12 262 läst ·
39 svar
12k läst
39 svar
Grovlek på 175m el-kabel?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Mikael L utan att veta vilken pump och hur terängen ser ut så gäller detta: Teoretisk sughöjd drygt 10 m vid normalt lufttryck, pumpar brukar klara ca 7 m men detta minskar om det kopplas en lång slang på sugsidan.
Det går att fixa lite men då kommer säkert elektrikerna att säga att det går inte. Koppla 2 faser till kabeln och sätt en transformator 400/230 volt nere vid pumpen. Strömmen blir sqr3 ggr lägre och förlusten i kabelm 3 ggr lägre.
Möjligheten finns att sätta en trefasmotor på pumpen och då minskar strömmen ytterligare så man kan klara sig med en 6 A säkring (6Ax3X230=4140VA).
Prototypen
Det går att fixa lite men då kommer säkert elektrikerna att säga att det går inte. Koppla 2 faser till kabeln och sätt en transformator 400/230 volt nere vid pumpen. Strömmen blir sqr3 ggr lägre och förlusten i kabelm 3 ggr lägre.
Möjligheten finns att sätta en trefasmotor på pumpen och då minskar strömmen ytterligare så man kan klara sig med en 6 A säkring (6Ax3X230=4140VA).
Prototypen
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Startströmmen är troligen lite högre än 6 A. med sååå lång ledning kommer spänningsfallet vid start att bli ganska högt och det är inte säkert att en enfasmotor vill starta med så låg spänning. Även om motorn orkar starta så blir det säkert en utdragen startfas och under den tiden så drar motorn troligen mer än de 1100 Watt det står på motorn.
Hur man än vrider och vänder på detta problem så är det bättre med en trefasmotor på denna pump.
Jag har köpt en pump för ett år sedan och det var bara att välja en eller trefas och jag tror att trefaspumpen var några kronor billigare. Detta var inte på K-rauta eller dyl utan på en företag som säljer pumpar och elmotorer.
Prototypen
Hur man än vrider och vänder på detta problem så är det bättre med en trefasmotor på denna pump.
Jag har köpt en pump för ett år sedan och det var bara att välja en eller trefas och jag tror att trefaspumpen var några kronor billigare. Detta var inte på K-rauta eller dyl utan på en företag som säljer pumpar och elmotorer.
Prototypen
Med en EKKJ 3x6+6 mm2 blir det nästan 7' för bara kabeln och sedan kommer pumpautomat på det.
Blir billigare som vi först tänkte, med en liten bensindriver pump nere vid sjön (Jula 1995
och sedan en 1m3 tank. Så kan man köra en liten Hydroforpump (Jula 795
. Dock får man gå ner de till pumpen varrannan dag och fula tanken (tankarna) men det blir mycket billigare. Men visst vore det skönare att bara slå på vattnet i kranen 
Blir billigare som vi först tänkte, med en liten bensindriver pump nere vid sjön (Jula 1995
Hua, det låter väldigt omständligt och dyrt att ha en bensinmotor att serva och springa ner och starta i tid och otid. Mitt förslag för att göra en så billig men samtidigt funktionell lösning som möjligt:
Placera en "Jet 10 T pump" nere vid sjön. Den ger 50 liter per minut och drar 2,0A (trefas). Då bör du klara dig med 1.5mm² avsäkrat till 4A. Ta reda på din förimpedans så kan någon här på forumet beräkna om det klarar utlösningsvillkoret.
För att få så litet tryckfall som möjligt när du tar ut vatten, placera hydroforen/hydropressen inne i huset, men motorskyddsbrytaren givetvis nere vid pumpen
Kostnad
pump (rinkaby) 970:-
kabel FR-N1XV-U/R 4G1,5 (elbutik.se) 15*175=2625:- (kolla med dom om du inte kan få lite rabatt när du köper så mycket)
hydropress 60L (rinkaby) 1595:-
tryckvakt (elbutik.se) 265:-
motorskydd (elbutik.se) 214:-
Summa 5669:-
Det går att komma undan ännu billigare om man köper en liten enfashydropress och slaktar, men då får du en mindre tank och en motor över.
Edit: såg nu att jula har 50l hydrofor för 895:-
Placera en "Jet 10 T pump" nere vid sjön. Den ger 50 liter per minut och drar 2,0A (trefas). Då bör du klara dig med 1.5mm² avsäkrat till 4A. Ta reda på din förimpedans så kan någon här på forumet beräkna om det klarar utlösningsvillkoret.
För att få så litet tryckfall som möjligt när du tar ut vatten, placera hydroforen/hydropressen inne i huset, men motorskyddsbrytaren givetvis nere vid pumpen
Kostnad
pump (rinkaby) 970:-
kabel FR-N1XV-U/R 4G1,5 (elbutik.se) 15*175=2625:- (kolla med dom om du inte kan få lite rabatt när du köper så mycket)
hydropress 60L (rinkaby) 1595:-
tryckvakt (elbutik.se) 265:-
motorskydd (elbutik.se) 214:-
Summa 5669:-
Det går att komma undan ännu billigare om man köper en liten enfashydropress och slaktar, men då får du en mindre tank och en motor över.
Edit: såg nu att jula har 50l hydrofor för 895:-
förluster blir det väl alltid? men acceptabel förlust med 32 eller 40 slang och längd 200 meter. enligt tabell i rinkaby rör så tappar man 2,2kg med 32 eller 0,96 kilo med 40. med 50 slang så tappar man 0,28 kg. å pumpen ger 4,5 kg från början, jag skulle nog välja 40 slang, men det beror ju på vad man ska ha vattnet till och hur ofta och hur mycket. jag har tyvärr dragit med 16 pem runt i trädgården. tappstället längst bort har ca 130 meter 16 slang å där kommer det både lite och med lågt tryck. det blir problem om man ska köra med flera spridare samtidigt. hade jag vetat hur det skulle blivit hade jag lagt ner 32 istället.
Gör man en LCC-analys så kan det ju inte finnas en chans i världen att det skulle löna sig med en bensinpump!
Beaktar man även miljöpåverkan så måste ju det alternativet gå "fet-bort"! ;-)
Problemet är ofta att man stirrar sig blind på investeringskostnaden, men tänker man vad det kostar att driva anläggningen i en 10-20 år så brukar man utan vidare kunna ta en något högre investeringskostnad till förmån för en bättre driftekonomi och därigenom tjäna pengar i det långa loppet!
Beaktar man även miljöpåverkan så måste ju det alternativet gå "fet-bort"! ;-)
Problemet är ofta att man stirrar sig blind på investeringskostnaden, men tänker man vad det kostar att driva anläggningen i en 10-20 år så brukar man utan vidare kunna ta en något högre investeringskostnad till förmån för en bättre driftekonomi och därigenom tjäna pengar i det långa loppet!
Klicka här för att svara