889 läst ·
8 svar
889 läst
8 svar
Får stötar av allt - var börjar vi?
Någonting är skumt i vårt hus och som icke el-kunnig vet jag inte var jag ska börja be.
Vi bor i Frankrike, nyköpt hus med många hemmainstallationer av förra ägaren (inte ovanligt eller olagligt här tyvärr). Vi planerar en större renovering och då total genomgång av elen men sedan ett par dagar tillbaka är det som att vi får stötar av allt möjligt. Barnen har elfiltar i sängarna som stacks, och idag tog jag i en lampkrona och fick en ganska rejäl stöt.
Jordfelsbrytare finns men har inte löst ut. Vet inte om det är relevant men det finns ett mindre hund-elstängsel bakom huset och senaste dagarna har det regnat mycket.
Efter att ha sökt på forumet inser jag att jag inte kan ett dugg om jordning etc och inte har en aning om hur jag ska förklara för en elektriker vad som är problemet (vilket tyvärr är mycket krångligare här än i Sverige).
Förstår att frågan är otydlig men om någon har minsta tips eller kan hjälpa att förklara vore jag mycket tacksam!
Vi bor i Frankrike, nyköpt hus med många hemmainstallationer av förra ägaren (inte ovanligt eller olagligt här tyvärr). Vi planerar en större renovering och då total genomgång av elen men sedan ett par dagar tillbaka är det som att vi får stötar av allt möjligt. Barnen har elfiltar i sängarna som stacks, och idag tog jag i en lampkrona och fick en ganska rejäl stöt.
Jordfelsbrytare finns men har inte löst ut. Vet inte om det är relevant men det finns ett mindre hund-elstängsel bakom huset och senaste dagarna har det regnat mycket.
Efter att ha sökt på forumet inser jag att jag inte kan ett dugg om jordning etc och inte har en aning om hur jag ska förklara för en elektriker vad som är problemet (vilket tyvärr är mycket krångligare här än i Sverige).
Förstår att frågan är otydlig men om någon har minsta tips eller kan hjälpa att förklara vore jag mycket tacksam!
Redigerat:
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Vilket land gäller det?M Macewe skrev:Någonting är skumt i vårt hus och som icke el-kunnig vet jag inte var jag ska börja be.
Vi bor utomlands, nyköpt hus med många hemmainstallationer av förra ägaren (inte ovanligt eller olagligt här tyvärr). Vi planerar en större renovering och då total genomgång av elen men sedan ett par dagar tillbaka är det som att vi får stötar av allt möjligt. Barnen har elfiltar i sängarna som stacks, och idag tog jag i en lampkrona och fick en ganska rejäl stöt.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Du kan ju börja med en vanlig multimeter, kolla upp olika uttag etc där du upplever att du fått stötar. Utan att mäta vet man inget alls.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Jo… men vad kollar jag efter? (Detta är inte mitt område så en elektriker är nödvändig men vore bra att ha en susning om vad det handlar om.)H Harald Blåtumme skrev:
"sedan ett par dagar tillbaka är det som att vi får stötar av allt möjligt. Barnen har elfiltar i sängarna som stacks, och idag tog jag i en lampkrona och fick en ganska rejäl stöt."
Jag kan inget om elinstallation i Frankrike men den beskrivningen av problemet torde räcka för att en lokal elektriker ska kunna begripa hur det behöver felsökas. Att felsöka själv utan nödvändig kompetens är inte att rekommendera.
Jag kan inget om elinstallation i Frankrike men den beskrivningen av problemet torde räcka för att en lokal elektriker ska kunna begripa hur det behöver felsökas. Att felsöka själv utan nödvändig kompetens är inte att rekommendera.
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Ja det är ju ett väldigt utvecklat land. Det skall inte vara någon större svårighet att få tag på en kompetent elfirma där. Mina vänner byggde hus utanför Toulouse och det var inga problem. Kompetens fanns det gått om.M Macewe skrev:
Men ta inte första bästa billiga.
Detta ska inte vars något problem. De är ju en kärnkraftsnation,
Ett sätt kan vara att mäta från jordpunkt t.ex. vattenledning och till saker du fått stötar av, Undvik att ta i de sakerna vid mätning. Har ni kopplat in någon ny elutrustning den senaste tiden?M Macewe skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden