Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ville bara delge ett tips fråm min rördragning i mitt 20-tals hus.

Hade fått flera olika tips på hur man skulle skära ut i de 65mm tjocka bybggplanken för flexslang/vp-rör, det var allt från motorsåg till cirkelsåg och handöverfräs.

Nu har jag dock hittat den snabbaste lösningen, vinkelslip!! du köper en super blade/super carver skiva på Jula som är till trä och sätter på din vinkelslip. sen går det jättesnabbt att skära ut spår i väggen. använd ett stämjärn för att ta bort trät och finjustera.

obs. köp inte den dyra skyddssatsen som säljs tillsammans med skivan, helt onödig! använd bara bra skyddsglasögon och långärmat så går det bra.

har bara använt flexslang, men se upp för tvära böjar, kan vara lönt att dra trådarna innnan du sätter upp gipset ifall någon böj är för tight.

hoppas detta kan hjälpa någon hemfixare.

mvh,
D

Vad har du för material i din långärmade tröja som gör att träskivan inte kan skära rakt igenom tröja, skinn och ben?

Bra tips om skivan.

Helkasst och helt onödigt att tipsa om att skyddet inte behövs. Kan ge den mindre luttrade dåliga idéer. :(

mrfrenzy skrev:
Vad har du för material i din långärmade tröja som gör att träskivan inte kan skära rakt igenom tröja, skinn och ben?
kanske en gammal riddarrustning i järn:)

Vet inte om jag är speciell unik hempulare (tillsammans med trådskaparen då kanske) men visst slarvar jag med skydd och säkerhet när jag arbetar...skyddsglasögon, handskar, andningsskydd etc...sätts på ibland när jag tänker på det men ofta kör man på utan. Inte speciellt smart när man tänker på det. Rev ner ett rum på vinden för en vecka sedan som bestod av tegel och puts (av nån underlig anledning??) och det tog mig kanske en halvtimma innan jag kom på att jag knappt kunde andas och att det låg en andningsmask en trappa ner och väntade på att användas...

Det här var ju helt OT men det bjuder jag på

Det är ju upp till var och en att slarva efter behov så att säga. Reaktionen riktar sig mot den direkta uppmaningen att strunta i skydden "för att de inte behövs". Vinkelslipen är trots allt ett av de verktyg som orsakar flest och svåra skador.

Man är kanske inte alltid så noga man borde vara, men att aktivt tipsa om att inte använda den skyddsutrustning som finns att tillgå känns i överkant. Vinkelslipen har jag den största respekt för, det är utan tvekan den mest otäcka maskinen i samlingen. Det var väl inte mer än någon månad sedan det fanns en aktiv tråd angående någon som hade skurit halsen av sig med en sådan...

Tipset om träskivan tar jag däremot till mig...

Super blade/super carver skivan kräver väl en adapter som är integrerat i skyddskåpan om jag inte missminner mig, det går alltså inte att montera super blade/super carver direkt på vinkelslipen.
Det var ett bra tag sedan jag använde min super carver, så jag kommer inte ihåg riktigt hur den var konstruerad, men en sak kommer jag ihåg - att ha j-igt stor respekt för vinkelslipar med sågklinga på.

Cinolin skrev:
S...så jag kommer inte ihåg riktigt hur den var konstruerad, men en sak kommer jag ihåg - att ha j-igt stor respekt för vinkelslipar med sågklinga på.
Det är väl en vinkelslipsskiva med en motorsågskedja påmonterad? Huga.

Mikael_L
Den dära 125 mm skivan med sågkedja käkade upp en otäckt stor del av min tumme på en bråkdel av en sekund för en drygt 15 år sedan!!!
Mirakulöst nog läkte det ihop så bra så det nästan inte märks idag, det är jag glad för.

Sågkedja som roterar med 12000 rpm har jag största respekt för idag.

Var försiktiga där ute, även kroppsdelar man har två av är tråkigt att mista.

I övrigt kan jag bara hålla med trådskaparen, effektivt verktyg för att spåra för el i trämaterial, det var faktiskt precis det jag höll på med när olyckan inträffade. :o

Det var väldans vad många skyddsombud det fanns på plats här....vill dock påminna att vi alla har olika arbetssätt. Svenskar är väldigt fokuserade på en säker arbetsmiljö, medans i många andra länder är fokus på kostnad eller leveransprecision.

Jag är väl själv en kostnadfokuserad arbetare, och ett plastskydd för 350 spänn som delvis gör vinkelslipen säkrare men mest gör att träsplinters inte flyger så mycket tycker jag inte är ett måste.

Men det är ett fritt samhälle, ni är fria att ignorera min åsikt.

Du missade visst hela poängen med protesterna? Vi skiter väl i om du kapar armar och ben av dej, det är helt upp till dej. Men att idka konsumentupplysning genom att påstå:

"obs. köp inte den dyra skyddssatsen som säljs tillsammans med skivan, helt onödig! använd bara bra skyddsglasögon och långärmat så går det bra."

är ren idioti.

Vad blir nästa tips? Att man inte behöver ta ur propparna eller slå av elen när man byter ett uttag bara man inte rör vid de oisolerade ledarna?

Att uppmana andra att INTE använda tillgängliga skydd måste vara det dummaste jag har läst på länge. Snudd på brottsligt.

I 3 kap 9 § brottsbalken står:

Utsätter någon av grov oaktsamhet annan för livsfara eller fara för svår kroppsskada eller
allvarlig sjukdom, dömes för framkallande av fara för annan till böter eller fängelse i högst två år.”

dfluxx23 skrev:
Det var väldans vad många skyddsombud det fanns på plats här....vill dock påminna att vi alla har olika arbetssätt. Svenskar är väldigt fokuserade på en säker arbetsmiljö, medans i många andra länder är fokus på kostnad eller leveransprecision.
Som i Kina t ex... Vill du arbeta på ett tegelbruk i Kina??? De är väldigt kostnadsfokuserade där.

dfluxx23 skrev:
Jag är väl själv en kostnadfokuserad arbetare, och ett plastskydd för 350 spänn som delvis gör vinkelslipen säkrare men mest gör att träsplinters inte flyger så mycket tycker jag inte är ett måste.
Tycker du inte dina fingrar är värda mer än 350 spänn? OK!
När jag använde den här sågklingan på vinkelslipen, och lade maskinen ifrån mig lite hastigt och klumpigt, så var jag jävligt glad att plastskyddet fanns där...

Annars var det från början ett bra tips för att göra kabelkanaler, innan det spårade ur. Men en cirkelsåg borde ju klara jobbet lika bra eller?

Tycker att ämnet är väl uttömt. Stänger tråden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.