Plockade loss strömbrytaren som tänder badrumslampan. Själva strömbrytaren sitter precis utanför badrummet.

Tyvärr kommer jag inte ihåg hur det var kopplat i strömbrytaren... men alla fyra trådar var inkopplade i alla fall. Att jorden var dragen till såväl brytare som lampa förstår jag nog (för framtida bruk?), den var dock inte inkopplad i lampan. Å andra sidan fanns det ingen plats att koppla in den =)

Men vad gjorde nollan nere i min strömbrytare?

Vad betyder platserna "B" i strömbrytaren?

Hur ska man koppla vid en dylik installation?

Edit: Jorden var förövrigt en vit FK med en Grön-Gul slang i var ände mellan kopplingsdosan och strömbrytaren.

• bad_el1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bad_el2.jpg
    Skapa konto
  • bad_el3.jpg
    Skapa konto
  • bad_el4.jpg
    Skapa konto
Enligt schemat du ritat ska svart sitta på P, brun på ut-pilen mittemot P, nolla och jord lägger du på varsin B-plint. B är överkopplingsplintar, har ingen funktion i brytaren utan finns där för att kunna gå igenom/parkera ledare.
Nolla och jord behövs inte i brytaren, troligtvis är de ditdragna för att ev kunna gå vidare till ett uttag som aldrig blev av.
Vit jord med gulgrön slang i ändarna är fusk, troligtvis var jordtråden slut...

Brun?, orange menar du väl, MS Paint hade lite svårt att få till en bra orange... =)

Kom på att när jag tog bort strömbrytaren så satt det nog allt två kablar på var sida om den...

Det borde innebära:
Fas - Högra utpilen
Jord - B
Nolla - Vänstra utpilen
Tändtråd (orange) - P

Får man göra så, köra strömbrytaren "baklänges"? Varför vill man ha tändtråden kopplad till nollan när lampan är av?

Nu spekulerar jag iofs om hur det var kopplat, men jag skulle gissa att det var så här det var...

Ang "baklänges" så tror jag det var rent slarv av personen som kopplade in brytaren, och istället för att lossa ledarna igen så vänder man helt enkelt på brytaren så tänder man på "rätt" håll igen.

/J spekulerar

Det är inga specialgrejor som man ska tänka på angående att lampan sitter i badrummet och strömbrytaren ibland kommer att manövereras med fuktiga händer?

Vänta nu....
Inte fas till ena utpilen och nolla till andra utpilen, en DÅLIG idé så testa INTE det.
Det Fotografen säger håller jag med om (Kanske hade jag dock mätt upp B-plintarna för att vara säker på att de inte är sammankopplade eftersom jag inte känner igen brytartypen)

Med risk för att vara gnällig, som det debaterats mycket om i detta forum.
Byta ut en strömställare är OK om man har nödvändig kännedom, men känner man sig osäker så be någon komma och hjälpa dig på plats.

Det som gör mig misstänksam mot denna installtion är färgvalen och det faktum att jorden är en vit FK. Denna anläggning behöver mätas upp och rensas från ovidkommande kablar innan någon olycka sker.

Tjena!

Du ska koppla som Fotografen skriver. Obruten fas ska in på P. Som du hade tänkt koppla(som det var kopplat innan?) är inte tillåtet. Detta p.g.a. risken för att det bildas ljusbåge mellan dom två kontakterna som bryter strömmen till lampan, har du då nollan inkopplad på den tredje kontakten så kan det bli överslag. Risken är väl inte direkt överhängande med endast en lampa men den finns.

MVH//Tommy

Jag vet mycket väl hur man ska koppla en strömbrytare. Det som fick mig att tvivla var att den gick till badrummet och att elen är relativt nydragen av elektriker (nya elstammar mitten av 90-talet). Den som bodde här innan var definitivt ingen hempulare.

