3 635 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
2 faser i ett rör till kopplingsdosa
Tjena,
Håller på med lite rördragning till köket.
Min fråga är:
Jag vill dra ett rör med 2 faser + nolla + jord från normcentralen till en kopplingsdosa, och från dosan sedan dra 2 rör med vardera fas till uttag respektive diskmaskin. Detta för kunna ha diskmaskinen på en säkring, och uttagen över bänkskivan på en säkring.
Är detta ett ok sätta att dra fram trådarna?
tack på förhand,
D
Håller på med lite rördragning till köket.
Min fråga är:
Jag vill dra ett rör med 2 faser + nolla + jord från normcentralen till en kopplingsdosa, och från dosan sedan dra 2 rör med vardera fas till uttag respektive diskmaskin. Detta för kunna ha diskmaskinen på en säkring, och uttagen över bänkskivan på en säkring.
Är detta ett ok sätta att dra fram trådarna?
tack på förhand,
D
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Är det helt förbjudet utan undantag eller är det en så kallad standard som man kan frångå under vissa omständigheter?prototypen skrev:
Min eletriker tillät mig görs det på ett ställe i huset då det hade sett fördjävl.. ut att dra en utanpåliggande kabel genom hela huset. Behövde dra en ny fas till ett stort akvarium i vardagsrummet.
Men krav var att jag jordade alla uttag i rummet samt drog separat nolla till den nya fasen.
Det är tillåtet att dra två faser i samma rör under vissa förutsättningar och dom förutsättningarna går jag inte in på här eftersom jag som elinstallatör inte vill ha med sådana hempularkopplingar att göra i min vardag.
Som svar på frågan säger jag att det är inte bara att dra i trådarna och vara nöjd med det. Kontakta en elfirma och låt dom göra den installationen så den blir riktig och säker!
Som svar på frågan säger jag att det är inte bara att dra i trådarna och vara nöjd med det. Kontakta en elfirma och låt dom göra den installationen så den blir riktig och säker!
Grundregeln är en grupp-ett rör. I vissa fall kan man frångå denna, men här finns ingen anledning.
Lägg ett rör till diskmaskinen och ett rör till uttagen, det ger en ren, prydlig och lätt överblickbar installation.
Hålla på med en massa mellanvarianter blir bara slujrigt och ökar risken att något blir fel någonstans, även om man skulle hitta något kryphål att dra dem igenom.
Lägg ett rör till diskmaskinen och ett rör till uttagen, det ger en ren, prydlig och lätt överblickbar installation.
Hålla på med en massa mellanvarianter blir bara slujrigt och ökar risken att något blir fel någonstans, även om man skulle hitta något kryphål att dra dem igenom.
Jag bor i en nybyggd lägenhet, med en lösning som liknar den trådstartaren nämner. Varför väljer man denna lösning när man bygger nya lägenheter? Är en vinst på ca 10 meter FK per lägenhet skäl nog för att välja denna lösning, framför två separata rör? Dessutom tillkommer en extra dosa + doslock och montering av detta, så vinsten borde ju bli ytterst marginell. Eller har jag missat något?
smidigare, går fortare, mindre rör i centralen. extra dosa 50 kr, spelar ingen större roll om det är en helt ny lägenhets installation....
Under vissa förutsättingar är =
Orkar inte skriva dessa igen, sök på forumet, dyker upp minst 1-2 sådana frågor varje vecka. ....bla..bla.. bygger om köket.. bla... 2 faser... i ett rör....
/Lycka till "svaret" finns alltid på internet....
Under vissa förutsättingar är =
Orkar inte skriva dessa igen, sök på forumet, dyker upp minst 1-2 sådana frågor varje vecka. ....bla..bla.. bygger om köket.. bla... 2 faser... i ett rör....
/Lycka till "svaret" finns alltid på internet....
Klicka här för att svara