Hej,
Jag tänkte få in en puck för smart(?) belysning bakom strömställaren på bild. Så det går att tända som vanligt också om man vill.
Tyvärr är alla dosor av äldre trängre plåt-typ (byggår 1963) och det får helt enkelt inte plats då tråd ned till vägguttag går igenom också.

I kopplingsdosa nära tak finns det bättre plats. Kan man sätta pucken där eller "gör man inte så"?

Plan B är att trixa in en pungdosa vid strömställaren istället men vet inte riktigt om modellen i bifogad bild medger utlopp både uppåt ock nedåt (eller höger/vänster om man roterar den 90° så pungen kommer rakt till höger.). Någon med erfarenhet?

Eller går det smidigast att öppna väggen och gipsa om? (Målad och jag har kvar samma färg)

• Vägg med tre eldosor och en hylla i ett rum; en röd linje markerar möjliga kabeldragningar mellan dosorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Orange installationsdosa för elmontering med plastkapsling, avsedd för smart belysningspuck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte ska du behöva börja riva för en puck. Ikopplingsdosan går alldeles utmäkt!

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
D
P proffsrik skrev:
Hej,
Jag tänkte få in en puck för smart(?) belysning bakom strömställaren på bild. Så det går att tända som vanligt också om man vill.
Tyvärr är alla dosor av äldre trängre plåt-typ (byggår 1963) och det får helt enkelt inte plats då tråd ned till vägguttag går igenom också.

I kopplingsdosa nära tak finns det bättre plats. Kan man sätta pucken där eller "gör man inte så"?

Plan B är att trixa in en pungdosa vid strömställaren istället men vet inte riktigt om modellen i bifogad bild medger utlopp både uppåt ock nedåt (eller höger/vänster om man roterar den 90° så pungen kommer rakt till höger.). Någon med erfarenhet?

Eller går det smidigast att öppna väggen och gipsa om? (Målad och jag har kvar samma färg)
Pucken kan vara på valfritt lämpligt ställe fram till lampan. Jag har tom en dimmerpuck uppe i lampdosan på ett ställe. Av just utrymmesskäl: både gammal plåtdosa bakom brytare och gammal kopplingsdosa ovan densamma var proppfulla.

• Gilla
anaitis och 1 till
  • Laddar…
Tommty
som-tidigare skrivet finns det inget som hindrar att sätta dimmerpucken på annat ställe. Utan det är där den får plats som den hamnar. speciellt i gamla hus med grunda dosor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.