13 490 läst ·
25 svar
13k läst
25 svar
Jordfelsbrytare på Kyl/Frys
Piper den även utan ström?zoom skrev:
Om man inte märker att frysen lagt av i tid så finns risken att den avfrostar sig själv med vatten på golvet som följd. På trägolv är detta mindre roligt om det står oupptäckt. Själv har jag flera JFB och lägger ky/frys på samma JFB som bl.a. TV och sängkammarens läslampor samt klockradio.
Tompa
Jag tror att larmet har batterireserv, jag skall rota fram bruksanvisningen och kolla för nu blev jag lite osäker. Annars så förstår jag tanken med att lägga kyl och frys på samma jfb som tex tv, och tanken är inte dum alls !Tompa01 skrev:Piper den även utan ström?
Om man inte märker att frysen lagt av i tid så finns risken att den avfrostar sig själv med vatten på golvet som följd. På trägolv är detta mindre roligt om det står oupptäckt. Själv har jag flera JFB och lägger ky/frys på samma JFB som bl.a. TV och sängkammarens läslampor samt klockradio.
Tompa
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag tror inte det tar så lång tid att hitta den trasiga julgransbelysningen att kyl och frysvaror hinner ta någon skada, sedan är det mycket upp till person att märka att något INTE lyser. Det där larmet med batteriuppback, funkar det efter 4 år? Byter man ofta batterioer i sådant? Jag skulle fullständigt förtränga att byta ett sådant batteri.zoom skrev:Om jordfelsbrytaren för övriga huset löser ut pga julgransbelysningen som jag valde som exempel tror jag att jag efter lite felsökning lyckas hitta orsaken och byta ut den felande utrustningen, och får en trevlig jul med oförstörd mat och julgransbelysning. Skulle jordfelsbrytaren till kyl och frys lösa ut så kommer jag troligen att upptäcka det också eftersom det slutar att lysa lite fina siffror på dem samt att det börjar pipa från frysen efter ett tag. Man kan aldrig försäkra sig mot allt, men jag känner mig ganska trygg och nöjd med min lösning.
Sedan känns det bra att fler vill blanda in fler grupper på kyl och frys så man får ordentliga indikatorer på JFB, äntligen.
Prototypen
Man kan aldrig skydda sig mot alla eventualiteter !
Men när jag sitter här och funderar så tror jag nog att jag tittar oftare i kylskåpet än jag tittar på tv:n så är jag bara hemma så är jag ganska säker på att jag kommer att upptäcka att JFB har löst ut på kyl/frys innan det är försent
Men när jag sitter här och funderar så tror jag nog att jag tittar oftare i kylskåpet än jag tittar på tv:n så är jag bara hemma så är jag ganska säker på att jag kommer att upptäcka att JFB har löst ut på kyl/frys innan det är försent
Om man är rädd för jordfelsbrytare som löser i onödan kan man montera hjälpkontakter och koppla signalen till sitt larm.
Om man har en personskyddsautomat och bara en maskin per grupp så är risken för obefogade utlösningar av jordfelsbrytaren liten. Å andra sidan kanske man vill ha information om att en jordfelsbrytare har löst ut när man inte är hemma. Då är hjälpkontakter och larm praktiska.
Om man har en personskyddsautomat och bara en maskin per grupp så är risken för obefogade utlösningar av jordfelsbrytaren liten. Å andra sidan kanske man vill ha information om att en jordfelsbrytare har löst ut när man inte är hemma. Då är hjälpkontakter och larm praktiska.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Planer finns det alltprototypen skrev:
Klicka här för att svara