Jag tar bara bort den vita FK:n så borde allt vara frid och fröjd. Plockar även bort nollan som går till strömställaren. Sedan kopplar jag in fasen på "P" och tändtråden på pilut. Det borde väl vara rätt.

• bad_el5.jpg
    Skapa konto
fselin skrev:
Jag vet mycket väl hur man ska koppla en strömbrytare. Det som fick mig att tvivla var att den gick till badrummet och att elen är relativt nydragen av elektriker (nya elstammar mitten av 90-talet). Den som bodde här innan var definitivt ingen hempulare.

Jag tar bara bort den vita FK:n så borde allt vara frid och fröjd. Plockar även bort nollan som går till strömställaren. Sedan kopplar jag in fasen på "P" och tändtråden på pilut. Det borde väl vara rätt.
Ska du inte använda nollan och jorden till något vill jag påstå att det är den bästa lösningen!
Tråd i fel färg med randig slang i ändarna är ett typiskt "yrkesmannafusk"...

Om jag kommer på att jag vill gå vidare ska jag då använda mig av:
A - Ny jord, nolla och fas från kopplingsdosa som bara går förbi strömbrytaren
B - Ny jord och nolla från kopplingsdosan och sedan koppla in mig på strömbrytarens fas.

Med A blir det fem st trådar i röret från kopplingsdosan med B blir det fyra st.

Perfekt, gör så !

(Skrev samtidigt som du fselin, alt B blir väl bra)

Med den sortens fusk går det väl iofs leva, mitt hus har tidigare bebotts av en hempulare som lagt lampsladd (0.75) i och utan rör inne i väggarna, betydligt otrevligare.

(Jag blev aldrig elektriker e gymnasiet så jag gör inte yrkesmannafusk :-) )

Mikael_L
Personligen skulle jag inte kopplat bort något alls, utan låtit alla trådar vara kvar.
OK, gul/grön tejpad FK är inte snyggt gjort men det ska inte heller bereda någon kunnig elektriker problem. Så jag tycker att även om det inte är 100% korrekt, så är det ändock utfört av någon som sas står för det.

Men däremot, koppla exakt som fotografen skriver, det är det korrekta, dvs endast tändtråden på utgångarna, inget annat.

Om du har möjlighet att mäta så kan du även kolla så b-plintarna inte har kontakt med varandra, om detta skulle vara fallet så skulle jag låta nollan eller jorden istället hänga lös inne i dosan med en torix eller sockerbit påskruvad för att isolera kabeländen.

Mikael_L skrev:
Men däremot, koppla exakt som fotografen skriver, det är det korrekta, dvs endast tändtråden på utgångarna, inget annat.
Givetvis kommer jag koppla så!

B-plintarna har inte kontakt med varandra...

Nån som kan svara på min A eller B fråga ovan?

Mikael_L
Fotografen skrev:
Tråd i fel färg med randig slang i ändarna är ett typiskt "yrkesmannafusk"...
Jodå, det är en av de lindrigare historierna om märkliga utföranden som jag fått till livs av min kompis som är elektriker. Min favorit är när han berättade om när den svarta FKn tog slut, långt till bilen, sent på dagen och endast en tråd kvar att dra. Det löstes med blå FK och svart tuschpenna :o

Jag tror det var nåt grovt, 4kvmm eller så...
Arbetet var dock inte hos en privatperson, det var på någon industri eller nåt sånt.

Citatet "I mörkret är alla ledningar svarta.", är det gravediggers?, är rätt kul...

Mikael_L
fselin skrev:
Nån som kan svara på min A eller B fråga ovan?
Tycker det är vilket som.
Fanns alla trådar som jag behöver i strömbrytar-a-dosan och det sen var ett långt rör till nästa dosa, så skulle jag nog bara koppla vidare, enklast. *Utan bedövning*

Det kan eventuellt finnas strömbrytare som är så dåligt konstruerade att det inte är lämpligt med två kablar på samma plint, då skulle ny kabel från kopplingsdosan vara bättre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.