El
tommib: M4 är en gänga. Man anger på skruvar normalt skalle, gänga och längd samt ev ytfinish. Om dina nuvarande skruv är 4 cm långa och du behöver 1 cm till behöver du skruv som heter M4x50. Oftast sitter det försänkt skalle i takdosor. Vanligen är det PH eller PZ spår men det spelar ingen roll.
spikplanka: Td;lr Man får gräva upp ett schakt avsett för starkströmskanalisation och när elektrikern eller dennes medanställda ordnat kabelbädd, kanalisation och kringfyllning så kan man genomföra återfyllningen sista biten.
golfgreen: [citat] Det stämmer. När jag mötte mellan fas och nolla så fick jag 230.
datja: Så här står det hos mig (mitt på bilden) [bild]
avh67f: Det blir ju lite billigare att köpa några storpack typ: https://www.elbutik.se/product.html/hide-a-lite-optic-g2-quick-iso-6-pack?category_id=847 Den modellen har varsitt drivdon 230V och kan ligga mot isolering. Se instruktioner här: https://www.elbutik.se/dokument/im00562-optic-g2-quick-iso-202212-pdf-_-35257.pdf
datja: [citat] Välkommen till byggahus! Uppfriskande fråga. Ja det kan du. Koppla inte in någon av trådarna på jordstiftet. Du kanske kan ta bort jordstiftet från kontakten tom, det är det längsta stiftet.
Henrik Vamos: [citat] Yes. Är inte hemma men fixar bild i senare👍
hempularen: [citat] Ja, En jordfelsbrytare fungerar så att den mäter all ström som går in i huset från elnätet, och all ström som går tillbaka ut till elnätet via de kablar som det skall gå ström i. Och om det skiljer, så att det "fattas" mer än 30 mA så löser jordfelsbrytaren ut och bryter all ström. Om du då lyckas få ström från den dubbelisolerade lampan igenom dig, mot jord, så blir
Krulle_100: Vi har inte testat med stövlar på, får göra det om felet kvarstår efter att jag kollat maskinen :) Jo det finns jordfelsbrytare.
Bo.Siltberg: [citat] Ja [citat] Whatever, bara det är torrt. Även om man använder IP4X-materiel så är det bra om man ser till att det är torrt på platsen. Det är onödigt att fresta lyckan med en massa vatten, [citat] Bra
avh67f: Det är en bra grej att använda ändå. Den visar det viktigaste. Att kontakt mot jord finns.
huscarl: [citat] Tack! då vet jag hur jag ska göra
roli: Tycker att hålet i tätningen ser lite konstigt ut för att komma från UV ljus, ser mer ut som kabel hål. Det är inte så att det tidigare har suttit några andra kablar som har hämtat sin spänning från uttaget? Tidigare ägare som demonterat?
Alebaleportocale: Det var svar på min fråga! :) jag undrar nämligen om ugnen har 2 väggar, en interiör och en exteriör så att säga, och sen isolering på det, och jag hittar inte svaret på den frågan någonstans. Mina ugnsväggar är svart emalj, och dina är inte det, och därför undrade jag on du tog bort dem.
hempularen: [citat] Det är väl inget krav. Men har du både tvättmaskin och golvärme så blir det lite kraftigt för en säkring. Helst skall man i det här läget dra fram en egen grupp från cenralen (alltså eget rör eller utanpåliggande kabel). Näst bäst vore att dra fram en två/trefas grupp, förutsatt att centralen matas med trefas (vi vet inte om detta är i en lägenhet, eller ett hus). Det
avh67f: Då klarar du dig bra där med 2,5 mm2 om du vill. Om du inte kontinuerligt kommer driva tunga belastningar i uthuset så är nog förlusteffekterna försumbara.
dlind2: [citat] Sry, jag som missförstod, det är planerat för att styras med Plejd och två st. dubbeltrapp. Det är framdraget enligt följande: Vardagsrums dosa: Nolla (blå), Fas (Brun) Tändtråd till vardagsrums lampa (orange), mellantråd till köksö dosan x2 (svart och vit) Köksö dosa: Nolla (blå), Fas (Brun) Tändtråd till köksö lampa (orange), mellantråd till köksö dosan x2 (svart
nisse123: Högohmigt mätinstrument, och kapacitiv / induktiv spänning
Rowah: Det är väl bara att pallra sig ner till Claes Olsson och köpa en för att prova ? Går det så går det men är högst tveksam.
sunkann: Malmbergs ligger bäst till med 174mm inbyggdnads djup. Följdfrågan blir då om 38mm isolering räcker eller om det kan ställa till några besvär? Bor i Arvika tänkte med luftvärmepump hålla 15 grader temp.
Fairlane: [citat] Låter rimligt. Får testa när det ljusnar igen.
Mikael_L: [citat] Dra en installationskabel genom väggen, säkerhetsbrytare på utsidan, sen gummikabel = allt blir bra, helt utan gråskalor.
AndersS: [citat] Bara att klippa sönder och montera ett nytt.
vectrex: [citat] Jag skrev att en påträdd kabelmantel är sämre och osäkrare än en oskalad dubbelisolerad kabel. Det vidhåller jag. I övrigt så är jag nog tämligen överens med de flesta i denna tråd. Jag förstår också anledningen till att jord skall dras fram till varje anslutningspunkt.
avh67f: Aha då hänger jag med. Det bästa är att använda en dosa för varje grupp och mätare så blir det enligt praxis. Om allt är i samma dosa får inte finnas någon förväxlingsrisk eller otydlighet. Ja skyddsjorden isoleras bara i dosan i en kopplingsklämma eller liknande.
tommib: Sätt en U56-dosa. Komplettera med muffar för rör.
avh67f: Ja. Ölflex eller novoflex eller annat fabrikat av samma typ av kabel. https://www.rutab.se/produkter/kabel/styr-och-maskin-kabel/novoflex-ncy-product
Derbyboy: Dimrar med en Shelly RGBW. Nästa steg är att installera rördelsesensor eller liknande så jag kan dimra upp när någon går i trappan.