A
Biltema säljer Ekk 3x1.5, färgerna är brun, gul/grön och blå.
Om jag nu ska använda den till en lampa så är jag tvungen att använda brun som tändtråd.

På forumet så sägs att den färgen inte ska användas för det ändamålet så vad är är lösningen?

Skicka efter en annan kabel (dyrare) med rätt tändtrådfärg.

Eftersom det är utanpåliggande kabel går det bra att använda den bruna som tändtråd. Många använder nog också den bruna i fördragen slang som tändtråd.

• Gilla
Achren57
  • Laddar…
Det blir ju problem med strömbrytaren med, brun som fas och blå som tändtråd, i dosan byter tändtråd från blå till brun.
Visst är det enkelt med el.

Protte

Finns även EKK 4G1,5 samt 5G1,5 på biltema.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
En Ekk 3x1,5 innehåller ingen grön/gul det är Ekk 3g1,5 som har en grön/gul

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
A
Tändtråd får inte vara blå om det finns en blå neutral i anslutningspunkten.

Då får man välja en av de kablar schäfer nämner ovan så finns annan färg att använda.

• Arg
Uffe A
  • Laddar…
Kan inte tänka mig att en elektriker sätter en 4G1,5 kabel till en strömbrytare bara för att blå inte ska användas som tändtråd……
Hoppas Elmont eller Mikael L svarar.

Protte

https://www.elinstallatoren.se/2020/03/far-jag-anvanda-bla-ledare-som-tandtrad/

Står detta i denna länk.
Går du från en dosa ner till en strömbrytare så finns ingen förväxlingsrisk mellan de ledarna, men det gör det däremot i själva dosan. Inte om det dras FK för då väljer man inte blå ledare som tändtråd. Men används i stället installationskabel, exempelvis 3G1,5-kabel, så kommer den blå ledaren att användas som just tändtråd och den bruna ledaren som fasledare. I dosan finns då blå ledare dels som neutralledare, dels som tändtråd, vilket går emot i 514.3.Z4.

Men i Sverige har vi gjort bedömningen att kompetensen hos våra elektriker är högre än förväxlingsrisken, och därmed har du grönt ljus till att använda blå ledare som tändtråd. Så svaret på din fråga är

Ja!

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Kan inte tänka mig att en elektriker sätter en 4G1,5 kabel till en strömbrytare bara för att blå inte ska användas som tändtråd……
Hoppas Elmont eller Mikael L svarar.

Protte
Så att jag ska få en oändlig debatt? 😉
Men jag är rätt säker på att det står att det är OK med en blå tändtråd om det inte föreligger en förväxlingsrisk.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
A
Nä, oroa er inte. Det blir ingen debatt 🙂

Jag tolkar inte texten på samma sätt men jag kommer inte argumentera emot det heller. Så kör på.

Cecilia som svarat brukar ha bra koll.

P
Nu är väl rubriken och texten i TS inledande inlägg fel.
Biltema säljer väl inte en 3x1.5 utan en EKK 3g1.5 vilket säger att en gulgrön finns i kabeln. x är väl just en utan gul/grön. Eller? Svinsvår att få i tag i.

Men frågan är intressant om vi stretchar lite. Brunt är ju ok som tänd om alla andra färger är upptagna.
Jag har inte orkat (läs: vågat) öppna de kopplingsdosor som hanterar utanpåliggande kabel som finns i verkstaden här hemma.

För hur gör man? Säg att allt är 3g1.5 så vi utelämnar gul/grön

Lampa har blå som N och brun som tänd
Knapp får fas i brun och använder blå som tänd
Kopplingsdosa matas med brun & blå

Men hur kopplar man ihop här?
Matning blå och lampa blå borde väl vara självklart
Samma matning brun till knapp brun
Men sen då?
Knapp blå och lampa brun? märker/tejpar man något så att man ser blå är "tänd"? Kanske lite orange tejp lite överallt?

Det är här som kravet på att ingen förväxling är möjlig kommer in ;) Du får lösa det precis som du vill så länge som det inte är möjligt att missförstå kopplingen. Jag tycker inte att man behöver märka upp ledarna alls när det handlar om utanpåliggande kabel och ledningen till både strömbrytare och lampa är inom synhåll.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
[länk]

Står detta i denna länk.
Går du från en dosa ner till en strömbrytare så finns ingen förväxlingsrisk mellan de ledarna, men det gör det däremot i själva dosan. Inte om det dras FK för då väljer man inte blå ledare som tändtråd. Men används i stället installationskabel, exempelvis 3G1,5-kabel, så kommer den blå ledaren att användas som just tändtråd och den bruna ledaren som fasledare. I dosan finns då blå ledare dels som neutralledare, dels som tändtråd, vilket går emot i 514.3.Z4.

Men i Sverige har vi gjort bedömningen att kompetensen hos våra elektriker är högre än förväxlingsrisken, och därmed har du grönt ljus till att använda blå ledare som tändtråd. Så svaret på din fråga är

Ja!
Svaret finns även på vårt eget forum. Man behöver inte länka till IN.
https://www.byggahus.se/forum/threads/bla-som-taendtrad.161431/
https://www.byggahus.se/forum/threads/jordade-uttag.158058/
https://www.byggahus.se/forum/threads/konstigt-fel-i-befintlig-installation.252188/

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.