23 623 läst ·
5 svar
24k läst
5 svar
Skarva nergrävd mark-kabel
Ville bara kolla ifall man får skarva en mark-kabel som är nergrävd eller inte ??
Om man får, vad använda sig av ? Kan man använda sig av en kopplingsdosa som har ip-klass 66 eller måste man ta till speciella grejer för detta ändamål.
Om det är speciella dosor/klämmor etc man måste använda, vart köper man dessa ?
Om man får, vad använda sig av ? Kan man använda sig av en kopplingsdosa som har ip-klass 66 eller måste man ta till speciella grejer för detta ändamål.
Om det är speciella dosor/klämmor etc man måste använda, vart köper man dessa ?
Moderator
· Stockholm
· 57 869 inlägg
Det finns skarvsatser. En varian kallas för gjutskarv, då har man först kontaktpressade hylsor (måste pressas med riktiga pressverktyg, inte leksaker från Biltema). Sedan är det någon sorts kåpa man fyller med Epoxi. Har för mig att det även var något med ytterligare isolering innan det gjuts igen.
Tror att det finns fler system, men att köra med dosa IP66 tvivlar jag på att man får (fast jag vet inte säkert).
Detta är inget jag skulle ge mig på som hempulsprojekt.
Tror att det finns fler system, men att köra med dosa IP66 tvivlar jag på att man får (fast jag vet inte säkert).
Detta är inget jag skulle ge mig på som hempulsprojekt.
Det finns färdiga skarvsatser att köpa där det finns ett litet större sortiment av elprylar eller nätbutik.
Den hemapularen refererar till kallas även ubåt då den har den formen, det är 2 plasthalvor som sätts ihop över skarven och som sedan fylls med gjutharts som blandats med vatten och som följer med i förpackningen, det man behöver köpa separat är skarvklämmorna som man skarvar kabeln med beronde på area, 1,5 kvmm och uppåt. Denna är nog vanligast. Sedan finns det tejpskarvar som är godkända och till sist även med krympslang som håller tätt runt skarven. Till alla 3 behövs skarvklämmor som köps separat och pressas med presstång.
Den hemapularen refererar till kallas även ubåt då den har den formen, det är 2 plasthalvor som sätts ihop över skarven och som sedan fylls med gjutharts som blandats med vatten och som följer med i förpackningen, det man behöver köpa separat är skarvklämmorna som man skarvar kabeln med beronde på area, 1,5 kvmm och uppåt. Denna är nog vanligast. Sedan finns det tejpskarvar som är godkända och till sist även med krympslang som håller tätt runt skarven. Till alla 3 behövs skarvklämmor som köps separat och pressas med presstång.
Produkter som diskuteras: "presstång"
Crimptänger
Crimptänger, även kända som kabelskotänger, är specialverktyg som används för att fästa en kontakt på änden av en kabel eller ledare. Dessa tänger pressar metallhöljet runt kabeln för att skapa en robust, tillförlitlig och långvarig
Läs mer
För plastkabel finns det MYCKET enklare metoder än gjutharts. Använder bara det till "oljekabel". Är det en plastmantlad kabel så använd flikskarv eller krympskarv, finns det utrymme så tycker jag att krympen är 10 ggr smidigare. Vad har du för area? Titta på tex E0716138 så får du en uppfattning.
Tog mitt förnuft tillfånga idag och bestämde mig för att köpa en ny längre kabel istället för att snåla, så blir alla glada och nöjda. Jag kan ju trots allt använda den 10 meter långa kabeln som inte var tillräcklig för detta projekt till något annat. Men tack för era svar så vet jag ju hur jag ska göra om jag någon gång måste skarva en mark-kabel.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden