NU ger jag upp.

Sätt långa kablar, byt trafon en gång om året när den går sönder, göm den här tråden (radera din håddisk) innan brandutredarna går igenom huset efter branden.

Jag antar att du uppfattar biltilverkarens instruktioner om att byta olja då och då på din bil som onödiga EU regler också?

Vad är det för vits med att fråga om råd här om du ändå inte är intresserad av att ta åt dig av de råd som ges?

• Gilla
Simsu
  • Laddar…
Om nu kabellängden är ett problem varför i hela världen inte skaffa RÄTT GREJOR! Skaffa en trafo som klarar de kabellängder du behöver isf att hålla på och labba med en massa OJ-lösningar som på sikt med sannolikhet kommer att orsaka problem. Åter igen ett exempel på hur snålheten bedrar visheten! ;)

Litztråden är nog bättre lämpad för andra användningsområden än 12V halogen. Jag skulle säga att det är ledarinduktansen som är problemet sett ur ett RF perspektiv, inte kapacitansen. Och, ja, med en tillräcklig kabelmängd (eller mängd anslutna glödlampor) så börjar kommer det att självsvänga.

Bjarredsbon skrev:
Det där med EMC och radio och så - är det verkligen något man måste bry sig om? Om man gör något enstaka översteg och har 4m kabel i stället för 2m så kan det i rimlighetens namn inte innebära några stora problem (väl?).
Även om radioeffekten fyrdubblas av dubblad kabellängd, så måste de ursprungliga emc-kraven tillåta många fler spot:ar per kvadratmeter än vad jag har - och då blir den summerade radioeffekten ändå lägre.

För att vara ännu säkrare kan man försöka skaffa tvinnad 12V kabel med tillräckligt stor yta - några tips var man får tag på det? Vanlig CAT5 nätverkskabel duger ju inte direkt! :)
Jag känner en person i Bjärred och i och med detta inlägg så verkar det finnas 2 idioter där. EMC det är verkligen något att bry sig om. Det kan vara så att nästa tråd som kommer upp i detta forum beskriver ett elakt surrande i stereon eller ett datanätverk som inte vill fungera på kvällarna.

Det kan vara så att med en 2 m kabel så får man ingen avstämd antenn till störningarna som då inte stör för mycket. 2 m motsvarar 150 MHz och där brukar mycket av störningarna hamna. Nu kommer säkert påpekandet att din "trafo" switchar på 33 kHz men störningarna är betysligt mera bredbandiga än så. Står det 2 m så är det så, skicka ett mail till tillverkaren och fråga varför.

Prototypen

Jag blir alltid lika faschinerad av att det finns människor som i onödan alltid måste skaffa sig problem som de sedan försöker lösa med allsköns hemmasnickrade lösningar! Önskar att jag själv hade så mycket extra tid över som dessa människor har. Men jag skulle använda den till nåt produktivt.

Btrf EMC. EMC ÄR ett stort problem i sammhället idag och det har hänt att livsviktiga system störts ut pga att någon idiot hållit på med saker som han (för det är nästan alltid en han) inte haft kompetens eller förstånd att hålla på med. Dessutom är det straffbart.

pefo skrev:
Jag blir alltid lika faschinerad av att det finns människor som i onödan alltid måste skaffa sig problem som de sedan försöker lösa med allsköns hemmasnickrade lösningar! Önskar att jag själv hade så mycket extra tid över som dessa människor har. Men jag skulle använda den till nåt produktivt.

Btrf EMC. EMC ÄR ett stort problem i sammhället idag och det har hänt att livsviktiga system störts ut pga att någon idiot hållit på med saker som han (för det är nästan alltid en han) inte haft kompetens eller förstånd att hålla på med. Dessutom är det straffbart.
Pefo menar förståss avsaknad av kompabilitet.

gravedigger skrev:
Pefo menar förståss avsaknad av kompabilitet.
gravedigger menar naturligtvis kompatibilitet. :D

(sorry, kunde inte låta bli :o )

Somliga straffar gud....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.