optimum
Behöver förlänga kablar till halogenspottar 12V
Vet att det inte är bra eftersom störningar kan skickas från långa kablar.
Elektronisk trafo.

Men hur gör man?
Ska man skärma kablarna eller vad göra?

Går inte ha så korta som 1-2m.

Ska sätta upp fem halogenspottar till samma trafo och blir 4m till den som ligger längst bort. Kan inte sätta trafon i mitten av lampraden heller.


mvh Roland
 
Bita i det sura äpplet och sätta 2 trafo, har för mig att det inte har ett dugg med störningar att göra utan värmeutvecklingen i kablarna när dom blir längre än 2 meter.
 
Njaa.. Värmeutvecklingen i kablarna kan man komma ifrån med tjocka kablar.

MEN, om tillverkaren specar att kablarna får vara längst 2m, så skall man lyda det.

Även om det i huvudsak handlar om radiostörningar, så kan man få lustiga fenomen när man leder höga frekvenser (som det kommer från dessa transformatorer) i långa kablar. Det kan lev. leda till överhettning i själva transformatorn. Tillverkaren har aldrig tänkt sig att du skall ha längre kablar än vad som specificeras. Då är utrustningen troligen heller inte provad med längre kablar, ingen vet vad som händer. Eller i värsta fall så är den provad med längre kablar, och provet har visat att den brinner upp.

Det finns tranformatorer som klarar längre kablar, dels gamla hederliga "vanliga" tranformatorer med järnkärna, dels finns det elektroniska transformatorer som är specade för långa kablar, de kostar betydligt mer (tekniken är att man likriktar och satbiliserar spänningen inne i tranformatorn, släpper aldrig ut någon hög frekvens på ledningen).
 
robban44 skrev:
Bita i det sura äpplet och sätta 2 trafo, har för mig att det inte har ett dugg med störningar att göra utan värmeutvecklingen i kablarna när dom blir längre än 2 meter.
I så fall bör det räcka med att byta till grövre kabel för att kunna förlänga, inte bara förlängningen utan all kabel.
 
Ja har sett någonstans att man dimensionerar upp ganska ordentligt för ett par meter extra typ 2x4 eller 2x6 kvmm kabel, det har med motståndet att göra inte radiostörningar.
 
Ja värmeutvecklingen kommer du ifrån med grövre kablar ett problem löst.

Men det handlar även om radiostörningar o dessa kommer du inte ifrån med grövre kablar. De som säger att dessa inte existerar har fel.



 
RilleRock
Rogerio skrev:
De som säger att dessa radiostörningar inte existerar har fel 
Helt korrekt
 
Säger inte att ovanskrivande har fel, men jag har upp till 4m till vissa spottar.
12 v system 2,5 mm2 kabel. electronisk trafo...
Har funkat för mig...

Anders
 
RilleRock
bygganders skrev:
Säger inte att ovanskrivande har fel, men jag har upp till 4m till vissa spottar.
12 v system 2,5 mm2 kabel. electronisk trafo...
Har funkat för mig...

Anders
För att garantin skall gälla så har du riktlinjer som självklart är tilltagna.
Det är ju inte så att spottarna slutar lysa om du har mer än 2,5m kabel.
Vet du egentligen hur din kabel mår?
Är det vanlig FK så får vi hoppas det inte blir tillräckligt varmt.
 
Självfallet gäller ingen garanti när man inte följer dessa regleler.
Men jag ser inte problematiken med värme mm.
Om man har 35 w 12 v så blir det ca 3 amp.
2,5 mm2 kabel är ju klassad för 16 amp.
Vad skulle vara problemet ?
Vad jag vet så utveklas ju värme pga amp o inte volt.

Nått jag missat ?

Anders
 
RilleRock
bygganders skrev:
Självfallet gäller ingen garanti när man inte följer dessa regleler.
Men jag ser inte problematiken med värme mm.
Om man har 35 w  12 v så blir det ca 3 amp.
2,5 mm2 kabel är ju klassad för 16 amp.
Vad skulle vara problemet ?
Vad jag vet så utveklas ju värme pga amp o inte volt.

Nått jag missat ?

Anders
Värmeutvecklingen från spotlightsen ::)
I övrigt ligger du på klar marginal.
 
robban44 skrev:
Ja har sett någonstans att man dimensionerar upp ganska ordentligt för ett par meter extra typ 2x4 eller 2x6 kvmm kabel, det har med motståndet att göra inte radiostörningar.
Kan det ha med spänningsfallet att göra? Kommer man upp i några meter så kanske lamporna lyser märkbart svagare om man bara har en 2,5 mm2 kabel?
 
Om vi återgår till frågeställarens problem, så föreslår jag att man använder en traditionell transformator i stället. De kan också dimmras, men det kan inte göras med en transistordimmer(bakkantsreglering), utan skall göras med en tyristordimmer(framkantsreglering) Radiostörningsproblemet uteblir, eftersom sekundärkarakteristiken blir 12 V 50 Hz AC.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.