Hej hopp!

Jag undrar om 1-fas ledningar i rör kan störa tv- och teleledningar som ligger i rör jämte varandra? I så fall; hur långt från varandra skall man dra rören för att undvika störningar på tele- och tv-signalen?

Jag har aldrig upplevt att tv och tele i vanliga bostäder blir "störd" av starkstömsinstallationen, även om ledningarna ligger nära varandra under längre sträckor.

Har inte heller stött på nått sånt i en villainstalation. El är ju bara 50HZ vilket är långt under vad tv använder och tele är milt sagt tåligt

om man drar hemnätverk så var väl rekommendationen för eljos nätverk 0,5 eller 1 meter mellan el och nätverksrören, det är väl induktionen, inte en störning beroende av frekvensen tror jag....
sen i praktiken är det svårt att alltid hålla detta avstånd samt att dom ibland korsar varann, en lösning på det vore i så fall att lägga nätverksrören i golvet och upp i vägg och elen upp från vägg och i tak.

pellefant skrev:
om man drar hemnätverk så var väl rekommendationen för eljos nätverk 0,5 eller 1 meter mellan el och nätverksrören, det är väl induktionen, inte en störning beroende av frekvensen tror jag....
sen i praktiken är det svårt att alltid hålla detta avstånd samt att dom ibland korsar varann, en lösning på det vore i så fall att lägga nätverksrören i golvet och upp i vägg och elen upp från vägg och i tak.
Det viktigaste är att inte dra kablarna parallellt någon längre sträcka - korsa är ok om det inte sker "överallt".

50Hzen stör nog inte i sig, men tittar man på spänningen är det knappast *bara* 50Hz utan drös andra frekvenser/kurvformer som är störningar från anslutna apparater (som kanske inte uppfyller de mest fundamentala kraven i EMC-direktivet, t ex en hembyggd (inte bara hembyggda) PC som kan läcka som ett såll...)

/Rob

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.