Har köpt en Gorenje KD810E-Insel köksfläkt som jag packade upp igår. Den elektriska anslutningen är en två-ledad 0.75 mm2 kabel (styckpropp saknas alltså). Där fläkten ska sitta har jag ett jordat uttag.

Fläkten är till stora delar i metall och jag letade men kunde inte hitta någon symbol som indikerade att fläkten är dubbelisolerad (vilket jag tycker att den borde vara eftersom den uppenbarligen inte ska jordas) ...

Nu till frågan - hur sjutton ska jag koppla in den - alltså, vilken skickpropp ska jag montera så att jag kan plugga in den i mitt jordade uttag ????

Får jag (under förutsättning att fläkten verkligen är dubbelisolerad) montera en jordad stickpropp (naturligtvis utan att ansluta någon jord då den saknas) så att jag kan koppla in den i mot jordade uttag ...

En liten sido-fråga - får jag som inte har behörighet göra detta eller är det "ny-installation"

mvh
Rikard

Om vi förutsätter att du hittar uppgift om att fläkten verkligen är dubbelisolerad så är ju den praktiska lösningen att montera en jordad kontakt på sladden.

MEN jag har bestämt för mig att det inte är tillåtet, Apparater som är dubbelisolerade har jag för mig måste ha fabriksmonterad (pågjuten) kontakt. Är denna köpt i Sverige? Finns det ingen anvisning i installationsbeskrivningen?

Behörighetsmässigt så tror jag att det är tillåtet för en privatprson att för egen räkning montera en kontakt på en ny apparat. Men givetvis under förutsättning att man har "nödig kännedom". Och det har man inte förrän man tagit reda på om man överhuvudtaget får montera en kontakt på sladden.

Ett alternativ om den är dubbelisolerad kan ju vara att köpa en sladd med formgjuten "platt" kontakt på och byta ut den sladden som sitter på fläkten. brukar sitta någon anslutningsplint. som är lätt att komma åt.
fast jag skulle gått tillbaka med fläkten och bett dom som sålt den om en fläkt med kontakt på.

Jodå - den är köpt i sverige i en helt vanlig affär - så det är ingen skumm direktimport ...

Anvisningen säger att antingen monteras en stickpropp eller så ansluts fläkten fast via en säkerhetsbrytare ...

Pratade med en elektriker - han tyckte att (givet att fläkten är dubbelisolerad) så skulle man ansluta en europakontakt/kabel till kopplingsplinten på fläkten eller om det inte finns någon kopplingsplint, montera en dosa i fläkten och skarva i europakontakten/sladden där mha av en sockerbit/kopplingsplint ...

Har även pratat med affären som har pratat med tillverkaren - fläkten är dubbelisolerad.

Tycker att det är märkligt att när man köper något så "trivialt" som en köksfläkt att installationen inte är enklare ...

Några kommentarer på förslagen lösning ...

Alternativet med fast inkoppling tror jag går bort, långt ifrån alla anslutningskablar är godkända för fast inkoppling till dosa.

Det låter oerhört märkligt att det inte fanns en kontakt på sladden. Det är inte möjligen så att du fått ett returnerat exemplar som någon klipt bort kontakten på?

Vet inte - men det verkade som när affären pratade med leverantören var dom inte förvånade över att det inte satt någon stickpropp där ... dessutom står det uttrycklingen i monteringsanvisningen att man antingen skall montera en stickpropp eller ansluta den fast (via en säkerhetsbrytare) ...

Förmodligen gör dom så här för att kunna leverera samma utförande av fläkten till alla länder, då slipper dom ju ta hänsyn till skillnader i hur stickpropparna ser ut ...

Efter att ha funderat lite så lutar det nog åt att gå på magic_gbg förslag och koppla in en 0.75mm2 kabel med europakontakt (Clas O. 32-4343-1) - om det nu inte finns någon plint i fläkten så funderar jag på att skarva på europakontakten med en kopplingsplint (Clas O. 22-3983)

Verkar som det är den enklaste lösning och som känns minst regelvidrig ...

Rikard

Det är sånt som är bra att spara på ;) du har ingen gammal radio/tv eller dyligt med europakontakt som är trasig?? isådana fall e det ju bara att sno i från den.

Sätt dit en vanlig "vanlig" jordadstickpropp utan att ansluta den obefintliga jorden. Enkelt och bra fläkten få ju inte jordas

Gillade inte riktigt den europasladden jag köpte på Clas O. - tyckte i slutänden att kändes fel att skarva en trots allt ganska gedigen gummikabel med "lampsladd" ... tog en jordad kontakt och plockade bort jordbläcken och monterade den istället ...

Varför plockade du bort jordbläcken?
Det du har gjort är att ändra på en godkänd produkt som i och med ändringen inte längre är godkänd, och dessutom är stickproppen förstörd (och ev. farlig) om du nån gång i framtiden skulle vilja flytta den till en annan kabel.
Tyvärr kan det bli lite fel när man vill göra så rätt som möjligt och det gäller inte minst inom det elektriska ;)

Jag resonerade så här att det skulle synas på kontakten att jorden inte är ansluten så att ingen skulle förledas att tro att fläkten var jordad ... om nu någon skulle få för sig att flytta stickproppen så kan dom inte skruva dit jorden för den anslutningen tog jag också bort ...

Men du har ju rätt - jag har modiferat en godkänd produkt - och det kanske är sämre än att någon kan luras att tro att fläkten är jordad ... vet fortfarande inte vad "rätt" lösning är i det här fallet ...

Eftersom fläkten inte får jordas och den inte kan jordas utan att man "bygger om den" är det ingen fara med att montera en stickpropp med jordbläcken kvar, så den "rätta" lösningen i det här fallet är att montera stickproppen eller ansluta via en säkerhetsbrytare.
OBS.
För att inga missförstånd ska uppstå så gäller det med stickproppen BARA om "maskinen" är Fi-märkt.

Får ta och byta proppen vid tillfälle ... hittade föresten Fi-märkningen på fläkten, satt "gömd" under fet-filtret ...

tack för hjälpen allihop

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.