El
Tomtebo: [citat] Clas Ohlson säljer riktigt skräp men de säljer även riktigt bra produkter. Policyn är att dels ha ett riktigt lågprisalternativ och dels ett kvalitetsalternativ. Vad som är vad märker man ganska fort. ;) Håller med Hemmakatten om att dimmrar med touchfunktion inte alls är användarvänliga, och ja man blir galen. Problemet är att det nog inte finns fjärrstyrda dimmrar med
abel48: clasohlson säljer några med inbyggnads djup på 30mm. Har själv sånna funkar bra. MVH Anders
Jesca_j: [citat] Jag hoppas det stämmer, då kan de få komma och inspektera!
El_-micke: apparatdosa eller kopplingsdosa.......båda passar till lamputtag
TN-Funkis: Det hette visst: Nätspänningsstabilisator, bifogar 1 länk, dessa burkar kan även köpas på beg-marknaden. http://www.pmaprocess.se/News/eti_netstabb.pdf
akby: Folksam ger ut en katalog med säkerhetsprodukter för hem bil m.m. Det ser ut att vara hyfsade priser. http://www.folksam.se/resurser/pdf/r0141.pdf. På sidan 40 finns en spistimer
Fredrik1976: nån som vet nån bok hur man planerar eldragning? vp dragning osv. skiter ifall man inte få göra jobbet själv läsa måste man väll få. ;D
TN-Funkis: Nja, en del tillverkare "friskriver " sig från en del av de detaljer jag bifogade så jag skulle vilja köra ett hårt test innan köp. Elen hemma är "skitig" med mycket spikar från grannarna, själv har jag massa vertyg m.m och en testknapp mer resistor kan ju inte efterlikna stora kapacitansändringar mot jord eller en varvtalsreglerad grej. Elen hemma har jag ganska bra koll på, det är
master_mimer: som tidigare förklarats så fungerar den fuljordningen utmärkt mot svåra isolationsfel. men det finns just stora risker. spänningssatt hölje, nolledare som går på mer än en huvudfas lossnar någonstans och vips så har du 230v i nollan före brottet och därmed allt som är kopplat till den... nej om man nu absolut ska fuljorda så gör det till någon del som inte ingår i den elektriska
Herman: Ja, funkar. Ännu enklare är att bara sätta en 330nF konding i serie med lysdioden och en 2.7V zenerdiod (~1W) parallellt över lysdioden för att ta hand om den positiva halvperioden. (Vill du chansa kan du bara ta 330nF och lysdioden och hoppas att den klarar av backspänningen. Det har oftast fungerat för mig, dock ej alltid ::) )
ampere: Hade du "motionerat" JFB regelbundet innan problemen uppstod ( ca 2 ggr / år ) ??? Om inte så kanske den var i behov av det.
SkaneErik: [citat] Då vet jag skillnaden nu! Nä, det som gjorde mig fundersam var just att man inte får dra kulon utomhus, men EKLKn tom i mark (förutsatt att den är mekaniskt skyddad förståss)!
El-Tommy: RK är bara jobbigt att dra i rör. Tänk dig överallt där du ska koppla ( i dosor, strömbrytare & vägguttag) Du måste ha skruvtillkoppling på ledare med rikligt många kardeler. Visst finns det ju brytare & vägguttag med skruvtillkoppling (tur det för snabbtillkoppling pajar ju bara efter ett tag) Men alla dosor. Är det mkt dosor som ska kopplas får du ont i handen. För det
Hobbyfixarn: Brummfria kontaktorer har vanligtvis en inbyggd likriktare och DC spole istället för AC spolen som alltid brummar mer eller mindre. Glappa eller slitna kontaktorer brummar ofta mest.
daniel_borg: Du måste ha nolla. Ett alternativ är att i centralen lägga om en av fasledningarna till nolla och köra spisen 2 fas + nolla. Men detta rekomenderar jag inte. Lägg fram nolla med så du kan kräma på rejält vid juletid när spisen går på "högvarv".
BM: Har nu grävt upp lite kring lyktstolpen och tittat närmare på röret som kabeln är dragen i (gult plaströr ca 32 mm diameter). Det ser ut som det nog ändå skulle gå att få in ytterligare en EKLK i det, men det blir ganska tight. Frågan jag har är om det är för tight eller skulle det vara tillåtet att dra 2 st EKLK 3x1.5 alt 4x1.5 i ett 32 mm rör?
hempularen: Njaa.. du får igentligen inte sätta 12V spottar själv, effekten är för hög. Det du skall tänka på med 12V är dels att du får rätt säkerhetsavstånd till brännbart material, dels att du använder värmetålig kopplingstråd, eller skyddar den med siliconslang eller liknande. Transformatorerna lägger man ofta upp i taket, fördelen är framförallt att man då inte får några problem
RilleRock: [citat] De Håller god kvalite! Ett tips är att använda sökfunktionen.
GoForIt: Lösningen för att få dimmer finns. Det finns en särskild, kombinerad dimmer och strömbrytare som man monterar över en befintlig dosa. Finns på bl.a. Clas Ohlson, art nr 32-4346:
BM: Måste instämma med Norrlandstorpar'n, det är kanon med ett sånt här forum för oss som vill lära sig mer om hur saker fungerar, el och annat.
TN-Funkis: Hej igen-tar upp denna tråd igen. Snubblade på en länk som kanske är av intresse för er som ev tänker investera i elverk: http://www.drift-underhall.se/doc/050530_special_elverk.pdf
MickeM: Det finns inget krav på att du vare sig har potentialutjämning eller överspänningsskydd i din befintliga anläggning i och med bytet. Nätägaren skall däremot se till att spänningar över 6 kV avleds från det matande nätet. :)