66 383 läst ·
132 svar
66k läst
132 svar
Elinstallation i fritidshus väldigt många roliga frågor!
Jag står inför att lägga ny kabel i mitt garage, och JR-klammer står på önskelistan nu.
Har funderat länge på hur jag ska kunna lägga utanpåliggande snyggt när jag trillade in här.
Synd bara att JR-klammer inte verkar gå att köpa över disk nånstans?
Var inne på trådstege ett tag också, men det är ju inte lika snyggt, men smidigt att ändra.
Har funderat länge på hur jag ska kunna lägga utanpåliggande snyggt när jag trillade in här.
Var inne på trådstege ett tag också, men det är ju inte lika snyggt, men smidigt att ändra.
Googla på JR klammer så ska du finna.Tegheim skrev:
Jag står inför att lägga ny kabel i mitt garage, och JR-klammer står på önskelistan nu.
elbutik har
https://www.elbutik.se/product.html/skruvklammer-jr-2
Och de har en fysisk butik i norra Stockholm.
https://www.elbutik.se/product.html/skruvklammer-jr-2
Och de har en fysisk butik i norra Stockholm.
Biltema, Jula , Bauhaus mm och kan du vänta en dag eller två så tex Elbutik.se.
Naturligtvis är det inte så många som saluför en så relativt udda sak som JR-klammer, omsättningen är nog rätt låg. Och det är väl så med allt lite "udda", ska man ha det får man vara beredd på att vänta 😉
Ps
Sist jag utförde en installation med JR var för ca 40 år sedan i ett mobbförråd.
Naturligtvis är det inte så många som saluför en så relativt udda sak som JR-klammer, omsättningen är nog rätt låg. Och det är väl så med allt lite "udda", ska man ha det får man vara beredd på att vänta 😉
Ps
Sist jag utförde en installation med JR var för ca 40 år sedan i ett mobbförråd.
Biltema, Jula, Jemofix, KRauta osv har inte vad jag kan hitta. Bara till skyddsrör, dvs större diametrar.E elmont skrev:Biltema, Jula , Bauhaus mm och kan du vänta en dag eller två så tex Elbutik.se.
Ps
Biltemas art, nr 44-539 tex. Jula Art.nr: 023070
Sedan har dom även olika beteckningar beroende på om dom ska vara enkla, dubbla, för 2-3-4-5 parallella kablar osv
Titta på elbutiks sida dom har 42 olika modeller.
Sedan har dom även olika beteckningar beroende på om dom ska vara enkla, dubbla, för 2-3-4-5 parallella kablar osv
Titta på elbutiks sida dom har 42 olika modeller.
Redigerat:
Elbutik har jag koll på. Beställer där om jag inte hittar över disk.E elmont skrev:
De art.nr du bifogar är enkelskruv för en kabel.
Jag behöver 2x12mm och 3x12mm tex. Det har jag inte hittat på nån av de "vanliga" kedjorna.
Eftersom du inte berättat vilken typ av JR-klammer du ville ha så är det ju lite svårt att "peka"mot rätt modell av JR-klammer. Och något annat än enkla är det nog svårt att hitta utanför fackhandeln och troligen har även dom flesta "fackhandlare" ytterst begränsat lager av JR-klammer.
Du hittar jr klammer både på Elbutik.se och elgrossisten.se.Tegheim skrev:
Det är ju en smaksak hur man vill förlägga kabeln. Antingen så klamrar du kabeln direkt och väljer då Eqlq eller motsvarande. Annars tar du t.ex ett vitt Vp rör och klamrar upp det. Smidigt, kräver färre klammer. Då kan du istället ta exq kabel och slipper då samtidigt biledaren
Klicka här för att svara