El
Tore Stjerna: [citat] Ja den från Hager känns ju lite som en PC från sent 80-tal 😆
Johanox1: L till L, och tändtråd vidare från pilen till L i lampan. N och Jord ska rakt förbi
zwanzig: Ja. Bygla efter brytaren.
Bo.Siltberg: Detta nätagg från Mean Well följer standarden för data/teleutrustning ser jag. Lite bläddrande ger mig uppfattningen att man kan betrakta sekundärsidan som SELV i detta fall, men standarder är som vanligt snåriga och kostar mycket tid att förstå. Den är tydligen avsedd för industriellt bruk. Det kanske är mer relevant att fråga sig varför man inte ser Mean Wells logo på framsidan
Bo.Siltberg: [citat] Det kan nog användas för det, men vanligare är nog tvärtom, att kan fäster framkanten av dosan mot väggskivan. Dvs när dosor monteras mot baksidan av en väggskiva.
Bo.Siltberg: Om vi förutsätter att kompressor och ev elpatrontillskott i BVPn är trefasig så bör det finns 6-10 A över till elbilen, trefasigt. Med lite koll på att man inte drar igång ugnen på full effekt så bör man klara sig med manuellt styrd laddning. 10 A trefasigt under natten ger grovt 20 mils körsträcka.
BirgitS: Är det verkligen så stor skillnad på Ikeas och t.ex. Elkos? Ikea: Höjd: 9.6 cm Bredd: 5.5 cm Med höjd så gissar jag att de menar ytan med uttagen och 5,5 cm är längden på en kortsida. https://www.ikea.com/se/sv/p/skotat-foerlaengningskabel-groen-50555686/ Elko: [bild] 84 mm på sidan med själva uttagen och sen sticker det ut 60 mm, dvs. uttagssidan är 12 mm mindre än Ikeas och
Avemo: Troligen var elektrikerns förslag att lägga badrummet på samma grupp som den som redan var skyddad. Om det finns trefasgrupper går det inte att lägga en skena på en enfas jordfelsbrytare och lämna de andra oskyddade. Vill man sektionera lite kan man sätta en lite större kapsling vid sidan av som inte bara rymmer en jordfelsbrytare utan också några säkringar. Då kan hela
Stubai: Eftersom den gamla spisen har möjligheten att anslutas till bara två faser medans den nya är förevisad tre faser så skulle jag nog ändå rekommendera att uttaget kontrollmäts. Med gamla grejer ska man inte ta något för givet, särskilt inte jorden.
JohanLun: ...och formen och om man väljer svart, färgen, är väldigt lika Pello vilket är det som sitter på den el som är dragen på gissar jag 30-talet i vårt hus. Jag är dock inte byggnadsvårdsfanatiker, jag monterar ju tex nätverksuttag, har sett nåt sånt i porslin har jag för mig men det blir nästan löjligt... :) ;)
Bo.Siltberg: Nej, kabeln är ju skyddad utifrån, denna korta bit kräver inga klammer pga kabelns egentyngd och närmast en byggnad bör tjälen inte orsaka någon tryck- eller dragpåverkan bara kabeln läggs rakt ned några decimeter eller nåt.
elmont: Se bara till att alla ledningar "meggas", då fångar ni upp farligheterna.
Variabel: Styrning Plejd via Homey, får det inte att fungera får upp alla enheter i Homey men de går inte att styra om jag tänker via Homey så händer inget. Har provat att göra om installationen flera gånger men det hjälper inte. Någon så har någon idé vad felet kan vara
Thomas_Blekinge: Telekabel för omväxlingens skull. Närmare bestämt sjökablar för telegrafi. [bild] Bilderna är hämtade från en bok om sjökabelförläggning och reparation från år 1896 (!). Det är enledarkablar med en isolering av Guttapercha. Guttapercha är den processade saven av ett asiatiskt träd (inte gummi). På 1840-talet insåg en Hr. Siemens guttaperchas fina elektriska egenskaper och
magnu: Det är Danmark och jag äe hemma i Sverige nu. Men säkringarna ser ut som på bilden. Det finns gamla proppsäkringar av svensk modell sen huset byggdes 1969.
glinton: Tack for bra svar. Hittade fjädern innanför, men verkar som den gott isär. Får försöka köpa några nya och montera dit.
Demmpa: [citat] Den gamla svarta kabeln (EKK 3*2,5/2,5) som går in i gästhuset får inte tas i drift igen utan måste bytas ut. Beroende på hur du har tänkt mata gästhuset framöver så kan det vara lämpligt att dra den nya matningen redan nu. - Direkt från mätarplatsen? - Förgrena matningen till huvudhuset på lämpligt ställe? - Undercentral likt nuvarande inkoppling? Jag hade i första hand
Bo.Siltberg: Då behöver vi kontrollera din inkoppling. Du flyttade väl inte över trådarna till samma fysiska plats på nya strömbrytaren? Du måste följa märkningen.
Bo.Siltberg: [citat] Du förolämpar personerna på detta forum genom att kalla dem "förståsigpåare". Jag uppmanar dig att själv skaffa dig kunskapen att avgöra vilka frågeställare som kan ta emot råd och vilka som bör rekommenderas att kontakta en elfirma.
Bo.Siltberg: [citat] Kunniga elinstallatörer och andra kunniga personer är precis vad TS får hjälp av i denna tråd. Vilka tecken ser du att TS inte förstår de korrekta instruktioner som ges här? Har du inget bättre för dig än att gnälla på detta forum? Att du saknar kunskap betyder inte att andra gör det.
Dilato: Ljus & comfort har swingline in sortimentet... https://www.ljusochcomfort.se/wp-content/uploads/2017/03/lc_prodblad_tm_swinglinec_web.pdf
aelgn: Tack igen för alla bra svar. Nu känner jag mig tryggare med att jag kan göra det på ett tillräckligt bra sätt själv 👍
avh67f: För den som vill veta mer finns här en bra video, väldigt ingående angående tingling sensation. [MEDIA=youtube]wD5gv1A9-9Q[/MEDIA]
jonaserik: [citat] Ta N1xv 5 x den är enklarae att koppla in , den andra har en bimantel.
elmont: [citat] Se bara till att nollan tillhör samma grupp som fasen.
Mikael_L: [citat] Tja, jag skulle skala upp minst 3-4 dm, åtminstone om det är en lång dragning med risk.för trubbel och behov av att "ta i". Klippt bort 3 av 5 ledare (eller 2 av 3), vikt kvarvarande ledare på ungefär halva längden, och där kopplat ihop med dragsnöret. Gjort vikningarna ordentligt skarpa och tighta, virat ihop både ledare och dragsnöret och tejpa noggrant. Jag borde visa med en
jeppof: [citat] Hmm... Ja, det är nog lättare att utgå från en helt ny nivåvippa som klarar 230 direkt än att försöka kladda runt med reläer. Den här typen av grejer vill man ju ska vara så absolut enkla som möjligt så dom bara funkar.
Gunnar1968: Ifall någon söker fram den här tråden får jag väl se till att tacka för de svar jag fick och avslöja hur det gick. Det fanns ingen märkning överhuvudtaget på brytaren men det gick förstås att mäta upp vad som var vad. Och det som förvirrade mig från början, att fasen inte tycktes vara byglad mellan två terminaler, var enklare än det såg ut. Den svarta ledaren gick nämligen