Tja! Tänkte köpa en Fresh S125 HT och montera i badrummet men jag är osäker på om den går att köra på konstantström eller om den måste ha styrfas. Förstår inte riktigt manualen när jag läser. Modellen som heter S125 T behöver nämligen styrfas för att få timerfunktion. Gäller det även fuktstyrningen på HT:n?

ClasseClas
Ja, se manualen. Den behöver fas och styrfas.
Modell Fresh S100 T / S125 T och Fresh S100 HT / S125 HT Inkopplas med fas, nolla och styrfas (t ex tändtråd). Se fig 4.
Kopplingsschema för Fresh S100/125 T och S100/125 HT fläkt med fas, nolla, styrfas och belysning, distribuerad av Fresh AB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ClasseClas ClasseClas skrev:

[bild]
Och det gäller för både timer och fuktstyrning? Förstår jag rätt att de allra flesta fläktar med timer och fuktstyrning behöver en styrfas från tex en strömbrytare? Helst från en egen knapp så den inte slås på när man tänder lyset? Fresh enklaste modell s100/125 kräver ju bara fas och nolla men hur startar den då?

Panor82
ClasseClas ClasseClas skrev:

[bild]
Vet inte om jag börjar bli snurrig men fas in på båda håll till belysning utan nolla? Ser inte korrekt ut. 🤔

U
Det beror på hur du vill att HT ska gå. Ska den bara gå på fukt behöver du ingen styrfas. Men vill du kunna köra fläkten utan att fuktnivån går upp så måste du köra med styrfas.

U Utsliten och utdömd skrev:
Det beror på hur du vill att HT ska gå. Ska den bara gå på fukt behöver du ingen styrfas. Men vill du kunna köra fläkten utan att fuktnivån går upp så måste du köra med styrfas.
Kanon! Det va lite så jag tolkade instruktionerna när jag läste men va inte helt säker. I mitt fall ska fläkten gå i samband med dusch så det är bara fuktstyrningen jag är intresserad av.

U
F Forslind skrev:
Och det gäller för både timer och fuktstyrning? Förstår jag rätt att de allra flesta fläktar med timer och fuktstyrning behöver en styrfas från tex en strömbrytare? Helst från en egen knapp så den inte slås på när man tänder lyset? Fresh enklaste modell s100/125 kräver ju bara fas och nolla men hur startar den då?
Den enklaste modellen går konstant när den får matning. Men den kopplas alltid via strömbrytare och den har ingen eftergång med timer därför behöver den inte konstant fas.
Men fresh har lite förbättringspotential när det kommer till kopplingsscheman i instruktionen för det borde vara strömbrytare på fasen för den simplaste modellen och T/HT så är lampan väldigt knasigt inkopplad och antyder dessutom att fläkten alltid behöver kopplas parallellt med lampa (samma tändtråd).

ClasseClas
F Forslind skrev:
Fresh enklaste modell s100/125 kräver ju bara fas och nolla men hur startar den då?
Den går konstant. Alternativt kopplar man den på styrfas tex tändtråd till lampan i utrymmet så går fläkten igång med att man tänder lampan.
F Forslind skrev:
Kanon! Det va lite så jag tolkade instruktionerna när jag läste men va inte helt säker. I mitt fall ska fläkten gå i samband med dusch så det är bara fuktstyrningen jag är intresserad av.
Det räcker med fas och nolla för fuktstyrning. Då går fläkten enbart när fuktnivån överstiger inställt triggervärde.

Redigerat:
Tack för alla svar! Då har jag fått kläm på hur de olika modellerna fungerar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.