Ett tips i all välmening: ge dig inte in och rota i en gammal elcentral. Om inte annat riskerar du att isoleringen på ledningarna är gammal och torr så den spricker när du öppnar. Då har du plötsligt en massa oisolerade ledningar så du kan inte slå på strömmen igen.
Tack för tipset men jag har inga planer på att ge mig in och rota där, är bara nyfiken på kopplingen. Har ju inte ens vågat öppnat och titta...
/M
/M
andersmc skrev:
Så här kan det se ut. Men det kan givetvis finnas en massa varianter, det här visar schematiskt det mest normala och grundläggande för skruvsäkringscentraler.
Förutom risken för elchock och att nånting kan strula till det, t.ex. som andersmc skrev, så att man plötsligt blir tvungen att byta över 100 meter ledning...
... så vill jag påpeka att om du är in och skruvar på någon extra anslutning så är det egentligen inte tillåtet att sätta mer än en enda gruppledning på varje skruvplint, dvs om det inte finns lediga säkringar så ska man istället grena av från en kopplingsdosa eller apparatdosa.
Visst ibland har det gjorts så, men det är iaf inte efter regelboken.
Förutom risken för elchock och att nånting kan strula till det, t.ex. som andersmc skrev, så att man plötsligt blir tvungen att byta över 100 meter ledning...
... så vill jag påpeka att om du är in och skruvar på någon extra anslutning så är det egentligen inte tillåtet att sätta mer än en enda gruppledning på varje skruvplint, dvs om det inte finns lediga säkringar så ska man istället grena av från en kopplingsdosa eller apparatdosa.
Visst ibland har det gjorts så, men det är iaf inte efter regelboken.
Klicka här för att svara