Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Vill sätta upp två spottar på en bjälke i taket. Bjälken är inklädd av plankor och ser alltså ut som ett kantigt U. Nu är min fråga om man får borra hål igenom en planka och dra lampsladden igenom sidoplankan? På så sätt skulle jag få osynliga sladdar. Plankan är ungefär 20 mm tjock. Tacksam för svar!

Verkar vara en svår fråga. Förenklad version: är det "lagligt" att som hemmapulare dra en lampsladd igenom en vägg?

cameljointen skrev:
Verkar vara en svår fråga. Förenklad version: är det "lagligt" att som hemmapulare dra en lampsladd igenom en vägg?
Nej. (och detta är bara utfyllnad eftersom ett inlägg fånigt nog måste vara minst 10 tecken)

Köp ett 10mm vp-rör. Borra ett 10mm hål. Stoppa in vp-röret i hålet. Trä rör sig alltid lite så det är bäst att använda ett vp-rör i hålet. Och eftersom du bara ska använda lampsladd räcker det med ett 10mm rör.

Och då blir det godkänt?

Bara för att kunna svara lite tydligare, kan du beskriva lite mer i detalj vad du vill göra?

För det första är det en 230V spot eller 12V? Vad är det för sladd? Sitter det en kontakt i andra änden?

Skall du borra igenom en vägg eller liknande så blir det en fast installation, då får man inte använda "lampsladdar" ( oavsett om man dra i rör eller inte), förutsatt att vi pratar om 230V.

230 volts spottar, vanlig sladd som sitter på "sänglampsspottar", stickkontakt men den kan jag ju ta av och sätta dit en ny igen efter genomföringen är klar.

cameljointen skrev:
230 volts spottar, vanlig sladd som sitter på "sänglampsspottar", stickkontakt men den kan jag ju ta av och sätta dit en ny igen efter genomföringen är klar.
Jag vill helt enkelt gömma sladden och detta kan jag göragenom att dra den i ett hål i en planka. Plankan är en inklädnad av en takstol. Tänk dig att du skall skruva fast lampan på en låda och stickkontakten är inne i lådan.

Svaret är fortfarande nej, men som man säger i min by; frågar man inte så får man

Så här menar jag: Bjälke formad som ett U. Röd linje är hur jag vill dra sladden istället för den gröna vägen :)

• spot.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
elmont skrev:
Svaret är fortfarande nej, men som man säger i min by; frågar man inte så får man
Misstänkte det, får komma ihåg att avinstallera innan man flyttar :D

Svaret blir likt förbannat nej. Är det öppet upptill?

Elmontören har nog en sund inställning, har man inte frågat har man inte fått nej.

Det verkar vara så att idag ligger sladden över kanten och ligger helt öppet och löst i en U-formad låda. Man kan då tänka att man sågar ner en slits i brädan och släpper ner sladden i den och dessutom stoppar tillbaka träbiten kanske till och med lite lim på den också. Då är vi där att sladden ska bara genom ett hål för att bli snyggare, den blir inte inbyggd och fast ansluten bara för att den passerar genom och inte runt kanten på brädan

Jag har en känsla att trådstartaren har ställt frågan lite fel och då blir det tvärt NEJ. Är det så?

Prototypen

Som man frågar får man svar, och som man frågas svarar man...;)

Fråga inte, om du räds svaret. Är en annan variant...:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.