15 557 läst ·
37 svar
16k läst
37 svar
Seriekopplad GU10 led
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
LEDens spänningsknä gör att man inte bör parallelkoppla LEDar utan att ha ett motstånd i serie med respektive parallelkoppal LED, viket bara leder till effektförluster. Men prototypen har redan beskrivet det.pefo skrev:
Av ren nyfikenhet, varför skulle man vilja paralellkoppla LEDar?
--- Mats ----
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Har man 5 V tillgängligt och ska driva vita så finns inget annat alternativ om man inte använder en specialkrets för spänningsomvandling.
5V är en standardspänning inom elektroniken, kom i och med TTL kretsarna.
Prototypen
5V är en standardspänning inom elektroniken, kom i och med TTL kretsarna.
Prototypen
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
LED går inte sönder
Inte säker på att du svarade på den fråga jag menade att ställa. Ditt svar talar om varför man inte vill seriekoppla dem (spänningen räcker inte till). Men varför skulle man vilja parallelkoppla dem utan att ha något i serie med dem? Lägger man två LEDar parallelt och drivna av samma "vad det nu är" skall detta något ta upp samma totala effekt som annars två saker hade fått ta upp om man drivit LEDarna var för sig. Samtidigt får man spänningsknät som ett problem man annars sluppit helt och hållet.prototypen skrev:
--- Mats ---
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det är som du skriver Mats, man måste ha ett litet seriemotstånd på varje diod. Jag tror jag skrev det i mitt långa inlägg. Vad det nu än är så ska det ge dubbla strömmen med två dioder i parallell. Knät på LED är inte lika tvärt som på en likriktardiod, det finns ingen anledning då den ska ge ljus och inte fungera som likriktare. Seriekoppling förenklar mycket.
Prototypen
Prototypen
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Iofs en intressant diskussion om diodkaraktäristik, som jag gärna följer om ni öppnar upp tråden under teknik istället.
Jag stänger den här tråden.
Jag stänger den här tråden.