Jag skall koppla in vår tvätt och tork i ett nytt tvättrum. Tricket är att vi har ett gammalt hus med begränsade möjligheter att dra ny ledning (= ett j-kla göra :eek: ). Genom rummet går matningen till spisen, trefas 3x16A, EKLK 5G2.5. Spisen är trefaskpopplad.

Kan jag koppla om denna matning i en dosa med vidarekoppling till spisen precis som tidigare men dessutom från den här dosan ta ut två stycken enfasuttag till tvättmaskin resp torktumlare, alltså fas 1 till noll och fas 2 till noll? Jag inser att belastningen i ett värsta fall kan bli hög (= säkringen ryker) men att alla plattor på spisen är igång samtidigt som tvättmaskinen värmer händer nog inte så ofta ;)

Spisen är på 9kW (3 resp 6 kW ugn/spis) Tvätt 2.3kW och Tork 2.1kW

Den gamla tvättmaskinen var bara uppsäkrad med 10A vilket innebär att vi idag inte, med nya maskiner, kan köra tvätt och tork samtidigt.

Absolut, jag hade kollat dessa innan men tack ändå. Nyansen på mitt problem är att jag vill förutom att plocka ut två enfasuttag ur kopplingsdosan dessutom behålla trefasen till spisens uttag.
I alla tidigare trådar vill man splitta trefasuttaget till tre sycken enfas.

Mikael_L
Jo men då har du två problem egentligen.
Dels det som beskrivs i trådarna, med allpolig brytning och annat, just det där säkerhetskravet att när man kopplar ur en säkring så får det inte finnas kvar spänning på andra trådar i dosor osv, om det inte verkar logiskt att det ska vara så (som exempel en ren trefasmatning är ju logiskt att man måste skruva ur tre säkringar).
Det andra problemet är ju effektbehovet, men det har du ju redan svarat på själv.

Men det kanske finns fler funderingar, som jag inte uppfattat.

Jag viker mig, jag drar ny tråd från centralen utanpåliggande, EKLK 3G1.5 i minikanaler. Jag får väl dra in det i taket/väggen den dagen då vi fixar övriga rum i källaren.... Jag separerar tvätt och tork på två grupper.
Eller föresten, är det OK att dra FK i minikanaler?

Fk får inte dras i minikanaler.

Det har påståtts i ett annat inlägg att det finns kanaler som är godkända för FK idag, men ingen har levererat någon länk till fabrikat eller art. nr.

Problemet är att kanalen får inte gå att öppna utan verktyg, om man skall ha FK i den. Sedan skulle jag kunna tänka mig att det kan vara problem med övergång från en dosa till kanal också. Kanalen lär ju inte gå in i dosan, så där behövs det troligen också en speciallösning.

Där satt den länken.

Lite lustigt att den går att få i Al också. Kan den verkligen vara OK för FK i när den är av metall?

Jag hade åtm jordat kanalen om man får göra så.

Ja det är ok men kanalen måste jordas. Detta är dock ingen installation jag skulle gjort......

Jag föredrar att använda kablar istället om dom skall förläggas i kanal.

En nackdel med DTM kanalerna är att locket har runda hörn så måste man använda färdiga 90graders hörnlock.Elektroskandia

Tack för alla kommentarer och synpunkter.
Jag köper minikanaler hos Malmbergs och drar två stycken EKLK 3G1.5 i dessa.

Centralen jag har är av äldre typ som tidigare sagts. Tre grupper (16A) är vikta till spis och ugn (trefaskopplad), ingen annan inkoppling finns på dessa grupper. (Övriga grupper i centralen är på 10A.)
Jag tänkte nu koppla in matningen till tvättmaskin över en de tre 16A faserna och torktumlaren över en av de andra. Obs att jag drar fram två separata trådar till tvättstugan.
Hela anläggningen har JFB.
Synpunkter?

Tja, om du ska koppla in dem köpta kablarna på 16A säkring så är det inte riktigt enligt gällande standard, bör vara 2,5 kvmm

...dessutom stupar du än en gång på kravet om allpolig brytning, tar du ur säkringen till tvättmaskinen/en av spisfaserna kan du få bakström via spisen...är det fullt i centralen blir det ny central också, om det inte går att flytta om saker och ting. Men det brukar bli tjockt...

OK, tack en än gång. Jag plockar in en elektriker som får titta på centralen och se vad man kan göra...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.