4 779 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
3 fas fråga
Hej,
Jag har nu dragit fram 3 fas till spisen, men jag använde inte olika färger till faserna. Så nu har jag 3 bruna trådar i röret plus nolla(blå) och jord(gul/grön). Röret går direkt ner i normcentralen där elektrikern ska koppla in den.
Har nu sett några kommentarer att det ska vara 3 olika färger på fas trådarna....
Kommer mitt sätt inte att fungera? Måste jag dra om och använda olika färger till varje fas?
tack på förhand för hjälp,
D
Jag har nu dragit fram 3 fas till spisen, men jag använde inte olika färger till faserna. Så nu har jag 3 bruna trådar i röret plus nolla(blå) och jord(gul/grön). Röret går direkt ner i normcentralen där elektrikern ska koppla in den.
Har nu sett några kommentarer att det ska vara 3 olika färger på fas trådarna....
Kommer mitt sätt inte att fungera? Måste jag dra om och använda olika färger till varje fas?
tack på förhand för hjälp,
D
Strömmen har ingen aning om vad det är för färg på trådarna. Visst skall man följa färgstandard så skall det vara olika färg på faserna men jag tycker det är onödigt att dra om dom. Godtar din elektriker så ser jag inga hinder för att koppla in. Man skulle kunna dra på markeringstejp, L1 L2 L3, i ändarna för att förtydliga.
Min oro var att L1 i periflex uttaget måste vara kopplad till fas L1 i centralen.... typ att vilket nummer på fastråd var viktigt. Har hört order "fasförskjutning" och tänkte att detta hade något med detta att göra.
För i nuläget kan jag inte utskilja vilken brun fastråd som är vilken.
För i nuläget kan jag inte utskilja vilken brun fastråd som är vilken.
Faserna beteckning har inget med fasförskjutning att göra och vilken fas som ligger på L1-L2-L3 spelar ingen roll, om du inte har tex en motor som ska snurra åt ett visst håll. Så till en spis har det ingen som helst betydelse vilken färg fasledarna har
Klicka här för att svara