Hej
Jag har ett apparatskåp som jag styr 2st pumpar. Till detta använder jag en timmer. Allt fungerar bra tills det att timmern slår ifrån. Då fortsätter 3fas pumpen att gå och det låter konstigt från den. Efter en stund löser motorskyddet ut.
Jag har bytat kontaktor och fått samma resultat. Kontaktorn är fortfarande dragen då timmer slår ifrån men jag förstår inte varför. Den klibbar inte
Jag har ett apparatskåp som jag styr 2st pumpar. Till detta använder jag en timmer. Allt fungerar bra tills det att timmern slår ifrån. Då fortsätter 3fas pumpen att gå och det låter konstigt från den. Efter en stund löser motorskyddet ut.
Jag har bytat kontaktor och fått samma resultat. Kontaktorn är fortfarande dragen då timmer slår ifrån men jag förstår inte varför. Den klibbar inte
Det låter som om timern endast styr en fas, och när den faller bort så blir det inget bra och motorskyddet utlöser.
Timer borde sitta i serie med spolen på kontaktorn.
Har det fungerat tidigare frågar jag mig, för då kan det inte vara det jag beskrev?
//Jimmy
Timer borde sitta i serie med spolen på kontaktorn.
Har det fungerat tidigare frågar jag mig, för då kan det inte vara det jag beskrev?
//Jimmy
Alt 1, Du har inte lyckats komma åt en knapp på timern så den alltid släpper igenom, jag har en sådan på min i källaren till utebelysningen.
Alt 2. koppla förbi timern och se om du kan styra kontaktorn med på/av, så kommer du lite närmare felkällan åtminstonde även om det inte är en lösning
//J
Alt 2. koppla förbi timern och se om du kan styra kontaktorn med på/av, så kommer du lite närmare felkällan åtminstonde även om det inte är en lösning
//J
Så strömmen som driver kontaktorn är ihopkopplad med en fas som går direkt till motorn? Isf kommer kontaktorn att förbli dragen eftersom den får (en lägre) spänning direkt från motorn. Du måste ha en trepolig kontaktor som bryter alla faserna.
Om det är kopplat som jag tolkar av din beskrivning så är det inte så konstigt att det inte fungerar. Om en fas går genom timern och sedan till spole på kontaktorn + fas 3 på motorn så kommer kontaktorn att förbli dragen även ifall timern slår ifrån. Detta p.g.a. att när timern bryter så kommer kontaktorn att fortsätta få ström till spolen bakvägen genom motorn. Att motorskyddet löser är inte heller konstigt då motorn bara får matning från två faser.
För att det skall fungera så ska alla tre faserna gå obrutna till ena sidan av kontaktorn och från andra sidan av kontaktorn ska alla tre faser gå till motorn. Timern ska ha obruten fas 1 in och ut från den ska kopplas till ena sidan av spolen. Sen beroende på om du har en 230- eller 400-volts spole i kontaktorn så ska andra sidan på spolen kopplas till nolla(230v) eller obruten fas 2(400v).
MVH//Tommy
För att det skall fungera så ska alla tre faserna gå obrutna till ena sidan av kontaktorn och från andra sidan av kontaktorn ska alla tre faser gå till motorn. Timern ska ha obruten fas 1 in och ut från den ska kopplas till ena sidan av spolen. Sen beroende på om du har en 230- eller 400-volts spole i kontaktorn så ska andra sidan på spolen kopplas till nolla(230v) eller obruten fas 2(400v).
MVH//Tommy
Det är en 230V spole i kontaktorn. Jag tror du har rätt i det du skriver Tommy och skall därför testa det. Jag förstår bara inte hur jag skall koppla för att spolen inte skall få ström bakvägen.
Inkommande faser går först till plint sedan går 2 faser direkt till kontaktorn. Om jag nu skall koppla alla 3 faserna direkt till kontaktorn hur styr jag då skåpet
Var plockar jag ut den fasen?
Inkommande faser går först till plint sedan går 2 faser direkt till kontaktorn. Om jag nu skall koppla alla 3 faserna direkt till kontaktorn hur styr jag då skåpet
Var plockar jag ut den fasen?
Klicka här för att svara