TLovskog
TLovskog: Hett tips är första klistrade inlägget i teknik. Där finns en lång tråd med det mesta i ämnet.
1 svar · 2,9k läst
E
Erik_D: Det finns alloliga brytare att montera på själva fläkten så har man löst det hela utan extern brytare
9 svar · 6,2k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Min elektriker gjorde det utan knussel. Alla röda är som sagt märkta med vilken grupp de tillhör (gula sifferringar) och varje "röd grupp" har sin egen pol på kontaktorn (8-pol) Än så länge är det bara 3 trådar. När allt är klart blir det 6 stycken röda tändtrådar.
19 svar · 14,0k läst
M
mulpac: [citat] Ja, finns det någon last inkopplad på det jordfelsbrytaren bevakar är det lätt hänt att det slinker iväg tillräckligt mycket ström för att jordfelsbrytaren ska lösa ut.
6 svar · 2,7k läst
apersson850
apersson850: Om du har lossat nolla och jord, men har fasen ansluten, får du tillräckligt med spänning i de lösa ledarna, genom induktion, för att en testpenna ska ge utslag.
3 svar · 2,0k läst
optimum
optimum: Sökte lite på "hide-a-lite" på elfirman www.elbutik.se på nätet och hittade en hel del. Någon som har egen erfarenhet och vad valde du ? mvh Roland
6 svar · 3,1k läst
J
jenfor: Tack för tipsen!
7 svar · 4,9k läst
D
DeBe: Fas L1 ska in på 1 och ut på 3 Fas L2 ska in på 4 och ut på 6 Fas L3 ska in på 7 och ut på 9 Nollan ska in på skruven direkt till höger om 9. // DeBe
3 svar · 1,4k läst
·
B
Bjarredsbon: Svensk Standard är tyvärr inte alltid riktigt vad man behöver. En fackman får gärna rätta mig, men vad jag hört så finns det t.ex inte regler för att alla väggdelar (t.ex mellan två dörrar) ska ha uttag. Så se för säkerhets skull till att alla "väggstumpar" får egna uttag, annars grämer du dig i efterhand. Av personlig erfarenhet skulle jag sedan gärna betala extra för tomma
2 svar · 4,3k läst
P
PAPA_JOP: [citat] TACK!! PJ
42 svar · 16,9k läst
P
42 svar · 16,9k läst
M
Mats: 1. Köp bättre klockor med reservbatterier. 2. Datorer ska gå på ups.
31 svar · 80,4k läst
RilleRock
RilleRock: [citat] 10m2 i antitwin utförande dvs i gulkartong är 2,1kr dyrare metern än den i plasförpackning. Det är inkl moms plus 20% Den i gul kartong är extremt smidig vid skåp/central/ställverksbygge
6 svar · 7,7k läst
RilleRock
RilleRock: Finns det ingen möjlighet att fiska in dem?
1 svar · 3,3k läst
RilleRock
RilleRock: Fler?
6 svar · 2,0k läst
D
Dagnyshusse: Det är väldigt praktiskt med uttag i taket om man ska arbeta med sladdbundna verktyg. detta funkar dock endast om man har låg takhöjd som man når till.
11 svar · 3,3k läst
D
dalle: [citat] http://www.homelight.se
7 svar · 1,9k läst
M
Macce: CO har en dostrafo med konstantströmsutgång just för LED. Art.nr. 36-2055. Utströmmen är 350 mA. Det blir nog för mycket i din installation då du bara har 7 st vad jag förmodar vanliga LED´ar som vill ha ca 20 mA vardera. Om du shuntar bort drygt halva stömmen med ett motstånd funkar det nog bra. /m
10 svar · 2,9k läst
snuttjulle
snuttjulle: Blir det inte konstigt att få typ 12V där dimmern sitter? Hur ska du dra kablarna från denna? Själv skulle jag satt denna runda trafo i sista dosan.
4 svar · 1,2k läst
Stinger
Stinger: Tack för svaren kommer att flytta över till teknik. Trådlöst räcker bra med tanke på att vi kommer snart att skaffa ett fyrfotat alarm av större modell.
5 svar · 3,3k läst
E
El_-micke: en riktig elritning är det enda rätta att skicka runt om man ska få in jämförbara offerter
1 svar · 2,0k läst
S
sverre: Jo, den "farliga" saken är att man snabbt kommer på fler och fler användningsområden vilket skapar mer jobb. Därför bör man satsa på en något större modell än vad man behöver just nu.
3 svar · 4,7k läst
B
brabyggare: [citat] Å andra sidan kanske det är bättre att berätta för amatören hur han/hon ska göra i händelse av att amatören är en sådan person som aldrig skulle kontakta en elektriker oavsett hur många gånger han/hon får kommentaren "ring en behörig elektriker som utför arbetet". Då kanske det är bättre att amatören åtminstone får reda på hur det *bör* utföras istället för att
12 svar · 27,3k läst
E
ejoakim: Krebs Stockholm tillverkar två kristallkronor som är klassade IP44, (badrum) heter BAROCK5BADNIAW resp BAROCK5BADNIAWS http://www.krebs.se
2 svar · 5,4k läst
pellefant
pellefant: koplettera med jordfelsbrytare
2 svar · 6,4k läst
F
Fagerborn: [citat] Är det där en sån en helt oelektrisk, men sparsam, person kan använda ?? Kan den kopplas till ett vägguttag eller även till en kopplingsdosa så man kan kolla en specifik apparats förbrukning ?? Var köper man den ?? Ett tips som låter helt fornnordiskt, men jag kör iallafall: Stäng av alla faser och apparater utom den du behöver mest. Låt den gå i en kvart. 14 minuter och 40
14 svar · 10,9k läst
pellefant
pellefant: det kan vara värt att kosta på jordning åtminstone i köket till att börja med så slipper du bli "jordad" i förtid själv..... du bör ha fler än en jordfelsbrytare, inte kul när hela huset "dör" samtidigt. förslagsvis separata för tex värme, uttag utomhus,kyl+frys jag tycker det är lika bra att du sätter en normcentral samtidigt som du monterar jfb samt kompletterar med jord, minst
10 svar · 8,6k läst
G
Granit999: [citat] Om du byter till 3-fas får du jämnare belastning, för övrigt ingen skillnad. 16A uttaget skall inte vara kopplat direkt till huvudsäkringarna.
6 svar · 4,0k läst
pellefant
pellefant: ja se där! nu har jag lärt mej något nytt :)
34 svar · 24,1k läst
pellefant
pellefant: vad för värmepump är det du har ASLJediknight?
16 svar · 6,7k läst
H
hyvet: Tack 'hempularen' för tipset! :) Om jag ska följa ditt råd bör jag ta bort 5cm av träet på var sida om hålet, dvs hålet i träet ska vara 17,5cm i diameter!? Hur gör jag det utan att ta sönder gipsen under? Finns det ett bra knep här? Vidare; bör jag förstärka gipset, t ex genom att dubbla det?
2 svar · 3,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.