Har tre stycken trefasurtag i uthuset varav två av äldre "platt" typ och en av modern typ. De äldre föregås av separat brytare men inte den moderna dito. Är detta ett riktigt montage ?
Jesper

Om du menar någon form av strömbrytare/säkerhetsbrytare så ska det inte behövas. Den äldre typen ska helst också bytas ut till den nya varianten.

Utmärkt,
tack för svar!
Jesper

Så fort jag råkar se någon av de där gamla platta uttagen, kliar det så förskräckligt i min hammare...

Hejsan

En säkerhetsbrytare behövs ej kopplas in i ditt uthus, men vid en ROT ska den gamla bytas ut till den nya typen av 3 fas uttag

ROT= Renovering Och Tillbyggnad

elis@sevalla skrev:
Hejsan

En säkerhetsbrytare behövs ej kopplas in i ditt uthus, men vid en ROT ska den gamla bytas ut till den nya typen av 3 fas uttag

ROT= Renovering Och Tillbyggnad
Renovering, Om och Tillbyggnad=ROT

Prototypen

Glöm inte att alla uttag upp till 16A ska föregås av JFB!

Är det inte krav på brytare om dom är monterade under viss höjd?

Nej, men "petskydd" tycks jag minnas. Blockerade uttag (uttag med brytare) använder man i första hand i dammiga lokaler där risk för explosion föreligger när man drar ur en stickpropp med last på

Blokerade uttag är det väl krav på över 16A har jag läst nångång.

Nej inga krav på blockerade (förreglade) uttag över 16 A, det sitter ju ofta både 32 och 63 Amperes och ibland 125 Amperes uttag ute på väggar i både industri och lantbruk.

Förtydligande

Enligt både gamla 1999:5 och 2004:1 samt SS 436 40 00 så skall uttag monteras så att risken för barnolycksfall begränsas.
Genom petskydd eller genom att;

– placeras minst 1,7 m över golv eller mark, eller
– är skyddade av fast inredning eller stationär utrustning såsom spis eller
kylskåp, eller
– är blockerade, eller
– är försedda med självstängande, självlåsande lock.

Guiden
"Industriuttag betraktas inte som allmänbruksuttag och är inte utförda med petskydd. Detta medför att skydd mot barnolycksfall måste anordans på ett annat sätt, t.ex genom placering av uttagen i enlighet med standardens anmärkning."

Från ELSÄK-FS 1999:5
"Exempel på utrymmen och platser där barn normalt vistas är dels bostäder och gemensamma utrymmen i bostadshus såsom korridorer, trapphus, tvättstugor och fritidslokaler, dels motsvarande utrymmen i skolor, fritidshem, barnstugor, barnavårdscentraler, sjukhus, bibliotek, hotell etc. där barn kan tänkas uppehålla sig, dels även områden utomhus tillhörande bostadshus, skolor, fritidslokaler och liknande samt parkeringsplatser tillhörande sådana lokaler."

Industrier och lantbruk betraktas inte som platser där barn normalt vistas.

Uttag över 16A behöver däremot inte föregås av jordfelsbrytare. Detta är förövrigt en svensk avvikelse mot europastandarden där det krävs upp till 32A.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.