El
hyvet: Tack 'hempularen' för tipset! :) Om jag ska följa ditt råd bör jag ta bort 5cm av träet på var sida om hålet, dvs hålet i träet ska vara 17,5cm i diameter!? Hur gör jag det utan att ta sönder gipsen under? Finns det ett bra knep här? Vidare; bör jag förstärka gipset, t ex genom att dubbla det?
sverre: [citat] Lär ju kännas.. speciellt då jag inte har JFB. ;)[/quote] Stöten man får med jordfelsbrytare blir precis lika stor som utan! Dock kommer den inte att vara under lika lång tid, då jordfelsbrytaren löser. Det finns ingen strömbegränsande funktion i jordfelsbrytaren (men som finns i t.ex. en säkring). Märkfelströmmen (vanligtvis 30mA för personskydd) innebär att den löser vid
TummenMittIHanden: Nån slags garderobsbelysning kanske, det finns batteridrivna sådana. T.ex: http://www.clasohlson.se/shop/store/printpage_wag.asp?COSID=BBD69C80597D4DB2ABEE253FF8FE9C2D691875&CatPath=Eq0q112q157q443&IsCampaign=N&WAGID=10387&NoCache=1%2F16%2F2006+2%3A48%3A08+PM Lär väl inte ge så mycket ljus dock...
mulpac: Finns tre faser, nolla och jord framdraget med minst 2.5 kvadratmillimeters ledare går det bra att koppla vidare. Ibland sitter dock kontaktorn till bastuaggregatet i centralen, vilket naturligtvis skulle försvåra det hela.
cam_jon: byggt om mitt garage så det är ihopbyggt med mitt hus. halva garaget är nu bostad ! frågan är behöver jag ngt element till den del av garaget som är kvar ? finns inget vatten där som kan frysa, bor i kalla norrland. Har köpt ett konvektorelement som jag kör då det är riktigt kallt, hur har in det i era garage där ni har ihopbyggt me huset ? kan det bli fukt om det är för kallt ?
rogge_vvs_pl: Jag har elradiatorer i hela huset, byggår 1978, de är kopplade i serie 2-fas 400vol (4-ledare). Eftersom jag nu lagt el-golvvärme i badrummet och tagit väck den gamla elradiatorn, kan jag då använda strömmen 1-fas 1-jord 1-nolla till att koppla in min el-golvvärme. Obs: eftersom huset är byggt 1978 finns det jord i kök, bad och elrad-systemet och ingen annanstans, därav min fråga. Jag
ileach: Tack! Jag tänkte stor resistiv last = stor resistans, men det blir förstås tvärtom. :-[
pellefant: låter som siemens hällspisen vi köpte :( deet tog ca 10 minuter att koka upp 1 liter vatten :( den stora hällen på läge 12 hela tiden med plan gjutjärnsstekpanna kunde inte ens bränna hamburgare på full effekt :( vi fick efter diskussion med siemens lämna igen den och ta vilket spismärke vi ville.. sen visade det sej att åf inte fick sälja den modellen fortsättningsvis... men
JonasGBG: Håller på att bygga belysning under trappstegen. Har testat lite och det blev bra så nu håller jag på och bygger till alla trappsteg. Kommer att ha vita LED under stegen, det blir snyggt och lagom starkt. Återkommer så fort jag är klar, har nog några dagars jobb kvar än för det blir mycket snickrande och kopplande.
ileach: Vi har en ledig fas i anslutningen till varmvattenberedaren. Undrar om det går att använda den fasen till en badrumsfläkt? Gemensam nolla med varmvattenberedaren alltså. Tack på förhand Anders H
Mats: Då det som sagt ibland kan vara lite lustigt gjort så brukar jag koppla isär allt och sen gå med multimetern och leta efter det ända trådparet som fortfarande har spänning. Det är garanterat inkommande matning.
Tompa_F: Dom nya mätarna går bra att läsa av manuellt , när du säger ute så vet jag inte om du menar på fasaden eller att energibolaget kommer hem till dig för avläsning. Fjärr avläsningen kommer att funka fint via ett GSM modem kommer mätarna fjärravläsas och du slipper hembesök så länge allt stämmer.
master_mimer: Du får säkra 13A på 1,5kvmm ingen omtrådning behövs. däremot finns inte 13A såvitt jag vet som någon standard för vanliga proppar, då blir det automat som gäller. du klarar dig på 10A trög rätt länge med 3kw resistiv last. dom är väldigt tåliga för överlast, men kanske ska du inte göra mer än diska och ugna samtidigt om du har 20A huvudsäkring....
Tyrre: Vill bara nämna att jag gjorde på ett annat sätt. Vill bara först påpeka att det mätsätt som Rostig_9000i_-88 nämnde ovan är ju helt rätt. Eftersom jag själv var så nära centralen (i min gäststuga) slog jag av huvudspänningen och drog en kort kabel från varje FK i centralen och resistansmätte mig fram till vilka kablar jag hade. Detta gjorde jag mest för att jag, pendantiskt
mulpac: [citat] Sant, men det blir ändå fyra kablar eftersom man då behöver fas, nolla, tändtråd och jord. Eller åtminstone tre om det nu är ett ojordat rum eller ojordad armatur.
Rostig_9000i_-88: [citat] Det räcker med 2 faser, jord och ev nolla för 400V[/quote] Jo det stämmer, om det man skall koppla in endast behöver 2 faser.
Micke65: Tack alla! Schemat finns det till och med en sportslig att jag begriper :) Återkommer efter försök i helgen... /Micke
apersson850: Det brukar finns en anvisning för ett hål i bottnen på uttaget, så att man kan komma in i det inifrån väggen det sitter på. Tänk på att det kan öka risken för att vatten kommer in i uttaget, om man monterar det olämpligt.
snuttjulle: Och för att göra detta rent praktiskt skulle jag ringa de som levererar kabeln från gatan och felanmäla så har de säkert både grejer och kunskap att göra detta. Vill de nu att du ska betala om det är fel inom ditt hus så borde det finnas en väl definerad avlämningspunkt där du själv lätt kan koppla in en provisorisk kabel till TVn för att seom felet ligger hos dig eller
cpalm: [citat] Jag skulle glasklart välja alternativ 2. Trafon på väggen är inte godkänt, och inte heller särskilt snyggt. Inuti badrumsskåp är det en annan femma eftersom trafon då skyddas av skåpet och därför inte i sig behöver ha samma skyddsklass. Kombinationen skåp inklusive trafo har alltså högre skyddsklass än enbart trafon.
ClaesPo: Tack, jag skall försöka hitta en skyddjord i närheten så får vi se vad som händer! Tackar för ditt råd. :)
ClaesPo: Tack för att Ni funderade över problemet. Tyvärr har Ni rätt det saknas möjlighet att koppla in min växtlampa. Får hitta en annan lösning. :'(
Rostig_9000i_-88: [citat] Naturligtvis skulle man gjort så, tänkte aldrig så långt. :-[ Jag får skylla på min influensa . ;)