulle i allt!
Klart troligaste varianten, och jag skulle inte heller bli förvånad om det ligger en överbliven tråd bakom strömbrytaren.

Det finns ingen överbliven kabel har mätt och kommit fram till att i rummet med blå blå svart är svart kabel fas det är ju inga problem de två andra är tvinnade från en kabel i taket vad är det för mening med det ?

kanske halvförberett för kron?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.