Men för böfveln, ge upp! Skulle du verkligen vara nöjd med ditt arbete (flytt av kopplingsdosa) med vetskapen att du har gjort en sketen pensionärs-lösning med påskarvad enmeters-stump?!

Jag kan inget annat göra än att hålla med. Lägg ner skarvidéerna!

zippo, eftersom du inte tycks förstå något av det mest elementära när det gäller farorna med el, så vill jag upplysa om att glappkontakt en av dom orsaker som orsakar mest skada och bränder. och nu lägger jag också ned.

Lustigt. Du vill inte pilla i centralen för att du är rädd för att göra fel. Så du bestämmer dig för att göra fel utanför centralen ist. För där vet du ju om att du har gjort fel. Har jag förstått rätt?

zippo skrev:
Hur ser en presshylsa ut? Hittar inget vettigt när jag googlar på det.
ELFA - Elektronikdistributör i norra Europa

Sök efter: Skarvhylsa, isolerad, tät

Och så måste man ha en "riktig" presstång.

En riktig presstång kostar ung 3 behörig elektrikertimmar.

Sluta tänka på skarva i rör.

Prototypen

Hemma i mitt eget hus gör jag "allt" själv, VVS-bygg-isolering m.m. Mest för att det är kul, sedan för att snåla lite... El är det enda jag inte rör överhuvudtaget. Har en elektriker just nu som sanerar huset efter förra ägarens specialdragningar, och det är tamigf_n inte kul! Även om han naturligtvis kör med både hängslen och livrem när han jobbar med olika delar av elsystemet är man som beställare småskraj. Tomten som bodde här innan mig har mao inte bara varit en fara för sig själv utan även för andra. Det är skillnaden på olagliga skarvar på elledningar och vattenrör, läcker vattenröret en natt så hinner jag troligtvis ut ur huset med livet i behåll...

Jag har skarvat temporärt i rör. Det är nu utbytt mot riktiga FK. Anledningen var att det fanns någon knix på röret som gjorde det omöjligt att byta tråd på något enkelt sätt. Jag skulle behövt riva en vägg på nästa våningsplan för att komma åt röret. Det är som sagt åtgärdat nu.

Något man borde tänka på är att skarven skall hålla för att senare dra ur tråden. Jag skarvade enligt följande recept:

Klipp av trådarna och för på 2 st 150 mm krympslang, efter att ha funderat ut lämplig dimension på sagda krympslangar. Det skall nämligen vara dubbla lager slang enligt detta recept.

Skala bort ca 80 mm på båda parterna och knyt ihop ledarna med en råbandsknop. Detta är det svåra momentet, men också det moment som gör det möjligt att senare dra ur tråden för att byta mot en riktig. Prova dig fram till ett vettigt sätt att göra knopen på spillbitar vid sidan om.

Löd ihop råbandsknopen med lödtenn och lödkolv/penna. -Inte blåslampa. Det kan bli för varmt och glödga kopparn för mycket så att du tappar hållfasthet.

På med krympslangarna och värm.

Talka in skarvarna ordentligt och se till att de ligger förskjuta i röret.

Märk ut vad som är gjort så detaljerat som möjligt och glöm inte att datera när det är gjort. Du kan tex. skriva ut den här texten, lägga till var fulskarven är gjord och tejpa fast på elcentralen

Se till att få det ordentligt åtgärdat av någon som kan byta hela vägen från centralen.

Ptototypen: köp en låtsas tång då, den kostar bara hälften av vad elektrikern som känner sig behörig kostar innan han börjat moralpredika.

Bigsnucke: kul att du gör det mesta själv..varför inte köpa ett par arbetsbyxor och en skjorta till och leka lite elektriker? Det är fint som attan. Slipper bli skitig, oftast inte ens svettig, sedan får du skräpa hur mycket du vill.

Elmont: som audiofil håller jag till 100%med dig om att kablar inte bör skarvas.

Dom regler som finns angående olika utförande har inte kommit till för att djävlas med folk utan av många års erfarenhet av vad som funkar och inte funkar i praktiken!

Men om någon vet bättre av nån anledning så får det väl stå för denne, vi får ju ansvara för våra egna handlingar!

Nu har jag varit inne och röjt litet i den här tråden.

Diskussionen om elektrkers ev. inkompetens hör inte hemma i den här tråden (heller).

Zippo:
Jag tycker att du har fått en del tips, framförallt om att inte göra det du funderar på att göra.

Jag blev litet orolig när jag såg ditt inlägg om förvåning över att en glappande skarv skulle kunna orsaka brand. Det är JÄTTEVIKTIGT att en skarv är bra, inte bara när du gör den, utan även om 20 år när någon försökt och misslyckats dra ut din skarvade tråd u röret.

Jag är inte behörig elektrker, men jag har personligen upplevt flera olyckor som berott på just dåliga/glappande kopplingar.

De skarvhylsor som möjligen rent tekniskt skulle kunna användas (fortfarande inte rekomendabelt) skall pressas med en speciell tång som kostar åtskilliga tusen kronor. Skillnaden mot att använda en presstång av icke godkänd typ är att då vet man aldrig om hylsan verkligen har pressats ordentligt. Är pressningen inte OK så kan det ta flera år innan det byggs upp tillräkligt med oxider i den för att det skall bli varmt och börja brinna.

Så tänk efter en gång till, gör inte detta. Det handlar absolut inte om hypotetiska risker, det är i allra högtsa grad riktiga risker du blivit varnad för högre upp i tråden.

man upphör aldrig att förvånas.....
:eek:

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.