Dowser4711
Dowser4711: Ehh... Ja, det där var *inte* trevligt. Det där innebär ju att du kan stänga av säkringarna i ett proppskåp och mäta på "fel" ledare och tro att det är spänningslöst när du börjar arbeta i dosan. Det är en av orsakerna till att man inte ska göra så. Du bör genast dela upp det där i två olika dosor.
11 svar · 1,2k läst
·
Fotografen
Fotografen: Jag skulle inte borra i den väggen, du har stigare till övriga lägenheter går där, och dina gruppledningar kommer från taket och går ner i väggen. Sedan, som övriga är inne på, den dan det måste göras något jobb runt central och mätartavla vill man ha fritt. Hänger du upp något, se till att det går att haka ner enkelt.
5 svar · 1,9k läst
·
Demmpa
Demmpa: Det är servisledningssäkringarna [bild] https://www.vbenergi.se/globalassets/bilagor/elnat/anslut-dig-till-elnatet/vb-elnats-installationsregler-mars-2023.pdf
3 svar · 1,2k läst
·
GK100
GK100: [citat] Första fallet då att den inte gee PE tillgänglig för 'anslutningspunkten'. Sen kommer då frågan in om var anslutningspunkten kan tänkas befinna sig i diverse fall, dvs något som ofta ses genom fingrarna av de som installerar. Andra blir ju samma men med nästa käpphäst in på banan dvs är den "godkänd" för fast installation. Där bläddras då febrilt i tillverkarens
6 svar · 755 läst
snaggletooth
snaggletooth: [citat] Fast det anger bara matarverket, trafon/underdelen har en egen beteckning t.ex. LAE315
10 svar · 4,6k läst
·
D
Danne824: [citat] Jag uttryckte mig otydligt menade renovering och ombyggnad. Rotdoser har heller ingen "koppling" till betalning 🤔.
19 svar · 2,6k läst
·
Y
Yojimbo22: [citat] Nej, gjorde ingenting. Eller, skaffade solceller så nu är problemet med överbelastad huvudsäkring lägre eftersom solcellerna trycker ner topparna något.
21 svar · 5,6k läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] [bild] Fjärde stiftet är nollan, jorden i höljet. Nollstiftet brukar vara märkt Knackar man bort styrstiftet och vänder man handsken 180⁰ så får man ena fasen på nollan.
14 svar · 14,6k läst
·
D
Dilato: [citat] Du svarade i fel tråd..men här finns lite info https://www.byggahus.se/forum/threads/semko-17-handske.196586/
18 svar · 3,1k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: Enda sättet att slippa fuktinträngning i markplacerad elmtrl är fylla med kabelmassa/gel, allt annat resulterar med 100% sannolikhet till fel.
15 svar · 1,1k läst
·
A
avh67f: Jag såg inte heller några uppgifter i den andra tråden. Huvudledningen mellan mätarskåp och första central är alltså redan förlagd? 5g10 mm2? Då borde det finnas en beräkning att utgå ifrån eller uppgifter för detta. Är det någon elinstallatör inblandad i detta projekt eller har du fått uppgifterna från nätägaren? Eller finns inga uppgifter? De uppgifter som behövs (och kan
4 svar · 541 läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Bästa lösningen vore att tjata på nätägaren så att du får kabeln nedgrävd. Det finns inga (överspännings)skydd som ger ett garanterat skydd av din utrustning. Du behöver lite tur. De strömmar du anger handlar om mycket korta strömspikar från åsknedslag. Vid tappad nolla har du en långvarig låg belastningsström som troligen inte kommer att lösa en säkring och som dessa
3 svar · 1,2k läst
GK100
GK100: [citat] Gör bara inte för mycket bondmek kring gasbrännaren.
15 svar · 1,1k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja, det är fel val. Hager uppger 250 V. Jag tror dock inte du behöver vara orolig. Hager har satt 250 V på alla reläer och kontaktorer som upptar en modul i en normkapsling. Om det verkligen betyder något eller bara är en skrivbordshistoria vet jag inte. Du behöver i så fall t.ex ESC425S så att du kan nyttja två faser. Det är dumt att lägga en så hög belastning på en fas.
1 svar · 675 läst
N
N!klas: [citat] Det låter som en jättebra idé!👍 Be elektrikern kolla allt du har gjort själv tidigare också.
12 svar · 1,2k läst
·
Coolman
Coolman: Funkar ugnen nu?
79 svar · 30,6k läst
·
A
avh67f: [citat] Det ska gå om de är inom räckhåll för varandra eller någon annan plejdenhet.
3 svar · 686 läst
U
Uffe A: Beroende på vilken storlek på max mätarsäkringar så väljs enligt tumreglerna efterföljande apparater (HB, JFB och fasskenor
11 svar · 2,2k läst
D
Dawkins: "Problemet är". Jag känner den tidigare ägaren och vet att han brukar fuska ihop det mesta, så bara för elementen är på 380 volt, om de nu är det (har inte varit i stugan än) så är det ingen garanti för att det går fram 380v till elementen, de kanske har körts på 1/3 fart i alla år. Ägaren är nu gammal och kommer inte ihåg. Det sitter termostater på väggarna. Hur kollar jag
11 svar · 1,2k läst
Gimp
Gimp: [citat] Det är nog skarven i gjutverktyget, inte där du kan dela själva delen. Jag tror att delarna bara är ihoppressade, prova avv bända lite och se om något rör sig.
16 svar · 2,1k läst
·
S
sebastiannielsen: Elsäkerhetsmässigt är de båda klenspänning, varför de får blandas i samma kabel. Standardmässigt, dvs enligt instruktioner och standarder, risk för störningar och överhörning, är en annan sak.
3 svar · 891 läst
snuttjulle
snuttjulle: Tänk bara på att om du vill dela en 3fas last med 1 fas last är det mycket lämpligt med en 3 polig brytare. Själv skulle jag kräva rätt shema innan inkoppling då det du har nu är helt fel utan 24V trafo mm.
14 svar · 1,4k läst
·
Elstar
Elstar: Det stämmer att det är 5-ledare in (ingen PEN) till gruppcentral.Till Elbil har man tagit faser och neutral från ovansidan på PSA och jord från undersida PSA.Känns som avsiktligt kopplat så för det är väldigt tydligt var jordskenan är.Frågan är om det gjordes av en stressad elektriker för att det blev något problem med lastbalansering och/eller PSA trip och det var en enkel fix?
6 svar · 1,1k läst
·
E
elmont: Och märk, svagstömsledningar är inte märkta med trådarean utan med diametern på tråden. Så tex en Ekkx 4x0,5 har en area på ca 4x0,2mm2
7 svar · 618 läst
D
Dilato: Så fort du stoppar i stickproppen så förlorar locket sin betydelse så...
6 svar · 839 läst
·
M
_marton_: [citat] Var bara övervärme nu när jag trestade så får byta det övre elementet! TACK!!
4 svar · 486 läst
MultiMan
MultiMan: Om Eurotestern känner av kortslutning så fullföljer den alltså inte mätningen fullt ut utan nöjer sig med 2V (som en vanlig multimeter), då resultatet ändå skulle bli detsamma vid högre spänningar och kanske av andra anledningar också. Dumt att dra på 1000V i direkt kortslutning.
13 svar · 690 läst
A
avh67f: Hej har du fått svar av din elektriker än? Som elektriker följer jag tillverkarens anvisningar. Om den medger klippning av stickkontakten är det ok. Annars får det bli en avvikelse i egenkontrollen om kund vill ha den fast ansluten. Det förutsätter också att elementet är lämpligt för den miljö den ska installeras i och att den inte hamnar på ett ställe som är förbjudet. Det bästa
4 svar · 1,2k läst
tommib
tommib: [citat] Ah, ok. Ja jag läste tydligen lite snabbt. Ja, det funkar. Jag rekommenderar fortfarande att köpa rätt uttag för att slippa onödiga skarvar och felkällor.
11 svar · 1,8k läst
·
Tore Stjerna
Tore Stjerna: [citat] Ja den från Hager känns ju lite som en PC från sent 80-tal 😆
3 svar · 847 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.