Vad jag förstår det som så saknar min central jordfelsbrytare.... Kan ni som förstår er på det bättre se om det är möjligt att installera på min anläggning?

Vad kostar det att installera och eventuellt felsöka jordfel efter installation?

Finns det risk att det blir en mardröms investering och det hade varit bättre att byta hela centralen?

• Central med äldre porslinssäkringar och modern elmätare, utan synlig jordfelsbrytare, monterad på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är fullt möjligt att installera en JFB.

Det behövs plats någonstans till vänster eller höger för en kapsling, ca 20-30 cm, helst till vänster.

Trefasuttaget nere till vänster behöver skrotas eller bytas till ett modernt.

Dvärgen uppe till vänster ser ut att gå till fjärrvärme eller nåt annat som troligen ska ligga utanför JFBn.

Jag ser också en svart kabel som går uppåt och svänger till vänster. Den kanske behöver flyttas lite. Därför vore det bra om det fanns plats till vänster om din central.

Det blir alltså en JFB. Är anläggningen stor kan det behövas två. Men det flesta säkringar verkar oanvända så det ska nog räcka med en JFB.

Kostnad, jag har svårt att gissa men i häraden 5000 kr. Det kan dra iväg lite om det finns jordfel i anläggningen som behöver letas upp och åtgärdas. Sedan kan det blir en kostnad för jordfel i apparater, typiskt om du har en gammal spis, men även VVB och annan uppvärmning kan läcka.

Så man bör börja med att kontrollera isolationen i anläggningen och i de förbrukare som finns.
Och att kontrollera ifall det är lämpligt att byta hela centralen. Det ska inte behövas, men om det är trångt med plats kanske det är bättre.

• Gilla
Käbbel och 3 till
  • Laddar…
A
Det går att installera i en kapsling på sidan om. Det är ett relativt enkelt jobb.

Man kan utföra en isolationsmätning och en läckström-mätning före så ser man eventuella problem.

Man behöver titta på centralen om det finns grupper som behöver placeras utanför jordfelsbrytaren också.

Du behöver inte vara orolig.

• Gilla
Käbbel
  • Laddar…
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är inte ett trefasuttag, utan en säkringslåda - mätarsäkringarna.

edit:
Förlåt, nu ser jag uttaget under centralen. Jag såg det inte först och trodde du menade lådan under elmätaren.

Japp, jag håller med, skrota det där uttaget samtidigt som JFB installeras.

• Gilla
Käbbel
  • Laddar…
O
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Japp, jag håller med, skrota det där uttaget samtidigt som JFB installeras.
Eftersom alla inte har lika bra koll på läget som ni två kompletterar jag med en förklaring till varför de behöver bytas. @Käbbel: Den typen av 3-fasuttag heter SEMKO 17 och förbjöds redan på 90-talet.

Så här skriver Brandskyddsföreningen:

"Du har väl bytt ut dina gamla platta 3-fasuttag och stickproppar? Trots att de förbjöds på 90-talet finns
många kvar – och kan vara livsfarliga.

Förbjudna anslutningsdon

1992 förbjöds de gamla platta anslutningsdonen i SEMKO 17-utförande. Det gällde både uttag och
stickproppar för trefas. Skälet var att de inte ansågs uppfylla de då aktuella kraven på personsäkerhet.
Under 90-talet omkom minst åtta personer och flera skadades på grund av bristerna. Särskilt farligt var den bristande skyddsledarförbindningen mellan stickpropp och uttag, vilket kunde medföra att höljet blev spänningssatt vid ett fel."

Elsäkerhetsverket svarar på en fråga om man får sälja vidare uttag eller reservdelar av den typen, och skriver då även att de bör bytas:

"Får man sälja Semko-17-don på loppmarknad?
Nej det får man inte. Det är förbjudet att sälja, tillhandahålla, hyra ut eller på annat sätt överlåta anslutningsdon utförda enligt provbestämmelserna i SEMKO 17-1952. Detta gäller även reservdelar till dessa anslutningsdon.
Korrosion kan medföra att höljet i metall blir spänningssatt vilket kan göra det livsfarligt att använda ett så kallat SEMKO 17-don.Om de fortfarande finns kvar installerade i en anläggning eller sitter på någon produkt bör de bytas ut mot nya anslutningsdon av CEE-utförande."

• Gilla
Käbbel och 6 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.