Hej!

Har nyligen flyttat till en helt nybyggd bostadsrätt. Köpte en dimmer på biltema som jag tänkte installera. Då jag inte har någon stor koll på el tänkte jag att det är lika bra att fråga innan man börjar peta på det.

I strömbrytaren som sitter där nu går det in två bruna ledningar på ovansidan (fas), på undersidan går det ut en vit. Bakom strömbrytaren kan man även se en jordkabel och en blå kabel (Nolla) men de verkar inte gå att använda här. Varför har man två bruna kablar?

På dimmern finns endast en ingång med en sinussymbol med pil över och en ingång med ett L. Symbolen L, skulle kunna vara fasen? Kan man då koppla båda bruna kablarna till L:et och den vita kabeln till den andra kontakten eller hur går man tillväga?

Tack på förhand!
Martin

Det låter som du har en trappkopplad brytare, dvs den samverkar med en annan brytare så du kan tända och släcka från 2 olika ställen, stämmer det?

I så fall behöver du en dimmer med trappkoppling.

Nja den går bara att tända och släcka med den brytaren men den kanske kan vara trappkopplad ändå? Var hittar man en trappkopplad brytare då?

Mvh
Martin

Dom två bruna sittar väl i samma klämma?...
Jag gissar att dom två bruna går åt olika håll (olika rör)...isåfall så är fasen bara vidrakopplad till annan installation och ska även sitta i samma klämma i din nya dimmare.

FLKR

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.