Hur kopplar man? Glömde kolla på den gamla innan den togs bort. Ska koppla in kabel till en taklampa. Närbild av elektrisk kopplingsplint visar anslutningar märkta med symboler och bokstäver, placerad på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk kopplingsdosa med exponerade kablar; blå, brun, grön/gul kabel i handen på en person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fas till "L-terminal"
Tändtråd till belysning på någon av "pil ut-terminalerna"

Neutralledare kopplas ihop, samma sak gäller för jordledare.
Kan göras på X-terminalerna.

T Thomas Persson3817 skrev:
Hur kopplar man? Glömde kolla på den gamla innan den togs bort. Ska koppla in kabel till en taklampa.[bild][bild]
Kan ju nämna att den typen av kabel/sladd ej är godkänd för fast installation och direkt olämplig för skruvlös anslutning.

• Gilla
Panor82 och 5 till
  • Laddar…
Nu misstänker jag att trådskaparen inte vet vilken av trådarna är fas, nolla och skyddsjord.

Problemet är att det är omöjligt att säga bara baserat på färgerna.

Man kan gissa att den "mörka" (brun eller svart?) är fas. Och att den blåa är nolla, gulgrön jord.
Men är gissningen fel så blir det livsfarligt (dödsolyckor har inträffat just pga. sådant antagande). Man måste verifiera, INNAN man kopplar.

Man behöver kontrollera hur kablarna är kopplade i andra änden. Och då kanske dessutom byta ut kablarna mot kablar som är godkända att koppla in i den brytare du visar på bilden. De nuvarande kablarna är som sagt olämpliga för ändamålet.

Hur kopplar man? Glömde kolla på den gamla innan den togs bort. Ska koppla in kabel till en taklampa.[bild][bild]
E etompau skrev:
Fas till "L-terminal"
Tändtråd till belysning på någon av "pil ut-terminalerna"

Neutralledare kopplas ihop, samma sak gäller för jordledare.
Kan göras på X-terminalerna.
Är det fel sorts knapp typ? Är ju bara egentligen en förlängningssladd som jag ska sätta/byta brytare på.

Är det fel sorts knapp typ? Är ju bara egentligen en förlängningssladd som jag ska sätta/byta brytare på.
Ja, redovisad knapp och dosa är för fast montage, dvs SKALL skruvas fast och ej vara flyttbara. Du behöver en tryckknapp för sladd som dessutom har dragavlastning vilket din dosa endast har på en in/utgång.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Googla på "sladdbrytare"

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.