Har läst i ett antal trådar om risken för kondens när man monterar in spottar med sk downlightslådor. Min fråga är varför det skulle uppstå kondensproblem med den lösningen när det inte är problem i den vanliga takdosan?? Den är ju i princip monterad på samma sätt som lådorna?

takdosorna är inte 20-30cm djupa heller inte 50-60grader varma..........det krävs bra mycke mer isolering över spott burkarna

Det skulle väl kunna bli aktuellt vid takmontage mot vinden, där har man för dålig (tunn) isolering. Vid "normal" isoleringstjocklek är detta naturligtvis inget problem!

El_-micke skrev:
takdosorna är inte 20-30cm djupa heller inte 50-60grader varma..........det krävs bra mycke mer isolering över spott burkarna
Nej men det borde vara ca 20 grader i en takdosa (samma temp som direkt under taket) Jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara större risk för kondens?? Blir inte risken mindre just pga av att de är varma?? Jag försöker förstå man jag får inte riktigt till det i mitt huvud. :-/

Myckling skrev:
Jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara större risk för kondens?? Blir inte risken mindre just pga av att de är varma?? Jag försöker förstå man jag får inte riktigt till det i mitt huvud. :-/
Den kondensrisk man har diskuterat gäller nog när lampan är släckt. Om det är för lite isolering mellan yttertaket och burken så blir burken kallare än rumsluften. Då skulle det kanske kunna bli kondens i den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.