Jag vill gå vidare med en växtlampa från en trappbrytare. Är det möjligt? Det är tre ledningar som kommer till brytaren. Min gissning är att det inte går eftersom strömen till brytaren kommer ibland från ena och ibland från andra ledningen. Vore dock kul om någon vet någon specialare. :)

Nej, vid brytaren finns inte det du behöver. Däremot går det troligen att hitta i dosan som brytaren är ansluten till.

Vid trappbrytaren finns fas, tändtråd samt "bonustråden"/mellanlöparen/växeltråden eller den nu kallas.

Du behöver minst en fas, en nolla och helst en jordtråd till växtlampan.

Edit: Jag förutsatte att du inte ska styra växtlampan med trappbrytaren, utan bara hämta kräm nånstans ifrån... Hur det än är, så finns inte tillräckligt med trådar vid din trapprytare.

Visst finns det du behöver i trappbrytaren. Om det är korrekt kopplat ska det se ut så här:

Fas ----------                                -------- Fas
                 --------- Lampa --------
Nolla --------                                --------- Nolla

Om lampan ligger mellan två fas eller emellan två nolla är den släckt annars tänd.

sigpl skrev:
Visst finns det du behöver i trappbrytaren. Om det är korrekt kopplat ska det se ut så här:

Fas ----------                                -------- Fas
                 --------- Lampa --------
Nolla --------                                --------- Nolla

Om lampan ligger mellan två fas eller emellan två nolla är den släckt annars tänd.
Är det verkligen så det ska se ut? Jag trodde man försökte få brytarna på ena sidan och lampan ansluten till nollan för att undvika att den kan ligga med fas när den är släckt.
Här finns en bild på hur det borde se ut:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=3557.0;id=660
Enligt blå boken ska det väl inte sitta enpoliga brytare på nollan i fasta installationer?

Jag skall starkt rekommendera att ni slutar med trappkopplingar eftersom ni inte verkar ha någon aning om hur dom ser ut!!! :o :o

2st mellantrådar
                                      -----------------------
Fas ---------Trappbrytare                               Trappbrytare ------ Tändtråd till armatur
                                      -----------------------

Nollan brukar gå direkt till armatur
Precis som bilden i mulpac:s länk.

Trappbrytaren växlar mellan de två mellantrådarna på så sätt kan man tända och släcka från två platser

Sorry. Både mulpac och MickeM har rätt hur man kopplar in en trappbrytare. Mitt exempel är också funktionellt och finns med i min lathund för olika kopplingar med korsomkopplare etc. Det har dessutom varit praktiskt i de senaste situationerna jag varit i och tänkte därför inte på att det faktiskt finns båda sätten. Deras sätt är bättre vid nykonstruktion !

Tack för att Ni funderade över problemet. Tyvärr har Ni rätt det saknas möjlighet att koppla in min växtlampa. Får hitta en annan lösning. :'(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.