6 541 läst ·
15 svar
7k läst
15 svar
Billigaste sätt att få el till stallet?
Sida 1 av 2
Vi hyr en gård med tillhörande stall. Tyvärr är där ingen el dragen till stallet och vår hyresvärd vägrar absolut att dra ner någon där. Men på något sätt måste vi få el till stallet så vi i vart fall kan sätta upp ett par lampor så man kan se något under höst och vinter halvåret när hästarna står inne.
Men eftersom vi bara hyr gården har man inte lust att lägga hur mycket pengar som helst på detta, så därför undrar jag ifall där finns någon billig lösning? Att dra förlängningssladdar är ju inte någon bra idé eftersom dom kommer ligga över mark (vi har ca 50 meter till stallet från bostadshuset), eller finns där förängningssladdar man kan lägga i rör i marken?
Nå, som säkert syns är jag totalt nybörjare på el
Tack på förhand!
Men eftersom vi bara hyr gården har man inte lust att lägga hur mycket pengar som helst på detta, så därför undrar jag ifall där finns någon billig lösning? Att dra förlängningssladdar är ju inte någon bra idé eftersom dom kommer ligga över mark (vi har ca 50 meter till stallet från bostadshuset), eller finns där förängningssladdar man kan lägga i rör i marken?
Nå, som säkert syns är jag totalt nybörjare på el
Tack på förhand!
En EKKJ 4x6+6 mm2 kostar 46 kronor metern på /www.elbutik.se/] blir ju bara 2300kr för dina 50m. då är den kabel godkänd för fast förläggning i jord. då kan du sätt upp uttag för 16A utan problem i ladugården.
vill du bara ha för lite belysning kan du gå ner till EKKJ 4x2,5+2,5 mm2 då kostar den bara 26kronor metern
Blir antagligen enklast och bäst att gräva ner den. Sen tillkommer ju kostnade för en elektriker som kopplar in den åt er (kolla med han först att det är ok med honom att ni förlägger kabeln).
Okej det kostar lite mera än förlängningssladdar, men om ni planerar att bo där länge så skulle jag nog satsa på att göra det ordentligt.
vill du bara ha för lite belysning kan du gå ner till EKKJ 4x2,5+2,5 mm2 då kostar den bara 26kronor metern
Blir antagligen enklast och bäst att gräva ner den. Sen tillkommer ju kostnade för en elektriker som kopplar in den åt er (kolla med han först att det är ok med honom att ni förlägger kabeln).
Okej det kostar lite mera än förlängningssladdar, men om ni planerar att bo där länge så skulle jag nog satsa på att göra det ordentligt.
Jag hade, om jag inte var elektriker, köpt på mig en liten byggcentral och kört med gummikabel 5x2,5, ovan mark. (kanske krattat ner den med slang i mark, inte godkänt men förekommer på de bästa byggen).
En tillfällig elanläggning som man sen kan ta med sig när man drar vidare.
En tillfällig elanläggning som man sen kan ta med sig när man drar vidare.
Vad är det billigaste tillåtna alternativet? Om man bara vill ha belysning borde det ju räcka med en fas på 10 A.bonnen skrev:En EKKJ 4x6+6 mm2 kostar 46 kronor metern på /www.elbutik.se/] blir ju bara 2300kr för dina 50m. då är den kabel godkänd för fast förläggning i jord. då kan du sätt upp uttag för 16A utan problem i ladugården.
Javisst då räker det med en treledare, hittade inga prisuppgifter på den men den är ju billigare än dom jag räknade upp. En 2,5mm2 räker ju bra till 10A Då klarar han troligen utlösningsvillkoret utan problem.
hittade en EKKJ 3x2,5/2,5mm2 för 19,5 kronor metern.
Personligen skulle jag inte bara lägga ner en fas utan dra så att jag får trefas. Man bruckar alltid behöva det för eller senare.
hittade en EKKJ 3x2,5/2,5mm2 för 19,5 kronor metern.
Personligen skulle jag inte bara lägga ner en fas utan dra så att jag får trefas. Man bruckar alltid behöva det för eller senare.
tänk på att man helst inte skall ha amaturer(lampor) som blir varma i ett stall pga av brandrisken. vi hade en byggcentral i vårat stall när vi flyttade hit där vi bor. ej laglig inst. men funkar bra som en temporär lösning. själv har jag D-märkta amaturer i stallet. Hur länge har ni tänkt att hyra stallet?? kanske inte blir så mycktet per år om man räknar.
Först och främst, innan du gör något, kolla med din hyresvärds försäkringsbolag vad de har för krav på elinstallationer i stallbyggnaden. Ett stall räknas som brandfarligt utrymme och det duger, enligt försäkringsbranschen själva, inte med vad skit som helst.
Brinner stallet ner pga att du dragit in felaktig elmateriel så är det inte säkert att de vill ersätta din hyresvärd för det och vem tror du det blir då som får betala iallafall?
Brinner stallet ner pga att du dragit in felaktig elmateriel så är det inte säkert att de vill ersätta din hyresvärd för det och vem tror du det blir då som får betala iallafall?
Det beehöver inte vara gas tät men där i mot måste amaturer vara Dmärkta dvs ha låg yttertemp. pga att det kan läggasig en massa dam på dom. finns en bra handledningsbok. ang el inst. i stall. vilka typer av kabel man kan använda mm mm. kika gärna in länken http://www.svbf.se/A1_Omoss/Bilder/flik5.pdf
Skulle säga som nån annan sa :
Fråga fastighetsägaren om han inte kan sätta upp ett Kraftuttag på 16A som ni sedan kopplar in en egen kraftkabel i o drar ner till stallet o sätter en el-björn där.
Sen upp med några D-märkta armaturer o en dragavlastad kummikabel på armaturen närmast elbjörnen och en stickpropp.
Fråga fastighetsägaren om han inte kan sätta upp ett Kraftuttag på 16A som ni sedan kopplar in en egen kraftkabel i o drar ner till stallet o sätter en el-björn där.
Sen upp med några D-märkta armaturer o en dragavlastad kummikabel på armaturen närmast elbjörnen och en stickpropp.