3 292 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
skarva på ett eluttag ute
Hej!
Vi har eluttag på väggen ute och nu funderar jag om man kan skarva dessa uttag så man får fler fasta uttag dvs utan att behöva använda skarvsladd.
Exempelvis har vi ett stort skärmtak som ska glasas in. skall nu lägga trall och funderar på att förbereda med dragen uteeltråd från ett uttag till yttarsidan av detta utterum. Men kan man skarva ett befintligt uttag ?
Hr många uttag kan man göra efter ett befintligt?
Vi har eluttag på väggen ute och nu funderar jag om man kan skarva dessa uttag så man får fler fasta uttag dvs utan att behöva använda skarvsladd.
Exempelvis har vi ett stort skärmtak som ska glasas in. skall nu lägga trall och funderar på att förbereda med dragen uteeltråd från ett uttag till yttarsidan av detta utterum. Men kan man skarva ett befintligt uttag ?
Hr många uttag kan man göra efter ett befintligt?
Att överkoppla från ett befintligt uttag till ett annat går utmärkt, om det befintliga uttaget har lediga utgångstätningar. Antalet uttag som kan kopplas på har att göra med hur stor effekt man beräknar ansluta gruppen till. Maximalt kan man belasta ett uttag med ca 2300W, om det är säkrat 10 A. När man projekterar brukar man dock ha som tumregel att man max har 10 st apparater inom samm grupp.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Bör kanske tilläggas att det måste finnas jordfelsbrytare. Dvs existerande uttag utomhus får man ha utan jfb, men om du utökar så måste du ha jfb.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Men Bambi, höll inte du på med ett nybygge? I så fall har du jordfelsbrytare på allt även inomhus.
Hej pularn!
Jag väntar på mitt nybygge, jag bygger inte
Men jag ska ta vissa beslut som är svåra därför jag hänger här som ett litet troll
Ok, då ska jag se om jag kan se om min central i stugan har kombinerade automatsäkringar och JFB.
mvh
Bambi
Jag väntar på mitt nybygge, jag bygger inte
Men jag ska ta vissa beslut som är svåra därför jag hänger här som ett litet troll
Ok, då ska jag se om jag kan se om min central i stugan har kombinerade automatsäkringar och JFB.
mvh
Bambi
Klicka här för att svara